DIŞAVURUMCU TAVIR OLARAK SEMİHA BERKSOY’UN ESERLERİNİN SANAT VE İLETİŞİM BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Author :  

Year-Number: 2020-44
Language : Türkçe
Konu : Resim İş Eğitimi Anabilim dalı
Number of pages: 479-496
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Geçmişten günümüze kadar farklılık gösteren sanatın öyküsü içinde yer alan iletişim kavramı, insanlık tarihi boyunca mesaj verici bir olgu olmuştur. Resim, Heykel, Grafik, Edebiyat, Müzik, Sinema, Dans gibi güzel sanatlar içinde yer alan alanlarda üretilen eserlerle de insanlığa mesaj verme amacı güdülmüştür. Evrenselleşmiş sembollere dayalı eserlerin üretilmesinde sanatçıların olduğu kadar izleyicilerin de hayal güçleri harekete geçirilmiştir. İnsanoğlu da bilinçaltındaki, rüyalar, ruh dünyasındaki geçmiş ve gelecek düşünceleri ile kader gibi tercihleri, renk ve duygularından bir bütün olarak üretilen sembolik objelerle, izleyiciyle bir şekilde iletişim kurmuştur. İşte bu bağlamda pek çok sanatçıya ilham kaynağı olan bu düşünceler, “İlklerin Kadını” olarak tanımlanan; Cumhuriyet tarihimizin kültür ve sanata ışık tutmuş olan ilk Türk opera sanatçısı, ressam Semiha Berksoy’un eserlerinde de yer almıştır.

Keywords

Abstract

The concept of communication within the history of art, which differs from the past to the present, has been a messagegiving phenomenon throughout human history. The works produced in the fields of Fine Arts such as painting, sculpture, graphics, literature, music, cinema, dance were intended to give a message to humanity. The production of works based on universalized symbols stirs the imagination of the artist as well as his audience. Symbolic works produced as a whole of subconscious, dreams, spirit world, past and future, destiny, preferences, colors and emotions communicate with the viewer. In this context, the work of Semiha Berksoy, the first Turkish opera singer who has shed light on culture and art in the history of the Republic, called “Woman of the firsts”, was examined in this study.

Keywords


  • Aliçavuşoğlu Esra (2008), Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem yayınları, İstanbul.

  • Ambrose, G. ve Haris, P. (2003), The Fundamentals of Creative Design. Switzerland: Ava Publishing.

  • Arseven, G. E. (1950), Sanat Ansiklopedisi, I-II-III-IV. Cilt, MEB Basımevi, İstanbul.

  • Cemalcılar, İ (1998), Pazarlama, Kavramlar ve İlkeler, Beta Yayınevi, İstanbul.

  • Çoruhlu, Yaşar. (2002), Türk Mitolojisi’nin Anahatları, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

  • Dağgezen, B. (2017), Nazım Hikmetin Şiirlerinde Göz Kavramı, Kolegji Universıtar Beder.

  • Ersoy, N. (1990), Semboller ve Yorumlarla Görünenden Görünmeyene. Ersoy Yayın, İstanbul.

  • Ersoy, N. (2000), Semboller ve Yorumları (Bölüm I-II), I. Baskı, Güven Ciltevi, İstanbul.

  • Ersoy, N. (2007), Semboller ve Yorumları, III. Baskı, Dönence Yayınları, İstanbul.

  • Güventürk Fettah (2017), İnsan ve Temel Değerler, İzmir.

  • Halse, A. O. (1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill

  • Hançerlioğlu Orhan (1993), Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.

  • Heath, R. P. (1997). The Wonderful World of Color. Marketing Tools, October,

  • Hikmet, N. (2011), Bütün Şiirleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • İnan, A. (1987). Makaleler ve İncelemeler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları

  • Jung, C. G. (2015), İnsan ve Sembolleri, (Çev. Hatice Mukaddes İlgün), Kabalcı

  • Kınay Cahid (1993), Sanat Tarihi – Rönesanstan Yüzyılımıza, Gelecekten Moderne- Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.

  • Mazlum, Ö. (2011), Rengin Kültürel Çağrışımları, Dumlupınar Üni. Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 31.

  • Mehmeti N. (2003), “Kurum Kültürünün Kurum Kimliğine, Ürün Kimliğine ve Ambalaj Tasarımına Yansıması” (yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

  • Şişginoğlu Kadir (2015), İletişim/ Sanat ve Müzeler, Kabakçı Konağı Söyleşileri, Ankara.

  • Üner Özlem (2013), Bir İfade Aracı Olarak Sanat, İletişim Smepozyumu, İzmir.

  • Tutar, Y. (2012). İletişim Kavramı ve İletişim Süreci, Pegem Yayınları, Ankara.

  • Yeditepe Bienali-Senin Bir Sanatın Var (2018), Çiçeğin Her Hali,İstanbul.

  • Zıllıoğlu, M. (2007), İletişim Bilgisi ve Tanımı, AÖF Yayınları, Eskişehir.

  • Zıllıoğlu M. (2017), İletişim Nedir?, Cem Yayınevi, İstanbul.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics