J.P. SARTRE ONTOLOJİSİNDE “VAROLUŞSAL SEVİNÇ” ÜZERİNE

Author :  

Year-Number: 2020-45
Yayımlanma Tarihi: 2020-04-02 14:36:58.0
Language : Türkçe
Konu : felsefe
Number of pages: 1-18
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Ateist varoluşçular genelde varoluşun sevinçli yönü hakkında doğrudan konuşmazlar. Varoluşumuzun “karanlık” yönünü-acı, suç, saçma, umutsuzluk, yabancılaşma, yalnızlık, belirsizlik- vurgulayan ateistler için sevinç, yaşamın merkezi bir prensibi olmayıp, salt bir yanılsamadır. Ateist varoluşçuluğun en önemli isimlerinden biri Jean Paul Sartre’dır. Sartre’a göre, bilincin daima “bir şeyin bilinci” olması gibi, sevinç de sadece somut bir şeyden kaynaklanan sevinç olarak mümkündür. Sartre, sevinçten istikrarsız ve asli olmayan bir durum olarak sözetmiştir. Herhangi bir “ontolojik sevinç” kavramı, Sartre için imkansızdır. Sartre için temel varoluşsal tarz, her şeyin anlamsızlığını varsayan bir bulantıdır.

Keywords

Abstract

Atheistic existentialists usually do not talk directly about the joyful side of existence. For atheists who do emphasize the “dark” side of our existence-suffering, guilt, absurd, despair, alienation, loneliness,uncertainty-joy is a mere illusion and is not a core principle of life. One of the most important philosophers of “atheistic existentialism”, is Jean Paul Sartre. According to Sartre, joy is possible only because of something concrete as the consciousness is always consciousness of something. He referred to joy like to an unstable and unessential state. Any ontological conception of joy is impossible for Sartre. For Sartre,the fundamental existential mood is a nausea which presupposes the meaninglessness of everthing.

Keywords


  • Barrett, W. (2003). İrrasyonel İnsan, (Çev. S. Özer), Ankara: Hece Yayınları.

  • Blackham, H.J.(2005), Altı Varoluşçu Düşünür, Ankara: Dost Kitabevi Biemel,W.,(1984), Sartre, İstanbul: Alan Yayıncılık.

  • Budriünaite,A.,(2013). “The Half-full and Half-empty Glass of Water: The Theme of Joy in Existentialism and Classical Daoism”,Journal of Comparative Scripture,2:127-157

  • Droit, R.,(2013). 20.Yüzyıla Yön Veren 20 Büyük Filozof, (Çev. İ. Yerguz), İstanbul: Say Yayınları.

  • Edie,J.M.,(1967). Phenomenology and Existentialism, Essays Six, Sartre as Phenomenologist and as Existential Psychoanalyst, Baltimore.

  • Foulquie,P.,(1998),Varoluşçunun Varoluşu,(Çev.Y.Şahan), İstanbul:Toplumsal Dönüşüm Lloyd, G. (1996), Erkek Akıl, Batı Felsefesinde ‘Erkek’ ve ‘Kadın’, (Çev.M.Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Lynch,S. M. (1997), Dostluk Üzerine. (Çev. F. Lekesizalın). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Nietzsche,F.,(1984),Böyle Buyurdu Zerdüşt, (Çev.T.Oflazoğlu), İstanbul: Cem Yayınevi.

  • Reneaux R. (1994) Egzistansiyalizm Üzerine Dersler, (Çev.M. Korlaelçi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.

  • Ritter,J.,(1954). Varoluş Felsefesi Üzerine, (Çev.H.Batuhan), İstanbul:İstanbul Matbaası.

  • Sartre, J.P.,(1966). Being and Nothingness, (Tr.H.E.Barnes). New York: Washington Square Press Inc.

  • Sartre, J.P.,(1983). Bulantı, (Çev. S. Tiryakioğlu), İstanbul: Varlık Yayınları.

  • Sartre, J.P.,(2009). Varlık ve Hiçlik, (Çev. T. Ilgaz; G.Ç.Eksen), İstanbul: İthaki Yayınları.

  • Sartre,J.P.,(2017). Heyecanlar Üzerine Bir Kuram Taslağı, (Çev.K.Sarıalioğlu), İstanbul: Kırmızı Kedi.

  • Spinoza,B.,(2004).Etika. (Çev.H.Z.Ülken), Ankara: Dost Kitabevi.

  • Werner,C.,(2000). Kötülük Problemi,(Çev.S.Umran), İstanbul: Kaknüs Felsefe

  • Zittel,C.,“Nietzsche’nin Zerdüşt’ünde Trajik Sevinç ve Ciddi Parodi”, Felsefe Arkivi, S.48. 2018/I, ss. 109-122. (https://dalspace.library.dal.ca/dalrev_vo179_iss1_pp23_3...) (https://en.wikipedia.org/wiki/Nausea_(novel))

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics