HER DÖNEMDE ZERAFET VE ASALETİN SİMGESİ PORSELENİN GELİŞİMİ VE TÜRK PORSELENLERİNİN BU SÜREÇTEKİ YERİ

Author :  

Year-Number: 2021-55
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-06 20:25:34.0
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 434-475
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Porselen, sertliği, yarı-saydam oluşu, beyazlığının temizliği temsil etmesi ile her dönemde zerafetin simgesi olmuştur. Dünya çapındaki ülkeler ithal Çin porselenleriyle karşılaştığı andan itibaren bu özel ürünlere sahip olma yarışına girişmişler, bir yandan da porselenlerin gizemini çözmek için çabalamışlardır. Uzakdoğu deniz ticareti ve diplomatik hediyeleşmeler vasıtasıyla tüm dünyaya yayılan porselen,  zaman içerisinde temizliğin, zarafetin, asaletin ve zenginliğin sembolü haline gelmiştir. En ünlü ressamlar porselenlerin dekorlama süreçlerinde görev almış, porselen bünyelerinin geliştirilmesinde derin bilgilere sahip kimyacılara güvenilmiştir.  Başlangıçta sarayları dekoratif olarak süsleyen porselen daha sonrasında sofralarda hızla yerini almış, misafirler porselenlerin olduğu en güzel sofralarda ağırlanmıştır. En güzel porselenlere sahip olma arzusu büyük talep oluşturmuş, sürekli porselen teknolojisinin gelişmesine katkı sağlamıştır.

Çalışmada geçmişten günümüze porselen üretim süreci ele alınmış, Türk porselenlerinin geldiği noktaya değinilmiştir.

 

Keywords

Abstract

Porcelain has always been the symbol of elegance with its hardness, translucency and whiteness representing cleanliness. From the moment they encountered imported Chinese porcelains, countries around the world have competed to acquire these special products, and on the other hand, they have tried to solve the mystery of porcelain. Porcelain, which spread all over the world through the Far East maritime trade and diplomatic gifts, has become a symbol of cleanliness, elegance, nobility and wealth over time. The most famous painters took part in the decoration processes of porcelain, and chemists with deep knowledge were trusted in the development of porcelain bodies.  Porcelain, which decorated the palaces decoratively in the beginning, quickly took its place on the tables, and the guests were hosted at the most beautiful tables with porcelain. The desire to have the most beautiful porcelains has created a great demand and has contributed to the continuous development of porcelain technology.

In the study, the porcelain production process from the past to the present has been discussed and the point of Turkish porcelain has been mentioned.

Keywords


  • Adıgüzel Toprak F.,(2007), Arifi’nin Süleymanname’sindeki Minyatürlerde Saltanata İlişkin Simgeler, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları, İzmir 2007, s.

  • Aksoy, F. A.(2007), Porselen Üretiminde Bazaltın Kullanılabilirliğinin Araştırılması, Yüksek Lisans tezi

  • Arcasoy, A. (1998), Dünyanın ilk Gözeneksiz Seramikleri ve Çin Seladonları, Seramik Sanat, Bilim ve Teknoloji Dergisi, Şubat 1998 Sayı 1, Sayfa; 15–16

  • Birben A.,(2011), Çin Porselen Sanatı “TOPRAĞIN ATEŞLE DANSI” Sayfa,26

  • Charleston J.R. (1986), Worlt Ceramies, Hamleyn London, Sayfa; 167

  • Cooper, E. (2000), Ten Thousand Years of Pottery, Fourth Editions British Museum Press and University of Pensilvania Press, Philadelphia, 2000, Page; 62

  • Çizer, S., (2016), Seramikte Odunlu Pişirim Geleneği; Uzakdoğu’nun Yüksek Derece Fırınları, Sayfa 7

  • Garachon I.,(2017) Fired Infills and Replacement Parts to Ceramics in the Rijksmuseum, The Rijks Museum Bulletin, Page; 375

  • Gedük S., (2014), Topkapı Sarayı Müzesi Çin Porselenleri Koleksiyonu Üzerine Yapılmış Osmanlı süslemeleri ve Onarımları, Sayfa; 19

  • Gerlach, S., (2007), Türkiye Günlüğü (1573- 1576), 1. Cilt, Kitap Yayınevi, İstanbul 2007, Sayfa; 401- 402

  • Güner, Y., Seramik, Arı Kitabevi, Sayfa; 191-203, 1987

  • Güneşer B., ( 2008),Geleneksel Uzakdoğu Sırlarının araştırılarak Özgün Porselen Tasarımlarına Uygulanması, Sayfa; 6

  • Güngör, F., Ay, N. (2012) Yumuşak Porselen Bünye Reçetesinde Farklı Tane Boyut ve Dağılımına Sahip Kuvars Kullanımının Ürün Özelliklerine Olan Etkisi, Sayfa;287

  • Hilyard R., (1999), European Ceramics, Philadelphia University of Pennsylvania Press Page 46

  • Jarrige, J.-F., (2001), Rénovation du Musée National des Arts asiatiques-Guimet, Ocak 2001,Sayfa 27

  • Koçak, Ş. (2009), Jingdezhen’de Porselen Yapımı ve Çin Porselen Sırları, Yüksek Lisans Tezi

  • Mack, R. E. (2005). Doğu Malı - Batı Sanatı, İslam Ülkeleriyle Ticaret ve İtalyan Sanatı 1300- 1600, Çev: Özdamar, A. İstanbul Kitap Yayınevi

  • Okçuoğlu T., Ilıcalı C.Ö., (2017) , XV-XVII. yüzyıl İznik ve İtalyan Mayolika Seramiklerinin Teknik, Motif ve Uslup Bağlamında Karşılaştırılması, Art Sanat Dergisi Sayı 8 219-249

  • Pluis J., (1997). De Nederlandse Tegel, Decors en benamingen 1570-1930, The Dutch Tile, Designs and Names 1570-1930, Published by: Nederlands Tegelmuseum / Vrienden van het Nederlands Tegelmuseum [Otterlo] / Primavera Pers, Leiden1997. ISBN 10: 905997090X

  • Poyraz M., Rıce Graın Method and Hıstorıcal Development ın Ceramıc Art, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt: 5 Sayı: 2 (2019) 75-84

  • Sarah P.,(2000), Analysis of 17th Century Delftware Pottery Sherds from London, Ancient Monuments Laboratory Report, 56/2000

  • Tite, M. S. (2004). Glazed Pottery. M. Martini, M. Milazzo, ve M. Piacentini (Ed.). Physics methods in Archaeometry içinde (377-3.85). Amsterdam: IOS Press

  • Tite, M. Watson O., Pradell,T., Matin M., Molina G. Domoney, K. AND Bouquillon (2015) Revisiting the Beginings of Tin Opacified İslamic Glazes,Journal of Archeological Science,57, 80-91

  • Tizgöl, K. (2009), Dönemsel Gelişimleriyle Çin Seramikleri, Sanat Dergisi, 29

  • Türkel E., (2016), Parian Figüratif Porselenleri, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi Sayı: 15 Sayfa; 55

  • Verneuil, L.,(2015), My Blue China The Colors of Globalization, My Blue China, The fondation ‘enterprise Bernardaud, Limoges, France,

  • Wilson, T. (2016). Maiolica: Italian Renaissance Ceramics in the Metropolitan Museum of Art, New York, Metropolitan Museum of Art Yılmaz E., (2019) Seramik Sofra Adabı Etkileşimi ve Politik Söylem Aracı olarak 18 yy. Porselen Yemek Takımları, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt 8 Sayfa 201-233

  • Görsel 1 Erişim adresi: http:/wikiwand.com/protoceladon, 10.09.2021

  • Görsel 2 Çizer S.(2016), Seramikte Odunlu Pişirim Geleneği; Uzakdoğunun Yüksek Derece Fırınları Sayfa 7

  • Görsel 3 Jarrige, J.-F., (2001), Rénovation du Musée National des Arts asiatiques-Guimet, Ocak 2001, Sayfa 27

  • Görsel 4 Güneşer B., ( 2008), Geleneksel Uzakdoğu Sırlarının araştırılarak Özgün Porselen Tasarımlarına Uygulanması, Sayfa 6

  • Görsel 5 Gerlach, S., (2007), Türkiye Günlüğü (1573- 1576), 1. Cilt, Kitap Yayınevi, İstanbul 2007, Sayfa; 401- 402

  • Görsel 9 Erişim adresi: www. arthill.com (26.09.2021)

  • Görsel 15 Erişim adresi: https://www.wikiwand.com/en/Fritware (26.09.2021)

  • Görsel 16 Poyraz M., Rıce Graın Method and Hıstorıcal Development ın Ceramıc Art, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt: 5 Sayı: 2 (2019) 75-84

  • Görsel 17 Erişim adresi: https://kaplanlarkesifte.com/medicilerden-toskanaya-miras-floransa- bolum-2/(25.09.2021)

  • Görsel 19 Türkel E., (2016), Parian Figüratif Porselenleri, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi Sayı: 15 Sayfa; 55

  • Görsel 20 Erişim adresi : https://www.wikiwand.com/en/Transfer_printing (24.09.2021)

  • Görsel 21 Okçuoğlu T., Ilıcalı C.Ö., (2017) , XV-XVII. yüzyıl İznik ve İtalyan Mayolika Seramiklerinin Teknik, Motif ve Uslup Bağlamında Karşılaştırılması, Art Sanat Dergisi Sayı 8 219-249

  • Görsel 25 Clare LE C.,(1990), German Porcelain of 18.th Century, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, Spring 1990 sayfa 11,13

  • Görsel 27 Sassoon A.,(1991), Vincennes and Sevres Porcelain, The J.Paul Getty Museum, California, Page; 120

  • Görsel 28 Küçükerman Ö., Dünya Saraylarının Prestij Teknolojisi: Porselen Sanatı ve Yıldız Çini Fabrikası Sayfa 78-79 Karakullukçu C., (2007)150 Yılın sessiz Tanıkları: Saray Porselenlerinden izler, Sayfa 63

  • Görsel 30 Batukan Belge F., (2019), Aydınlık, Özelleştirmenin Yıktığı Cumhuriyet projesi: Yarımca Porselen

  • Görsel 31 Erişim adresi: https://kutahyaporselen.com.tr/public/uploads/2020/06/corendon- katalog.pdf (01.09.2021)

  • Görsel 32 Erişim adresi: (https://www.guralporselen.com.tr/designart/dunyanin-en-iyi-porselen- muzeleri (01.09.2021)

  • Görsel 33 Porland Porselen 2021/22 Katalogu

  • Görsel 34 Gökbel F. M., (2019) Hamam Kültürü ve Seramik Yansımaları, Atatürk Üniversitesi GSED, 2019;43 Sayfa; 57-58

  • Görsel 35 Riga Porcelain Art, (2012) ISBN 978-9934-8236-5-7

  • Görsel 36 Riga Porcelain Art, (2012) ISBN 978-9934-8236-5-7

  • Görsel 42 Eren Z.,(2019), Aslı Aydemir ile Chinatown, Eleştirel Kültür Dergisi, Mart

  • Görsel 43 İnan H. B., (2018), Seramik Form ve Yüzeylerde Resimsel Anlatımlar ve İmgeler, Sayfa; 48

  • Görsel 44 Karakaya B., Öztürmen M. E. (2019), Porselen Bibloda Kolaj ve Asamblaj, Journal of Interdisiplinary and Interculturel Art, Cilt: 4, Sayı: 9, Kasım-Aralık / 2019

  • Görsel 45 Bal Ö., (2020), Atık Porselen Malzeme ile Enstalasyon Uygulamalarında Vitray Tekniği, 66-68

  • Görsel 46 Yüksel O., Kılıçkaya E.E., (2018),Çağdaş Seramik Sanatında Alternatif Bir Yaklaşım Olarak Tipografi Kullanımı, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2018, 1157-1169

  • Görsel 50 Tanrıverdi Yasemin, (2020) Seramik Sanatında Suyun İzi, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences, (6), Kış 2020

  • Görsel 51 Erişim adresi: http://www.museumsinflorence.com/musei/Porcelaine_museum.html (10.09.2021)

  • Görsel 52 www.britainexpress.com/counties/worcestershire/az/worcester/royalworcester 09.2021)

  • Görsel 53 Erişim adresi: https://tr.everaoh.com/porselen-muezesi-riga/ (10.09.2021)

  • Görsel 56 Erişim adresi: https://ngkoleksiyon.com/ (10.09.2021)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics