PELİKÜLDEN DİJİTALE FOTOĞRAFIN DEĞİŞEN YÜZÜ

Author :  

Year-Number: 2021-53
Yayımlanma Tarihi: 2021-08-21 22:21:38.0
Language : Türkçe
Konu : Sanat Tarihi
Number of pages: 326-345
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bilginin kuşaktan kuşağa aktarımı mağara resimlerine kadar uzanmaktadır. Fotoğrafın ilk denemeleri sayılan bu resimler, günlük hayatın pratiklerini binlerce yıl sonra bile anlatabilme işlevini yitirmemiştir. Bugün tarihe ışık tutabilmemize olanak sağlayan ilk denemeler, bilginin kayıt altına alınması sayesinde yaşanılan döneme ışık tutmaktadır. İlkel toplumdan uygar topluma geçiş, avcılık ve toplayıcılığın biçimsel değişimiyle birlikte kullanılan araç gereçlerin de teknolojik gelişimine olanak sağlamıştır. Günümüzde Mc Luhan’ın 1960’lı yıllarda ortaya koyduğu ‘’Küresel Köy’’ kavramı internet teknolojisinin ortaya çıkmasıyla gerçek olmaktadır. İnternet mekân ve uzam kavramlarını ortadan kaldırarak dünyayı adeta küresel bir köy haline getirmektedir. Yeni iletişim ortamları, dünyanın her yerinde görüntü paylaşımını ve aktarımını mümkün hale getirebilmektedir. “Pelikülden Dijitale Fotoğrafın Değişen Yüzü” isimli bu makalede bilginin görsel olarak aktarılmasına olanak sağlayan ilk icatlardan, günümüz internet teknolojisi ve teknolojinin getirdiği dijitalleşme süreci içerisinde fotoğrafın yeni bir boyut kazanması ele alınmıştır. Bu bağlamda fotoğrafın sadece dijitalleşmesi değil, aynı zamanda görsel anlatım ve sunum biçimleri içerisinde kazandığı yeni anlamlar irdelenmektedir. Fotoğrafa anlamsal yaklaşım sunan Roland Barthes ve fotoğrafın sunuş biçimlerine yeni bir teori getiren Goffman çalışmanın literatürüne ışık tutmaktadır.

Keywords

Abstract

    The transfer of knowledge from generation to generation extends to cave paintings. These paintings, which are considered the first attempts of photography, have not lost their function of telling the practices of daily life even after thousands of years. The first attempts, which enable us to shed light on history today, shed light on the period in which information was recorded. The transition from the primitive society to the civilized society has enabled the technological development of the tools used together with the formal change of hunting and gathering. Today, the concept of "Global Village" put forward by Mc Luhan in the 1960s becomes a reality with the emergence of internet technology. By eliminating the concepts of space and location, the Internet turns the world into a global village. New communication environments make it possible to share and transfer images all over the world. In this article, titled "The Changing Face of Photography from Pellicle to Digital", one of the first inventions that allows the visual transfer of information, today's internet technology and the digitalization process brought by technology, photography has gained a new dimension. In this context, not only the digitalization of photography, but also the new meanings it gains in visual expression and presentation forms are examined. Roland Barthes, who presents a semantic approach to photography, and Goffman, who brings a new theory to the presentation of photography, sheds light on the literature of the study

Keywords


  • Akerson, E. F. (2005). Göstergebilime Giriş. Multilingual Yayınevi, İstanbul.

  • Alioğlu N. (2011). Yeni Medya Sanatı ve Estetiği. Papatya Yayınları, İstanbul.

  • Anık C., Kırık A.M., Soncu, G.A. (2016). 1.Uluslararası İletişim, Edebiyat, Müzik ve Sanat Çalışmalarında Güncel Yaklaşımlar Kongresi. Mekanizmadan Organizmaya Evrilen Medya: Sosyal Paylaşım Ağları, Kocaeli.

  • Astheimer, J., Neumann-Braun, K., Schmidt, A. (2011). “MyFace: Portrait Photography on the Social Web” içinde Autenrıeth, Ulla p. & Neumann-Braun, K., The Visual Worlds of Social Network Sites. Nomos, Baden-Baden.

  • Bajac Q. (2011). Fotoğraftan Sonra. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • Barthes, R.(1979). Göstergebilimin İlkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara. Barthes R. (2011). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Çeviren: R.Akçakaya, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul.

  • Bellone R. (2010). Fotoğraf. Çeviren: İ. Yerguz, Dost Kitapevi, Ankara.

  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Dipnot Yayınları, Ankara.

  • Briggs A. ve Burke P. (2002). A Social History of the Media from Gutenberg to the Internet. Polity, Cambridge.

  • Büyükaslan A. ve Kırık A.M. (2016). “Gözlenen Toplumdan Gözlenen Bireye” Sosyal Medya. Çizgi Kitabevi, Konya.

  • Çevik S. (2011). Grafikerin Köşe Taşı. Marjinal Kitap Yayıncılık, İstanbul.

  • Dijk V.J. (2016). Ağ Toplumu. Çeviren: Ö. Sakin, Epsilon Yayıncılık, İstanbul.

  • Erişti D. S. (2016). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Pegem Akademi, Ankara.

  • Ertürk, Y. D. (2017). Davranışlarımız ve Biz: Sosyal Psikoloji Bakışıyla Kalabalık İçinde Ben Olmak. Pozitif Yayınları, İstanbul.

  • Fiske J. (1990). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çeviren: S. İrvan, Bilim ve Sanat, Ankara.

  • Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Çeviren: B. Cezar, Metis Yayınları, İstanbul.

  • Hortaçsu, N. (2012). En Güzel Psikoloji Sosyal Psikoloji. İmge Kitabevi, İstanbul.

  • Işık M., Yerlikaya İ. , Çakır H. … (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Eğitim Kitabevi, Konya.

  • Aslan, B. (2007). Web 2.0 teknikleri ve uygulamaları. Mustafa Akgül, Ufuk Çağlayan, Ethem Derman ve Attila Özgit (Ed.). “XII. Türkiye’de Internet” Konferansı Bildirileri içinde (ss.351 – 357). Nokta, Ankara.

  • Kanburoğlu Ö. (2007). A’dan Z’ye Fotoğraf. Say Yayınları, İstanbul.

  • Kılıç L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Dost Yayınları, Ankara.

  • Kılıç L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Dost Yayınları, Ankara.

  • Küçükcan U. (2013). "Filmin Tarihi", Hareketli Görüntünün Tarihi. Derleyen: Feyyaz Bodur, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ankara.

  • Lievrouw L.A. (2016). Alternatif ve Aktivist Medya. Çeviren: İ.S. Temizalp, Epsilon Yayınları,

  • Onaran Â.Ş. (1994). Sessiz Sinema Tarihi. Kitle, Ankara.

  • Safko L. ve Brake D. K. (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. John Wiley and Sons, New Jersey.

  • Sanlav Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. Hayat Yayınları, İstanbul.

  • Solis B. ve Breakendridge D. (2009). Putting the Public Back in Public Relations. FT Press, New Jersy.

  • Soydaş, N., Yılmaz, B. (2016).Yeni İletişim Ortamlarında İçerik Oluşturma Aracı Olarak Dijital/ Görsel Hikâyecilik Anlatımı. 2.Uluslararası Medya Çalışmaları Kongresi: 20-23 Nisan. Antalya.

  • Tekulve N and Kelly K (2013) Worth 1,000 Words: Using Instagram to Engage Library Users, Brick and Click Libraries Symposium.

  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar-Tarih-Tasarım-Teknoloji. Detay Yayınları, Ankara.

  • Turan E. (2013). Analog ve Dijital Duyarkatların Yapısal Özellikleri. Alfa Yayınları, İstanbul.

  • Tutar H. , Yılmaz M.K. ,Erdönmez C. (2005). Genel ve Teknolojik İletişim. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

  • Ürper O. (2012). Dijital Teknoloji Çağında Reklam Fotoğrafçılığı. Say Yayınları, İstanbul.

  • Young R. (2002). Exploring The Internet: The Ultimate Internet Toolkit. Prentice Hall, London.

  • Balaman F. Ve Karataş A. (2012). Lise Öğrencilerinin İnternet Ortamında Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Amaçları ve Sosyal Paylaşım Unsurları. Journal of Life Sciences, 1(1): 497-504.

  • Bilik O.N. (2018). Mobil Fotoğrafçılık. Foto Graf. Temmuz Ağustos EylülSayı: 3: 27.

  • Bonchek M. S. (1997). From Broadcast to Netcast: The Internet and the flow of Political Information. Massachusetts, April.

  • Çoban İ. ve Kıyar N. (2015). Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Geleneksel, Dijital ve İnteraktif Dönem. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5): 31-46.

  • Dasgupta D. ve Dasgupta R. (2012). Social Networks Using Web 2.0. CSI Communications, April, Sayı 6: 5-8.

  • Günay D. (2008). Görsel Okuryazarlık ve İmgenin Anlamlandırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 1(1): 1-29.

  • Gökaliler E., Saatcıoğlu, E. (2016). Emoji Usage in Ads: A Research on Consumers’ Advertising Attitudes Towards Emoji Advertising. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(2): 63-91.

  • Hazar M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı- Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 32: 152-175.

  • Karakulakoğlu S. ve Askeroğlu E. (2018). Dijitalleşmenin Etkisinde Dönüşen Sanat ve Kuşaklar Üzerine Bir Çalışma . İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 47: 410-426.

  • Kavut S. (2018). Goffman’ın Benlik Sunumu Kuramı Bağlamında Sosyal Medyada Kimlik İnşası: Instagram Üzerine Bir Araştırma. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 1: 1-12. Kuki M. (2018). Mobil Fotoğrafçılık. Foto Graf. Temmuz Ağustos Eylül Sayı 3: 19.

  • Kurtoğlu R., Özbölük, T. (2016). Görsel İletişim Çağında Markaların Emojiye Adaptasyonu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(29): 144-155.

  • Özkamas U. (2009). Charles Sanders Peirce’ nin Gösterge Kavramı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1): 32-45.

  • Sağlamtimur Z. (2017). Yeni Medya Sanatı ve Fotoğraf. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 7(2): 84-100

  • Şendeniz Ö. (2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak, Fotoğraf, Bellek ve Sosyal Medya İlişkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(10): 21-31.

  • Sütlüoğlu T. (2013). Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Sosyalleşme ve Kimlik İnşası Süreçleri: Facebook Örneği. Folklor Edebiyat Dergisi, 21(83).

  • Utiemark J (2015) Capture and Share the City: Mapping Instagram’s Uneven Geography in Amsterdam, RC21 International Conference, 27-29 August ,Italy.

  • Villi M. (2007). Mobile Visual Communication-Photo Messages and Camera Phone Photography. Nordicom Review, 28: 49-62.

  • Yalçın İ.T. (2018). Dijital Teknoloji ve Fotoğraf Sanatı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60): 612-621.

  • Yıldız, İ, Aslan E. (2016). Leon Golub Resimlerinde Bir Tür Bellek Olarak Fotoğraf Kullanımı. İdil Dergisi, 5(21): 326.

  • Cevher E. (2017). Dslr Kameraların Film Yapımına ve Biçemine Etkileri. Mersin Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.

  • Demir K. (2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi. Ankara Üniversitesi SBE, Doktora Tezi, Ankara.

  • Göktepe E. (2015). Geçmişten Günümüze Hareketli Görüntü ve Türkiye’de Animasyonun Gelişimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul

  • Işık G. (2010). Yüzey Üzerine Işık Yoluyla Resmetmenin Aygıtı Camera Obscura’nın Ortaya Çıkışı ve Kullanım Alanları. Anadolu Üniversitesi SBE, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.

  • Işık U. (2007). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı. Selçuk Üniversitesi SBE, Doktora Tezi, Konya.

  • Sever S. (2017). Fotoğrafta Otoportre Geleneğinden Selfie Kültürüne. Marmara Üniversitesi GSF, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

  • “Dijital Fotoğraf”, file:///C:/Users/LG/Desktop/UFAT.pdf, Erişim Tarihi: 19.04.2020.

  • “Fotoğraf”, http://www.tdk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 17.04.2020

  • “Mağara Resimlerinden Örnek” https://www.arkeolojisanat.com/.html, Erişim Tarihi: 08.04.2020

  • “Neandertallerin Yaptığı Mağara Resimleri”, https://arkeofili.com/, Erişim Tarihi: 08.04.2020

  • “Camera Obscura İğne Deliği Görüntüsü”, https://sanatkaravani.com) /, Erişim Tarihi: 09.04.2020

  • “Gemma’nın Çizimi”, https://www.solosophie.com/, Erişim Tarihi: 11.04.2020

  • “Kepler’in Çadır Biçimli Camera Obscura Örnekleri”, https://www.hepsiburada.com/, Erişim Tarihi: 11.04.2020

  • “Büyülü Fener (Magic Lantern)”, https://tr.pinterest.com/, Erişim Tarihi: 12.04.2020

  • “Muybridge ‘The Horse In Motion’ Çalışması”, http://www.mayhemcorporation.com/, Erişim Tarihi: 13.04.2020

  • “Kinetograf”, https://akilfikir.net/, Erişim Tarihi: 14.04.2020

  • “Sinematograf”, http://seyler.eksisozluk.com/, Erişim Tarihi: 14.04.2020 “Sosyal Medyada Kullanılan Birkaç Emojinin Anlamları”, https://www.emojidunyasi.com/img/emojis/tired-face_1f62b.png , Erişim Tarihi: 29.04.202

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics