İZNİK ÇİNİLERİNDE KULLANILAN SERBEST BOŞLUK DOLDURMA MOTİFLERİ VE YENİ MOTİF ÖNERİSİ OLARAK KELEBEK

Author:

Year-Number: 2019-35
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar Geleneksel Türk Seramiği
Number of pages: 347-357
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Geleneksel Türk sanatları kapsamında, malzemesi pişmiş toprak olan çinilerden yola çıkarak yapılan günümüz üretimlerinde, yeni motif kullanma isteği, gerekliliği oluşmuştur. Yeni motif arayışları sırasında, çevrede görülen çeşitli hammaddelerle üretilmiş eşyada karşılaşılan kelebek motifi, ilk olarak 2006 yılında “geleneksel Türk seramiğine yenilikçi bir bakış” başlıklı kişisel sergide, ‘helezoni tuğrakeş üslubu’ arasına, helezon döngüsü içerisine dahil edilerek, kullanılabilir bir çanağa yerleştirilmiştir ve ‘eğer beğenilirse satılır’ diye düşünülmüştür. Sonraki zamanda ise kolay uygulanabilirliği ve uygulatabilirliği fark edilerek, popüler olan sıraltı İznik çinileri renkleri ve motifleri ile oluşturulan kompozisyonlarda dolu- boş ve renk dengesini sağlamak amaçlı boşluk doldurma motifi olarak uygulanmış ve uygulatılmıştır. Bu çalışmada, Osmanlı Dönemi fritli çamur ile üretilen ‘İznik çinileri’ renklerinde kullanılabilecek motif olarak önerilen kelebek motifinin kompozisyondaki diğer motiflerle bağlantısız olarak kullanılması nedeni ile Osmanlı Dönemi fritli çamur ile üretilen kullanım ve mimari seramikler olan ‘İznik çinileri’ nde yer alan bağlantısız, serbest boşluk doldurma motifleri örneklenerek, kısaca tespitler belirtilecektir. Kelebek motifinin kanaviçesi de denilebilecek pratik, temel çizimi ve bugüne kadarki kelebek motifi kullanımı, öğrencilerin örnekleri ile beraber aktarılacaktır.

Keywords

Abstract

In today’s ceramic productions with influence of fritware Iznik ceramics which is the scope of traditional Turkish arts, the need of using a new motif has been occurred. During the researching of a new motif, butterfly stood out that decorated on lots of goods in various materials. As a new motif butterfly has been used in a spiral rounding composition along with ‘The Tuğrakeş Spiral Style’ on during first personal exhibition ‘An Innovative Approach To Traditional Turkish Ceramic ‘ with the thought of ‘if been loved it can be sold’ in 2006. By the passing time it has been seen that butterfly motif can be easily applied as well as taught how to apply. Then it has been applied and began teaching students in compositions influenced by Iznik ceramic’s colours and motifs underglaze brush decoration which is popular for organizing the balance of colours and empty- full. In this study, as recommended motif butterfly used for to fill the spaces in a composition so that the unattached motifs used for filling the space on fritware Iznik ceramics will be discussed with some samples. Simple template for drawing butterly motif and usage made until this time with the samples of student works will be given.

Keywords