KİERKEGAARD BİR ERDEM ETİKÇİSİ MİDİR

Author :  

Year-Number: 2017-11
Language : null
Konu : FELSEFE
Number of pages: 235-263
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Çağdaş “erdem etiği” tartışmaları son yıllarda giderek ilgi konusu olmaya başlamıştır. Kimi filozoflar Grek kültürü içerisinde hayat bulan klasik erdem etiğini kendilerine rehber kılar, günümüz sorunlarını anlamada onların açıklamalarına başvurur. Örneğin öncü erdem etikçilerinden biri olan A. MacIntyre da bunu yapar, Aristoteles’e giderek günümüz moral felsefesinin kimi önemli sorunlarını teşhis etmeye çalışır. Ona göre Aristoteles klasik geleneğin en büyük temsilcisi olarak modern kültürün ve moralitesinin karşısında yer alır; çünkü klasik moral felsefe, toplumsal ilişkileri özsel ele alırken modern moral felsefe ise bireyi ve bireyin seçimini ön plana çıkarır. MacIntyre bu ayrım temelinde Kierkegaard’ın modern moralitenin söz konusu birey anlayışını sürdürdüğünü belirtir. Ancak bazı Kierkegaardcılar MacIntyre’ın bu okumasına katılmazlar; hatta Kierkegaard’ın da bir erdem etikçisi kabul edilebileceğini iddia ederler. Bu çalışmamızda özel olarak bu iddiayı anlamayı ve ortaya koymayı amaçlıyoruz.

Keywords

Abstract

Contemporary “virtue ethics” debates have become increasingly popular in recent years. Some philosophers take classical virtue ethics that lives in Greek culture as a guide and refer to it in the sense of understanding present-day problems. For example, A. MacIntyre, one of the leading virtue ethicists, does this and goes to Aristotle to try to identify some important problems of moral philosophy of our day. According to him, Aristotle stands as the greatest representative of classical tradition, against modern culture and morality because while classical moral philosophy, is considered social relations as essential, modern moral philosophy gives priority to individual and individual’s choice. On the basis of this distinction, MacIntyre states that Kierkegaard maintains the conception of the individual of modern morality tradition. However, some Kierkegaardians do not participate in this reading of MacIntyre; they even claim that Kierkegaard can be regarded as a virtue ethicist. In this paper, we aim specifically to understand and analyse this claim.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics