MONET’NİN BAHÇESİNDEN DİJİTAL DOĞAYA

Author :  

Year-Number: 2021-55
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-13 01:31:47.0
Language : Türkçe
Konu : Plastik Sanatlar
Number of pages: 532-549
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Teknolojik gelişmeler insanlık tarihinin bilinen başlangıcından günümüze dek yaşam koşullarını belirleyen ana etmenlerden biri olarak kabul edilmekte ve bu gelişimler sanat eylemine de etki eden güçlü bir unsur olarak okunmaktadır. Sanat tarihsel açıdan özellikle Sanayi Devrimi sonrası süreçte sanatta yaşanan kırılmaların kaynağındaki teknolojik donanım, yeni paradigmaların oluşmasına olanak sağlamış ve sanatçının ifadesi üzerinde de baskınlık kuran bir gerece dönüşmüştür. Dijital Çağ olarak da tanımlanan 21. yüzyılda dijitalleşmenin tüm yer küreyi içine alan kapsama alanının yaşam kültürüne yönelik belirleyici etkileri, sanatsal ifade biçimlerini ve üretim yöntemlerini değişime uğratmıştır. Dijital kültürün oluşturduğu dil sosyal, ekonomik, toplumsal, kültürel birçok alanda etkilerini sürdürürken bireyin doğayla, dış gerçeklikle, varlık alanı ve ben duygusuyla olan ilişkisine de iki uçlu müdahale etmektedir. Dijital yapının yaşam kültürüyle bağı konusunda olumlu bakış açıları bulunsa da; biyolojik bir varlık olarak insanın kodlarla örülü düzlemle diyaloğu, doğayla ilişkisi arasındaki mesafeleri arttırırken, metalaşma ve yapaylaşma duygusunu da beraberinde getirir. Dijital ekranlarda tüketilen imgelerin oluşturduğu bellekle ifadenin yapaylaşması, sanatta sentetik yapıların oluşmasıyla ve sanatın varlık alanını yitirmesiyle sonuçlanabilir.

Keywords

Abstract

Technological developments are accepted as one of the main factors determining the living conditions from the known beginning of human history to the present, and these developments are read as a powerful factor affecting the act of art. From an historical point of view, especially in the post-Industrial Revolution period, the technological equipment at the source of the breaks in art has enabled the formation of new paradigms and has turned into a tool that dominates the expression of the artist. In the 21st century, which is also defined as the Digital Age, the decisive effects of the coverage area of ​​digitalization covering the entire globe on living culture have changed the forms of artistic expression and production methods. While the language created by digital culture continues its effects in many social, economic, communal and cultural areas, it also interferes with the individual's relationship with nature, external reality, space of being and sense of self. Although there are positive perspectives on the connection of digital structure with the living culture; As a biological being, the dialogue of human with the plane knitted with codes increases the distances between their relationship with nature and brings with it the feeling of commodification and artificialization. The artificialization of expression with the memory created by the images consumed on digital screens may result in the formation of synthetic structures in art and the loss of art's existence.

Keywords


  • Antmen, Ahu (2009). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.

  • Baudelaire, Charles (2004). Modern Hayatın Ressamı. (Çev: Ali Berktay), Sunuş: Ali Artun, Baudelaire’de Sanatın Özerkleşmesi ve Modernizm, İletişim Yayınları: İstanbul.

  • Baudrillard, Jean (2020). Kötülüğün Şeffaflığı Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme. (Çev. Işık Ergüden), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Bourriaud, Nicolas (2018). İlişkisel Estetik. (Çev. Saadet Özen), İstanbul: Bağlam Yayınları.

  • Brown, Andrew (2014). Güncel Sanat ve Ekoloji. (Çev. Emre Gözgü, Yiğit Adam), İstanbul: Akbank Kültür ve Sanat Dizisi: 82.

  • Castells, Manuel (2020). İnternet Galaksisi. (Çev. Özkan Avcı, Esra Öztürk, Bayram Şamil Demirkan, İlknur Patan, Hilal Berge, Uğur Evcim, Mustafa Gültepe, Mehmet Keskin, Şayinur Şakı), Ankara: Phoenix Yayınevi.

  • Fischer, Ernst(1995). Sanatın Gerekliliği. (Çev. Cevat Çapan), İstanbul: Payel Yayınları.

  • Groys, Boris (2017). Akışta İnternet Çağında Sanat. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.

  • Harrison, Charles; Wood, Paul (2016). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi. (Çev. Sabri Gürses), İstanbul: Küre Yayınları.

  • Harvey, David (2010). Postmodernliğin Durumu: Kültürel Değişimin Kökenleri. (Çev. Sungur Savran), İstanbul: Metis Yayınları.

  • Le Corbusier (2014). Şehircilik. (Çev. Pelin Kotas), İstanbul: Daimon Yayınları.

  • Lee, Edward Ashford (2019). Dijital Ruh İnsan ve Teknoloji Arasındaki Yaratıcı Ortaklık, (Çev. Avni Uysal, Gizem Uysal), İstanbul: Koç üniversitesi Yayınları.

  • Lynton, Norbert (2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • Tuğal, Sibel Avcı (2018). Oluşum Süreci İçinde Dijital Sanat, İstanbul: Hayalperest Yayınları.

  • Coşkun, Rıdvan (2014). Teknolojinin Olanakları ile Değişen Sanat Alanı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(6), 76-89.

  • Germeç, Umut (2019). 20. Yüzyıl Başlarında Batı Resminde Doğa. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(32), 85-105.

  • Nake, Frieder (2012). Information aesthetics: an heroic experiment, in: Jon McCormack & Mark d’Inverno (eds.): Computers and creativity. Berlin, London: 61-95.

  • Sağlamtimur, Zühal Özel (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 213-238.

  • Saygı, Sevil (2016). Çağdaş Sanatta Doğa Algısı ve Ekolojik Farkındalık. Sanat - Tasarım Dergisi, 7, 7-13.

  • Artun, Ali. Refik Anadol ve Algoritma Sanatı. https://www.e-skop.com/skopbulten/refik- anadol-ve-algoritma-sanati/6111, (Erişim Tarihi: 23.06.2021)

  • Eren, İkbal. Oyun Emeği: Playbour ve Yapay Zekanın Ürettiği Sanat. https://www.e- skop.com/skopbulten/oyun-emegi-playbour-ve-yapay-zek%C3%A2nin-urettigisanat/3398, (Erişim Tarihi: 23.06.2021)

  • Franceschet, Massimo; Colavizza, Giovanni; Smith Tai; Finucane Blake; Ostachowski, Martin Lukas; Scalet, Sergio; Perkins, Jonathan; Morgan, James; Hernandez, Sebastian (2019). Crypto art: A decentralized View. https://arxiv.org/abs/1906.03263 , (Erişim Tarihi: 23.06.2021)

  • Garcia, Chris. Harold Cohen And Aaron - A 40 Year Collaboration. https://computerhistory.org/blog/harold-cohen-and-aaron-a-40-year-collaboration/ (Erişim Tarihi: 23.06.2021)

  • Tanyıldızı, Barış (2008). Çağdaş Resim Sanatında Dijital Görüntü Estetiği, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.

  • Şekil 1. Claude Monet, Water Lilies, 1914-1917. https://www.wikiart.org/en/claude- monet/water-lilies-1917-10 (Erişim Tarihi: 23.06.2021) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mondriaan_Compositie_in_lijn.jpg (Erişim Tarihi: 23.06.2021)

  • Şekil 3. Michael Noll, Composition With Lines, 1965. . https://dam.org/museum/artists_ui/artists/noll-a-michael/ (Erişim Tarihi: 23.06.2021) https://www.nytimes.com/2021/03/25/arts/sophia-robot-nft.html (Erişim Tarihi: https://news.artnet.com/opinion/beeple-everydays-review-1951656 (Erişim Tarihi:

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics