GRAFİK TASARIM VE TİPOGRAFİDE GOTİK YAZILAR

Author:

Year-Number: 2015-5
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar / Grafik Tasarım
Number of pages: 1-15
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Textura, Schwabacher, Rotunda ve Fraktur gibi elyazıları “Gotik Yazılar” olarak isimlendirilir. Gotik yazılar, Ortaçağ’da, Orta Avrupa’da en çok kullanılan elyazılarıdır. Bu yazılar Gutenberg’in icat ettiği baskı makinesinde ilk kullandığı harfler olmaları sebebiyle tipografide ilk yazı karakterleri olma unvanına sahiptirler. Yapılan literatür taramasında Gotik elyazılarının isimlendirilmesi ve sınıflandırılmasında bir sorun görülmezken, pek çoğu orijinal elyazısı versiyonlarından tipografiye aktarılmış olan Gotik yazı karakterlerinin hem isimlendirme hem de sınıflandırmalarında sorunlar ve farklılıklar görülmüştür. Yabancı kaynaklardaki sorun ve farklılıkların, yapılan çevirilerle Türkçe kaynaklara katlanarak yansıdığı tespit edilmiş ve bunlar araştırmanın problemleri olarak ele alınmıştır. Araştırma için belgesel tarama yöntemiyle İngilizce ve Türkçe kaynaklardan grafik tasarım içerisinde Gotik yazıların isimlendirilmesi, sınıflandırılması ve kullanımı üzerine elde edilen bilgi ve bulgular araştırmanın problem ve amacı doğrultusunda tartışılarak yorumlanmıştır.

Keywords

Abstract

Scripts such as Textura, Schwabacher, Rotunda and Fraktur are called as "Gothic scripts". Gothic scripts are the most widely used handwriting in Medieval Central Europe. They have become the first typefaces in typography due to the letters were adopted and used by Gutenberg for the first print in the printing press invented by him. In literature research there have seen no problem about the naming and classification of Gothic handwriting but there have seen issues and differences in naming and classification of many of the Gothic typefaces that were imported from the original handwritten versions. It is identified that issues and differences in foreign sources have been reflected exponentially to the Turkish sources by translations and these are discussed as the research problems. Findings and information from both Turkish and English sources about the naming, classification and usage of the gothic types in graphic design, has reviewed and discussed in line of the problems and objectives of the research.

Keywords