MEVDÛDÎ’NİN TEFHÎM’UL KUR’ÂN ADLI ESERİNDE ESBÂB’I NÜZÛL

Author :  

Year-Number: 2020-46
Yayımlanma Tarihi: 2020-06-16 21:57:37.0
Language : Türkçe
Konu : Tefsir Anabilim
Number of pages: 602-627
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Esbâb’ı Nüzûl İslam’ın ilk devrinden itibaren Kur’ân İlimleri içerisinde etkili bir yere sahip olmuş, varlığı ile İslam dünyasına ilahi murada matuf anlayış/kavrayış biçimlerinin geliştirilmesine katkıda bulunmuştur. Sahabeyi de üstün kılan vasıflardan birisi de nüzûl ortamına, zamanına, âyetlerin kimin hakkında indiğine vb sebebi nüzûle ilişkin hususların bilinmesindeki yetkinliğidir. Onların bütün bu hususlara vâkıf olması aynı zamanda ilâhi maksada da hâiz olmalarını sağlamıştır. Ebu Ubâde’nin İbrahim Teymi’den naklettiği, aynı dine, aynı kıbleye sahip olan ümmetin ihtilafa düşmesi hususundaki rivâyeti esbâb’ı nüzulün önemini bir kez daha ortaya çıkarmıştır. Biz bu makalemizde çağdaş dönem yazarlarında biri olan, hayatını İslam davası uğruna mücadelelerle geçiren Mevdûdî’nin Tefhîmu’l Kur’ân adlı eserine esbâb’ı nüzûl konusunu ele aldık. Mevdûdî’nin sebeb-i nüzûle bakış açısını, yöntemini inceleyip ilgili rivayetler hususundaki değerlendirmelerine değindik. Ayrıca klâsik dönemlerde tartışma konusu olan belli başlı meselelerde müfessirin yaklaşım tarzlarını ele aldık. Bu sayede müfessirler içerisinde Mevdûdî’nin yeri ve önemi hakkında okuyucuyu bilgilendirmeye çalıştık.

Keywords

Abstract

The Reasons for Revelation has a considerable place in quranic disciplines since the very first appearence of Islam. with its existence. It has contributed to develop apprehension patterns referred to divine wishes. Another qualification that makes companions of Muhammed (pbuh) superior is due to their perfection of knowledge over the reasons for revelation such as revelation circusmstance, time and about whom the verses revealed. The fact that they know about all these matters helped them know about divine goal, as well. The rumour which Ebu Ubade quoted from İbrahim Teymi about the confliction of the followers of Muhammed (pbuh) with the same religion and the same followers has brought out the importance of The Reasons for Revelation once more. We in this article, are discussing the reasons for revelation in the book Tefhîmu’l Kur’ân by Mevdudi, one of the contemporary writers, who spent his life on fighting for islamic goals. Then, pointing to the his aspect of revelation and studying his style, we are touching on the matters about relevant rumours interpreted by him. We also discussing his manner of approaching to the certain matters which are contreversial in classical period. Thus, We intend to inform the raeders about the significance and place of Mevdudi among other interpreters.

Keywords


  • ARSLAN, İhsan. «Rasûlüllah’a Yapılan Sihir Rivâyeti Hakkında Bir Araştırma.» EKEV Akademi Dergisi, 2012: 91-110.

  • Aydın, Muhammed. «“Esbab-ı Nüzulü Anlama Yolunda Sahabenin Kur' an-ı Kerim Anlayışı:"Ebu Eyyübel-Ensari'nin Örnekliğinde".» Uluslararası Eyüp sultan Sempozyumu, 2016: 60-73.

  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usûlü. 1993: Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.

  • Cerrahoğlu, İsmail. «Garânîk.» Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde, 13: 361. İstanbul: TDV Yayınları, 1996.

  • Demir, Recep. Kuran Tefsirinde Tarihselci Yöntem . Karabük: Hikmetevi Yay, 2013.

  • Demirci, Muhsin. "Esbâb-ı Nüzûl". İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 1995.

  • Ebu Abdillah Muhammed b. Ömer Fahreddin er-Râzi, . Mefâtihu’l- gayb. Beyrût: Dâru’l- Fikr, 1401/1981.

  • Ebu Abdullah b. Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr el-Kurtûbî. Câmiu’l-ahkâmi’l-Kur’ân. Düzenleyen: Abdulmuhsin et-Türkî. Beyrût: Müessesetu’r-risâle,, 2002/1427.

  • el-Bağdâdî, Yakût b. Abdullah el-Hamevî er-Rûmî. Mu’cemü’l buldân. Beyrut : Dâru's-Sâdır, 1977/1398 .

  • el-İsfahâni, Ragıb. Müfredâtu elfâzi’l-Kur’ân. Düzenleyen: Safvân Adnân Davûdi. Şam: Dâru’l- Kalem, 1430/2009.

  • el-Mâturidî, Ebî Mansûr Muhammed b. Muhammed Mahmûd. Te’vilâtu ehli’s-sünne. Düzenleyen: Mecdî Baslûm. Beyrût: Dâru’l Kutubi’l-İlmiyye, 2005/1426.

  • Gündüz, Ahmet. «Kur’ân’ın Anlaşılmasında Esbâb-ı Nüzûl’ün Müsbet ve Menfi Etkisi.» Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016: 93-113.

  • İshâk, Muhammed İbn. es-Siretu’n- nebevî, . Beyrut: Dâru’l Kütübi’l İlmiyye, 2004/1423.

  • Kurtubî, Muhammed b. Ahmed el-Ensâri el-. Câmi’ul ahkâmi’l- Kur’ân . Kâhire: Dâru’l Kutubi’l Mısriyye, 1950/ 1329.

  • Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l Kur’ân . Kahire: Dâru’ş-Şurûk, 2003/1423.

  • Muhammed b. Sa’d b. Munî’ ez-Zührî. et-Tabakâtü’l-kübrâ. Düzenleyen: Muhammed Ömer. Kâhire: Mektebetü’l Hânicî, 2001/1421.

  • Muhyiddin Muhammed b. Süleymân el-Kâfiyecî, . et-Teysîr fi kâvâidi İlmi’t-tefsîr. Düzenleyen: Mustafa Muhammed Hüseyin ez-Zehebî. Kahire: Mektebet’ül Kudusî,, 1998/1419.

  • Râzî, Fahreddin Muhammed. Mefatihü’l gayb . Beyrut : Dâru’l-Fikr, 1981/1401.

  • Salih, Subhi. Mebâhis fiulumi'l-Kur'ân. Beyrut: Dâru’l-İlmi lil’Melâyîn, 1977 .

  • Serinsu, Ahmet Nedim. Kur’ân’ın Anlaşılmasında Esbâb’ı Nüzûl’un Rolü. İstanbul: Şule Yayınları, 1994.

  • Süleymân, Mukâtil b. Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. Düzenleyen: Abdullah Mahmûd Şahat. Beyrût: Dâru İhyâi’t Turâsi’l-Arabiyyi, 2002/1423.

  • Taberî, Ebi Ca’fer Muhammed İbn Cerîr et-. Câmiu’l beyân an te’vîli’l-Kur’ân. Düzenleyen: Abdulmuhsin et-Türkî. Kâhire: Dâru Hicr, 2001/1422.

  • Yazır, Elmalı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. Çeviren Komisyon. İstanbul:: Zehraveyn Yay, 1992.

  • Zemahşerî, Ebu’l Kasım Mahmûd b. Ömer ez-. Tefsîru’l keşşâf an hakâiku’t-tenzîl ve uyûni’l- ekâvîl fi vucûhi’t-te’vil. Beyrût: Dâru’l Ma’rife, 2009/1430.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics