GİTARDA TABLATÜR KULLANIMINA İLİŞKİN TARİHSEL VE YAPISAL BİR ARAŞTIRMA

Author :  

Year-Number: 2020-48
Yayımlanma Tarihi: 2020-10-19 22:06:58.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 232-254
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada; Ortaçağ’dan bu yana çeşitli çalgılarda müzik yazısı olarak kullanılan tablatürün gitardaki uygulaması incelenmiştir. Çalgıların fiziksel yapısı ve çalım biçimine bağlı olarak ortaya çıkan tablatür yazıları, sesin çalgı üzerinde çıkarılacağı yeri gösteren, müzik ve çalgı arasında dolaysız bağıntı kuran bir yöntemdir. Telli çalgılarda müzik cümlesini oluşturan seslerin çalınabilmesi için, parmakların hangi telleri çekeceğini, klavye üzerinde hangi perdelere basılacağını şema veya tablolar aracılığıyla gösteren tablatür yazıları diğer müzik yazıları gibi müzik parçasını kayıt altına alarak unutulmamasını ve sonraki kuşaklara aktarılmasını sağlamış olur. Ortaya çıktığı zamandan günümüze tablatür yazılarını diğer yazılardan ayırıp vazgeçilmez kılan ise müziğin üretilmesi için çalgının nasıl kullanılması gerektiğini gösteren kılavuz niteliğidir. Bu araştırmada, gitarda kullanılan tablatür sisteminin tarihsel süreçteki gelişimi ele alınmış, gitarın atası kabul edilen lavta için yazılan tablatür yazılarından başlayarak günümüze kadar gitardaki uygulamaları incelenmiştir.

Keywords

Abstract

In this study, the application of tablature, used as music-writing for various instruments since the Middle Ages, has been examined in regard to the guitar. Tabulature writings that emerged depending on the physical structure of the instruments and the playing style constitute a method that indicates the place where the sound will be produced on the instrument and establishes an immediate relation between the music and the instrument. In order to play the sounds that make up the musical sentence on a string instrument, tabulaturewritings, which show which strings the fingers will pull and which frets will be pressed on the keyboard by means of diagrams and tables, ensure that the piece of music is not forgotten and transferred to the next generations by recording it like other music writings. What distinguishes tabulature writings from other writings and makes them indispensable since their emergence is their being a guide that shows how the instrument should be used for the production of music. In this research, the historical development of the tablature system used for the guitar has been discussed and the applications of tablature for the guitar starting from the tabulature writings written for the lute, which is accepted as the ancestor of the guitar, have been examined.

Keywords


  • Abdoun, S.S.; (2011), The Oud Across Arabic Culture, University of Maryland, School of Music, Musicology&Ethnomusicology Division, Doktora tezi.

  • Apel, W.; (1953), The notation of polyphonic music, 900-1600. Cambridge, Mass: Mediaeval Academy of America.

  • Burlet, G.; (2013), Automatic guitar tablature transcription online, Music Technology Area Department of Music Reseach, McGill University, Montreal, Quebec, Yüksek Lisans Tezi.

  • Cangal, N.; (2004), Müzik Formları, Arkadaş Yayınevi, Ankara.

  • Ifrah, G.; (1998), Rakamların Evrensel Tarihi, VII. Cilt İslam Dünyasında Hint Rakamları, Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 2. Basım, Çeviri: Kurtuluş Dinçer, Isbn: 975-403-138X.

  • Özdemir, M.; Özdemir, C.Ş.; (2017), Başlangıç Seviyesi Klasik Gitar Eğitiminde Tablature Sisteminin Etkililiği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Haziran/2017, Issn:1307-9581.

  • Özkanoğlu, M.; Kaya, A.; (2017), Erken Gitar Eğitimi Metotları Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası 3. İpekyolu Müzik Konferansı, Gazi Magusa/KKTC, Bildiri Özetleri Kitabı (Yayımlanmamış bildiri metni).

  • Say, A. (2005a). Müzik ansiklopedisi: A-G, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Cilt 1, Ankara

  • Say, A. (2005b). Müzik ansiklopedisi: H-Ö, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Cilt 2, Ankara

  • Say, A. (2005c). Müzik ansiklopedisi: P-Z, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Cilt 3, Ankara

  • Seeger, C.; (1958), Prescriptive and Descriptive Music-Writing, The Musical Quarterly, Vol. 44, No. 2 Oxford University Press.

  • Stearns, R. H. B.; (1978), A manual of lute, vihuela and guitar tablatures with surveys of transcription practice instrumental technique and beginning pedagogy. Univ of Idaho. Yüksek Lisans Tezi.

  • Sözer, V.; (1986), Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, İstanbul

  • Bent, İ.; Hughes, D.; Provine, R.C.; vd.; (2001), Notation, Web Site: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.0

  • 01.0001/omo-9781561592630-e-0000020114?rskey=emEu8v&result=3 Erişim tarihi: 5

  • Mart 2020

  • Dart, T.; Morehen J.; Rastall R.; (2001), Tablature. Web Site: 01.0001/omo-9781561592630-e-0000027338?rskey=CYFtYx Erişim tarihi: 5 Mart

  • Heck, T.; Turnbull, H.; Sparks, P.; vd.; (2001), Guitar. Web Site: 01.0001/omo-9781561592630-e-0000043006?rskey=fh0c0s&result=4 Erişim tarihi: 5 Mart 2020.

  • Serin, M.; (2004), Meşk, https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/dosya/29/C29024016.pdf Erişim Tarihi: 21 Nisan 2020

  • derekgripper.com Erişim tarihi: 17 Mart 2017

  • smilarweb.com Erişim tarihi: 10 Eylül 2020

  • https://www.songsterr.com/a/wa/howToReadTab Erişim tarihi: 23 Mart 2020

  • https://www.thoughtco.com/how-to-read-guitar-tablature-1712884 Erişim tarihi: 2 Haziran 2020

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics