TEMEL TASARIM EĞİTİMİNDE RENK ÖGESİNİN İNCELENMESİNDE BİR ARAÇ OLARAK OTOPORTRE

Author :  

Year-Number: 2021-51
Yayımlanma Tarihi: 2021-04-12 14:24:30.0
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 332-355
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanat kurumlarında eğitimin ilk basamağını oluşturan temel tasarım eğitimi, ögeleri ve ilkeleri ile tasarımın görsel dilinin kavranmasını hedefler. Renk, bu görsel dil içerisinde fiziksel ve kimyasal yapısı, kültürel ve psikolojik anlamlarıyla güçlü bir ifade aracı olarak yer alır. Aynı şekilde otoportre de, hem sanatçının üslubunu hem de iç dünyasını yansıtan bir anlatım dilini kullanır. Sanatçının kendinden hareket ederek sorgulamalarını, denemelerini yapabildiği ve farklı ifade yöntemlerinin zengin arayışlarını yansıtan otoportre, öğrenciye denemelerini yapabilecek ortamı sunması nedeniyle sanat eğitiminde de yer verilen bir konudur. Bu çalışma, temel tasarım eğitiminde renk ögesinin otoportre aracılığıyla araştırılması ve deneyimlenmesinin renk eğitimine katkısını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırma, sırasıyla rengin temel tasarım eğitimi içerisindeki yerini vurgularken, sanat tarihinden usta isimlerle renge yaklaşımları üzerine bir inceleme ile otoportre konusuna bakışı kapsamakta ve öğrenci projelerinden örnekleri değerlendirmektedir.

Keywords

Abstract

Basic design education, which constitutes the first step of education in art institutions, aims to comprehend the visual language of design with its elements and principles. Color takes place in this visual language as a powerful means of expression with its physical and chemical structure, cultural and psychological meanings. Likewise, self-portrait uses a language of expression that reflects both the artist’s style and her inner world. Self-portrait, which artist can do self-questioning and experimentation and which reflects the deep pursuit for different methods of expression, is also a subject in art education as it offers the student an environment where they can experiment. The purpose of this study is to examine the contribution of researching and experiencing the color element through self-portrait in basic design education to color education. In this context, while research emphasizing the place of color in basic design education, it incorporates perspectives on self-portraits by examining approaches to color with master figures from art history and evaluates examples from student projects.

Keywords


  • Akçadoğan, I. İ. (2006). Temel Sanat Eğitimi ve Dijital Ortam. (1. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.

  • Albers, J. (2020). Rengin Etkileşimi. (Çev. Gamze Rastgeldi), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

  • Bernstein, R. (Nov. 13, 2007). An Artist’s Famous Smile: What Lies Behind It?, https://www.nytimes.com/2007/11/13/arts/design/13smil.html (Erişim Tarihi: 05.02.2021)

  • Edgü, F. (2008). Biçimler, Renkler, Sözcükler. İstanbul: Sel Yayıncılık.

  • Essers, V. (2000). Matisse. Köln: Taschen.

  • Genç, A. ve Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama ‘Sanatta Yaratıcı Süreç’, İzmir: Sergi Yayınları.

  • Goethe, J. W. V. (2013). Renk Öğretisi. (Çev. İlknur Aka). İstanbul: Kırmızı Yayınları.

  • Gökaydın, N. (2002). Sanat Eğitimi Öğretim Sistemi ve Bilgi Kapsamı Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.

  • Holtzschue, L. (2009). Rengi Anlamak Tasarımcılar İçin Kılavuz Kitap. (1. Baskı). (Çev. Fuat Akdenizli). İzmir: Duvar Yayınları.

  • Kahraman, H. B. (2015). Bakmak Görmek Bir de Bilmek. İstanbul: Kapı Yayınları.

  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. (4. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.

  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü. İmgelerin Toplumsal İşlevi. (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Öztuna, H. Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım. İstanbul: Tibyan Yayıncılık.

  • Rideal, L. (2016). Resimler Nasıl Okunur?. (2. Baskı). İstanbul: Yem Yayın.

  • San, İ. (2010). Sanat Eğitimi Kuramları. (3. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.

  • Seylan, A. (2019). Temel Tasarım. (2. Baskı). İstanbul: Yem Yayın.

  • Subaşı, S. ve Okumuş, K. (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Erzurum: 21(2). 419-426.

  • Walther, I. F. (2005). Van Gogh. (Çev. Ahu Antmen). İstanbul: Taschen/ Remzi Kitabevi.

  • Yamamoto, G. T., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, Nisan 2020, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1051865 (Erişim Tarihi: 15.02.2021)

  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.

  • Zhou, P. (November 27, 2013). Interview: Yue Minjun. https://hk.asiatatler.com/life/interview- yue-minjun 1#:~:text=I%20would%20like%20to%20use,world%20he's%20been%20living%20in (Erişim Tarihi: 16.02.2021)

  • Akarı, U. (19 Kasım 2019). İnsan Kendini neden Çizer/ Çeker?, http://www.ifsakblog.org/insan-kendini-neden-cizer-ceker/ (Erişim Tarihi: 29.01.2021)

  • “A Cheap Model, Selfportrait as a Painter”. https://ontrafel.vangogh.nl/en/story/23/a-cheap- model/ (Erişim Tarihi: 05.02.2021)

  • Dilmaç, S. ve Akalan, G. “Dışavurumcu Bir İfade Aracı Olarak Otoportre”. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science Doi number: Number: 67, p. 209-223, Spring III2018Spring III 2018, s. 211 https://docplayer.biz.tr/108071127-Disavurumcu-bir-ifade-araci-olarak-otoportre.html (Erişim Tarihi: 11.02.2021)

  • Hanou, J. Rembrandt van Rijn: Self-portrait as Zeuxis Laughing (1662); Wallraf-Richartz- Museum, Cologne, (23rd June 2012). http://rijksmuseumamsterdam.blogspot.com/2012/06/rembrandt-van-rijn-self-portraitas.html (Erişim Tarihi: 31.01.2021)

  • Ok, M. “Piksel Sanatının Giyim Modasına Yansıması”. İdil, 73 (2020 Eylül): s. 1370–1386. doi: 10.7816/idil-09-73-04 (Erişim Tarihi: 10.02.2021)

  • URL-1. Temel Sanat Eğitimi Anasanat Dalı, Ders İçerikleri, https://gsf.deu.edu.tr/tr/temel- egitim/ders-icerikleri/ (Erişim Tarihi: 21.01.2021)

  • URL-2. https://www.sensationalcolor.com/color-quote-graphics-15/ (Erişim Tarihi: 10.02.2021).

  • URL-3. (https://www.sensationalcolor.com/hofmann-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021).

  • URL-4. https://www.sensationalcolor.com/monet-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021)

  • URL-5. https://www.sensationalcolor.com/matisse-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021)

  • URL-6. https://www.sensationalcolor.com/kandinsky-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021)

  • URL-7. Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 11.06.2020)

  • URL-8. Self Portrait with Monkey, 1940 by Frida Kahlo, https://www.fridakahlo.org/self- portrait-with-monkey-1940.jsp#prettyPhoto (Erişim Tarihi: 16.02.2021)

  • URL-9. 2016 | Live Auction 12156 Post-War & Contemporary Art Evening Sale Lot 31 A, Self- Portrait, https://www.christies.com/lot/lot-andy-warhol-1928-1987-self-portrait 6038653/? (Erişim Tarihi: 31.01.2021)

  • URL-10. https://www.sensationalcolor.com/close-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021)

  • URL-11.Loughran Gallery, Jenny Saville’s Propped fetches record result at Sotheby’s, https://www.loughrangallery.co.uk/blog/2018/10/5/jenny-saville-at-sothebys/ (Erişim Tarihi: 05.02.2021)

  • URL-12.https://www.sensationalcolor.com/color-quote-graphics-6/ (Erişim Tarihi: 10.02.2021)

  • URL-14. https://www.sensationalcolor.com/cezanne-quotes-color/ (Erişim Tarihi: 07.02.2021)

  • Trujillo, M. (31 October 2018). Jenny Saville’s “Propped”: Female Worth in the Art Market, https://www.art-critique.com/en/2018/10/jenny-savilles-propped-female-worth-in-theart-market/ (Erişim Tarihi: 05.02.2021).

  • Resim 2. http://www.spaightwoodgalleries.com/Pages/Kollwitz_self_portraits.html (Erişim Tarihi: 31.01.2021)

  • Resim 3. http://chuckclose.com/work205.html (Erişim tarihi: 30.01.2021)

  • Resim 5. https://www.christies.com/lot/lot-andy-warhol-1928-1987-self-portrait-6038653/?

  • Resim 6. https://culturieuse.blog/2015/06/20/david-hockney-1937-%C2%A7-paysage/ (Erişim

  • Resim 7. https://www.art-critique.com/en/2018/10/jenny-savilles-propped-female-worth-in-the- art-market/ (Erişim Tarihi: 05.02.2021)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics