MALZEMENİN BELLEĞİ-BELLEĞİN MALZEMESİ: SERAMİK

Author:

Year-Number: 2017-12
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : SANAT
Number of pages: 406-415
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bellek biyolojik anlamda canlılar için oldukça önemli bir özelliktir. Genel anlamda sanatın tümü de belleğe dayanır- her sanat eseri doğrudan ya da dolaylı olarak sanatçının kişisel deneyimlerinden etkilenir- ancak bazı sanatçılar belleğin araştırılmasını çalışmalarının başlıca konusu haline getirmişlerdir. Ayrıca plastik sanatlarda kullanılan malzemelerin de belleği olduğundan bahsedilebilir. Heykeltıraşın kullandığı ağaç, mermer, ressamın yağlıboyası, seramikçinin kili kendi belleklerine sahiptir. Bu malzemeler içinde özellikle en eski belleğin seramik malzemede olduğu söylenebilir. Binlerce yıldır insanoğlunun zaman zaman kap kacak, zaman zaman dini temsillerini yapmakta kullandığı malzeme yükünün ağırlığını korumaktadır. Öte yandan kabaca adlandırılırsa –toprak- sanat eserinin yapımı esnasındaki kendisine ait tüm süreçleri nihai aşamada hissettirir. Her dokunuşu, darbeyi, sıcaklığı ya da şoklamayı malzeme üzerinden izlemek mümkündür. Buna bir de sanatçının belleğindekiler eklenince eser başka bir alana taşınır. Bu makalede, bellek, seramik ve sanat üçayağı üzerinden kurulmuş eserlerden örnekler seçilerek seramik malzemenin ve sanatçının, bellek ile ilişkisi araştırılmıştır.

Keywords

Abstract

Memory, in a biological sense, is a very important feature of living things. The materials used in plastic arts are also said to have their own memories. The wood or marble used by the sculptor or the oil painting of the painter, terracotta of the ceramic artist have their own memory. But it can be said that the most ancient memory among these materials belongs to ceramics. The material carries the burden of thousands years of use by mankind, sometimes in the form of pots and pans and sometimes in the form of religious representations. On the other hand, to put it roughly, earth can evoke all the processes that it went through in the course of its creation, also in its final stage. It is possible to watch every touch, stroke, warmth or shock over the material. Add in the contents of the memory of the artist, the work of art is carried on another area. With this article search the releationship of the memory with artist and the ceramic on the sellected works of art which is standing on three points are memory, ceramic and artist.

Keywords