ŞEHİR TURİZMİ BAĞLAMINDA KONYA’NIN TURİZM ÇEKİCİLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Author :  

Year-Number: 2021-52
Yayımlanma Tarihi: 2021-04-12 14:36:15.0
Language : Türkçe
Konu : Turizm
Number of pages: 155-172
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İnsanlık, avcı-toplayıcı ve göçebe hayat tarzını tecrübe ettikten sonra, bir arada yaşama zorunluluğundan doğan yerleşik hayat tarzına geçerek, insanın insana zorunlu olduğu şehir hayatını meydana getirmiştir.  Başlangıçta doğanın sunduklarıyla yetinen insanlığın ilk ataları, yerleşik hayata geçişle birlikte tarımsal üretim ve ticaret hayatını meydana getirmiştir. Orta Anadolu’da M.Ö. 7000’li yıllarda Konya-Çatalhöyük, birbirine bitişik kerpiçten yapılmış evleri, hayvanların evcilleştirilmesi ve tarımsal üretimiyle kentsel hayatın ilk öncüsü olmuştur. Konya’da Çatalhöyük, Alâeddin Tepesi Höyüğü ve Karahöyük’le başlayan kentsel yaşam, Roma, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı kültür ve medeniyetlerini de tecrübe ederek günümüze kadar ulaşmıştır. Adını mitolojik bir öyküden alan Konya, tarihi süreçlerde Ycconium, Conium, Stancona, Conia, Konien ve Konia ve en son Konya olarak coğrafyasında sosyo-kültürel hayatı ile bitmeyen bir hikâyenin mekânı olmuştur.Son yıllarda turizmin gelişmesine paralel olarak ülkeler, turizmden daha fazla pay alabilmek için birbirleri ile rekabet eder duruma gelmiştir. Bu bağlamda yöneticiler, şehirlerin sahip oldukları turistik çekiciliklerini ön plana çıkartarak tanıtım ve pazarlama çalışmalarına hız vermişlerdir. Çalışmamızın birinci aşamasında, gerek ilahi dinler öncesi, gerek ilahi dinler sonrası süreçlerde kesintisiz olarak farklı medeniyetlere ev sahipliği yapan Konya’nın turizm çekicilikleri; kültür, inanç, sağlık, doğa ve gastronomi turizmi açısından değerlendirilmiştir. Daha sonra, Konya’nın şehir turizmine ilişkin farklı boyutları ve bileşenleri üzerinden bir SWOT analizi yapılmıştır.

 

 

Keywords

Abstract

After experiencing the hunter-gatherer and nomadic lifestyle, humanity has created a city life where human beings are compulsory for each other by moving to the settled lifestyle that arises from the necessity of living together. The first ancestors of mankind, initially contented with what nature offers, formed agricultural production and commercial life with the transition to settled life. In the 7000s B.C. in Central Anatolia, Konya-Çatalhöyük has been the first Pioneer of urban life with its houses made of adobe adjacent to each other, domestication of animals and agricultural production. Urban life starting with Çatalhöyük, Alâeddin Hill Mound and Karahöyük in Konya has survived to the present day by experiencing Roman, Byzantine, Seljuk and Ottoman cultures and civilizations. Konya, which takes its name from a mythological story, has been the location of a story that never ends with its socio-cultural life in its geography as Ycconium, Conium, Stancona, Conia, Konien and Konia, and finally Konya. In parallel with the development of tourism, countries have become competitive with each other in order to get more share from tourism. In this context, the managers accelerated their promotion and marketing activities by emphasizing the tourist attractions of the cities. In the first stage of our study, Konya’s tourism attractions, which host different civilization without interruption or after diving religions, were evaluated in terms of culture, belief, health, nature and gastronomy tourism. Then, a SWOT analysis was made on different dimensions and components of Konya regarding city tourism.

 

Keywords


  • Ateş, A. ve Sunar, H. (2019). İvriz Kültürel Peyzajı Alanının Çevrimiçi Ziyaretçi Yorumları ile Analizi: Google Haritalar Örneği. Ereğli Uluslararası Bilim ve Akademi Kongresi, March.

  • Aydın, M., Atasağun, G., Aras, A. Öztürk, N. ve S. Baybal. (2006). “Konya Merkezdeki Manevi Halk İnançlarının Dinler Tarihi ve Din Fenomenolojisi Açısından Değerlendirilmesi”, Din Bilimleri Yayınları, Konya.

  • Aydın, R. (2014). Konya Alaeddin Camisi'nin Korunmasına Yönelik Girişimler(1889-1897), Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/10.Ankara.

  • Bakırcı, N. (2019). Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der. 2019; (Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı): 322-338 - Sanat Tarihi / Araştırma

  • Balkan, M. (2017). Eşsiz Bir Anıt: Eflatun Pınarı. https://www.pusulahaber.com.tr adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 20.03.2021)

  • Bayır, G.Ö. ve Köse.T.Ç.(2019). Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri,Kastamonu Eğitim Dergisi,C.27,S.4.

  • Blake,C., Everett, Edmonds, Anna, G.,(2002). “Biblische Staetten in der Türkei”, İstanbul.

  • Bozyiğit, R. ve Meydan, A. (2017). Geopark Potentıal Evaluatıon Of Tınaztepe Cave And Its Surroundıng. TAPPI Journal, 16(09), 1131–1151. https://doi.org/10.32964/tj16.9

  • Büyükşalvarcı, A., Akmeşe, H. & Aras, S. (2016). Turistik Destinasyonun Kırsal Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi: Sille Örneği.

  • Cevahir, İ. S. (2017). 1.3. Jeotermal Kaynakların Termal Turizm Açısından Değerlendirilmesi: “Ilgın.” 197–214.

  • Çapar, G. & Yenipınar, U. (2016). Somut Olmayan Kültürel Miras Kaynağı Olarak Yöresel Yiyeceklerin Turizm Endüstrisinde Kullanılması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special 1), 100–100. https://doi.org/10.21325/jotags.2016.25

  • Çelik Çanga, A. (2020). Tuz Gölünde Rekreasyonel Turizm Olanaklarının Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 51(1), 21–31. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.585677

  • Çetin.T..(2010). Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turizm Algısı,Milli Folklor,Yıl 22,s. 87,ss.182.

  • Dinç, A. ve Öztürk, R. (2013). Beyşehir Gölü Milli Parkı ’ nın Ekoloji ve Turizm Bakımından Araştırılması Materyal ve Yöntem Bulgular ve Tartışma 6(1), 118–123.

  • Esen, M. F. ve Seçim, Y. (2020). Konya Mutfağında Yer Alan Yöresel Yemeklerin İşletme Menülerinde Yer Alma Düzeylerinin Tespit Edilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(March), 279–294. https://doi.org/10.32709/akusosbil.523787

  • Eyice, S. (1989). Alaaddin Cammi,Selçuklular Devrinde Konya'da Yapılan Bir Cami. TDV.İslam Ansiklopedisi, C.2, İstanbul.

  • Fred.J.,Hodder.I. (2018). Uygarlığın Doğuşunda Din, Çatalhöyük Örneği, Çev. Dilek Şendil,Alfa Yayınları.

  • Gates, C. (2008) “Antik Kentler: Antik Yakındoğu, Mısır, Yunan ve Roma’da Kentsel Yaşamın Arkeolojisi”, Çev: Barış Cezar,Koç Üniversitesi Yayınları.

  • Giritlioğlu, İ. ve Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türkiye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 74–89. https://doi.org/10.14520/adyusbd.81237

  • Güngör, S. & Arslan, M. (2003). Beyşehir İlçesi Ve Yakın Çevresi Turizm Ve Rekreasyon Kullanımına Yönelik Peyzaj Potansiyelinin Saptanması Üzerine Bır Araştırma. S.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 17(32), 64–73.

  • Kağnıcı, N. (2020). Konya Alâeddin Camii Mihrap Yüzeyindeki Selçuklu Sülüsü Yazıların Hat Sanatı Açısından Değerlendirilmesi, Konya Sanat Dergisi, S.3.

  • Karaağaç,A.(2013),Kilistra(Gökyurt Köyü) Tarihi,Tebeşir yayınları,Konya.

  • Kaynak, İ. H. & Karabulut, T. (2016). İnanç Turizmi Bağlamında Kentsel Turizm ve Kültürel Turizm: Konya Örneği. In Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der (Issue 35). Turizm / Araştırma.

  • Koca, F. (2015). Türkiye’de Geleneksel Yerleşim Örüntülerinin Özgün Karakter ve Kültürel Mirasını Koruma Anlayışına Ontolojik Bir Yaklaşım. Journal of Planning, 25(1), 32– 43. https://doi.org/10.5505/planlama.2015.76486

  • Konyalı, İ. H. (2007) Konya Tarihi, Nüve Kültür Merkezi. Konya.

  • Küçük, A., (2017), Konya Efsaneleri, Nüve Kültür Merkezi Yayınları, Konya

  • Küçükaşcı, M. S., (2010), “Şehir ve Din”, TDV. , İslam Ansiklopedisi, C.38, İstanbul.

  • Leser, H. (Hrsg.) (1997) Diercke Wörterbuch Allgemeine Geographie. München, Braunschweig

  • Mehling.Marianne.(1987). Knaurs Kulturführer in Farbe Türkei.

  • Murat, L. (2012). Hititlerde Su Kültü. Tarih Araştırmaları Dergisi, 31(51), 125–158.

  • Mülayım,S.(2000),"İplikçi Camii,Konya'da Selçuklu Dönemine Ait Cami",TDV,İslam Ansiklopedisi,C.22,ss.373-375.

  • Odabaşı, S. (2001). Konya Mutfak Kültürü. Konya Ticaret Odası.

  • Özyalvaç, A . (2020). Konya Sultan Selim (Süleymaniye) Camii Biçim Özellikleri ve Müellif Mimar Meselesine Bir Katkı . Art-Sanat Dergisi , (14) , 323-347 .

  • Şanlı, İ. ve Ömercioğlu, H. T. (2018). 20. yüzyila aı̇t nı̇telı̇klı̇ kültürel mı̇ras örneklerı̇nı̇n korunmasi sorunu: olbı̇a kültür merkezı̇ örneğı̇. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi /, 11(60), 591–596.

  • Seçim, Y. ve Esen, M. F. (2020). Yöresel Mutfağın Turizm Ürünü Olarak Kullanımının Yerel Halk Tarafından Değerlendirilmesi; Konya İli Örneği (Evaluation of Use of Local Cuisine as a Tourism Product by the Local People; Example of Konya Province). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 158–174. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.541

  • Tanrıkorur, Ş. B.(2010). Şemsi Tebrizi Zaviyesi,TDV.İslam Ansiklopedisi,C.38,İstanbul.

  • Tapur, T. (2009). Konya İlinde Kültür ve İnanç Turizmi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research 2/9.

  • Tekin,M. ve İlker.G.T. (2009). Termal Turizm ve “Konya Ilgın Kaplıcaları”Termal Turizm Potansiyeli, 1.Uluslararası 5.Ulusalmeslek Yüksek Okulları Sempozyumu.

  • Tuncer, M. (2006). Tarihsel Çevre Politikaları: Konya, Konya Büyükşehir Belediyesi

  • Tuncer, B. ve Bulut, İ. (2019). Arkeo-turı̇zm potansı̇yelı̇ açisindan çatalhöyük. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 278–292.

  • Tuncer, M. ve Fırat, E. (2017). Tuz Gölü ’ nün Turizm Potansiyeli ve Bölge Ekonomisine Etkisine Yönelik Nitel Bir Araştırma : Şereflikoçhisar Uygulaması. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 63–72.

  • Turgut, M. (2015). Tarhuntašša’daki Su Kültü Mekânları.Tarihin Peşinde,Uluslararası Tarih Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14, 337–354.

  • Uca.S.(2019). Şehir Turizmi, Detay Yayıncılık, Ankara.

  • Ulucak, E.M. ve Yazgı.A. (2001). Ticaret ve Turizm Okulları Turizm, Ankara.

  • Uyanik, N. ve Berk, F. M. (2016). Mekân -Şehı̇r VeMedenı̇yet Bağlaminda Çatalhöyük. Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 1–14.

  • Uygun H. (2008). Konya İlinin Termal Turizm Potansiyeli. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi S.B.E. Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Coğrafya Öğretmenliği Bilim Dalı.

  • Wenge, C. O. (2004). Städtetourismus in Barcelona und Madrid unter besonderer Berücksichtigung der deutschen Reisenden. Universität zu Köln.

  • Yaş, H. ve Güler, T.(2016). Kır-Kent Ayrımı Görünümlerinin Havsa Örneğinde İncelenmesi,Marmara Üniversitesi,Öneri Dergisi,C.12,s.46,ss.8

  • Yavaş, A. (2010). Konya Sahip Ata (Tahir İle Zühre) Mescidi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(20), 161–178.

  • https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/konya/gezilecekyer/beysehir-eflatunpinari-hitit-su-aniti adresinden erişilmiştir. (Erişim tarihi: 20.03.2021)

  • https://www.unesco.org.tr. adresinden erişilmiştir. (Erişim tarihi: 20.03.2021)

  • https://www.yenisafak.com.tr. “Sütunlar Ormanı Konya Alâeddin Camii” adresinden erişilmiştir. (Erişim tarihi: 12.01.2021)

  • http://konya.kutuphane.gov.tr/TR-144017/mevlana-turbesi-muzesi.html. adresinden erişilmiştir. (Erişim tarihi: 25.03.2021)

  • http://mertguler.com/turbeler/. adresinden erişilmiştir. (Erişim tarihi: 25.03.2021)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics