TEVFİK BAŞER’İN 40 M2 ALMANYA ADLI FİLMİNDE KADIN – MEKÂN İLİŞKİSİ

Author:

Year-Number: 2017-12
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sosyal Bilimler
Number of pages: 268-275
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türk-Alman sinemasındaki kadın izleğinin şimdiye kadar incelenmemiş olması bu konuyu seçmemin en büyük etkenidir. Zira Almanya’ya göç denilince akla ilk gelen şey, daha çok kol gücüne sahip erkeklerin, yani erkek işçi kesimlerinin yaşantısıdır. Aynı şekilde Almanya’daki yaşamın edebi eserlere yansıması denildiğinde de daha çok erkek yazarların bulunmasından ötürü kadınlar hep arka planda kalan sessiz taraf olmuştur. Bu çalışmada sinemada yansıtılan Türk kadınını belirginleştirmeye çalışmamın nedeni, sinemanın en yaygın ve en önemli iletişim araçlarından biri olarak çok etkili olmasıdır. Sinema özü gereği birebir yansıtmak yerine roman gibi kendi bakış açısını yaratmaktadır. Farklı perspektifler yansıtan ve buna bağlı olarak farklı açılardan ele alınabilen sinema/film günümüz dünyasında yaşanan birçok gelişme hakkında da ipucu vermektedir. Çalışmada seçilen film çıktığı döneme damgasını vuran bir yapıttır. Tevfik Başer’in 1986 yılında çektiği 40m2 Almanya filmi birinci kuşak kadın yansıtması ve mekâna bağlı olarak kadın kimliğine vurgu yapması bakımından önemli bir yapıttır. Bu filmden yola çıkılarak birinci kuşak Türk kadının hayatında zamanla mekân arasındaki bağ üzerinde durulacaktır.

Keywords

Abstract

The most important factor that I choose this topic, the theme of woman in the Turkish - German cinemas, has not been examined up to now. Likewise; when we say immigration to Germany, the first thing comes to mind is life of working class, mostly the men that have arm strength. In the same way; when it also comes to life in Germany and its reflection to literary works, women always stay silent keeping in the background because men exist more. In this study, the reason why I try to disambiguate Turkish woman who is reflected in the cinemas: Cinema, as one of the most extensive and important communication instruments, has an effective role. Instead of reflecting one-to-one, cinema creates own viewpoint quintessentially, like novel. Cinema or movie, which reflects different perspectives and correspondingly can be handled in different ways, gives clue about many developments in today’s world. The movie chosen for this study is a production that puts its stamp on that time. The movie of 40 square meters Germany, filmed by Tevfik Başer in 1986, is important in terms of based on emphasizing the identity of woman and first generation woman reflection. Based on this movie, there will be dwelled upon connection between time and place on the first generation Turkish woman.

Keywords