RENE MAGRİTTE’İN SANATINDA GERÇEK VE GERÇEKLİK ALGISI

Author :  

Year-Number: 2022-60
Yayımlanma Tarihi: 2022-10-18 10:57:12.0
Language : Türkçe
Konu : Resim
Number of pages: 325-338
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İz bırakma yetisini keşfeden birey tarih boyunca, görünene, düşünülene, hissedilene, olaylara, olasılıklara ve bunların gerçeklikle ilişkilerine dair sanatsal temsiller gerçekleştirmiştir. Özü itibariyle gerçeklikle harmanlanmış olan sanat, sanat tarihinin farklı dönüm noktalarında gerçeklikle girdiği bu ilişkiyi sorunsallaştırmıştır. Bu sorunsallaştırma, içinde yaşanılan zamanın etkisi, toplum durumu, sanatçının özgün bakış açısı ve gerçekliğin kendine özgü doğası ile yakından ilişkilidir. Dolayısıyla sanatçı da gerçeklikle girdiği ilişkide, içinde yaşadığı zamanın ruhuyla, sanat anlayışıyla, kendi hayat tecrübeleriyle ve çevresinde bu sorunsalı ele alan diğer meslekdaşlarıyla etkilenme durumundadır. Tam olarak gerçekliğin doğasının sorgulandığı, hakikatin kendisiyle, temsiliyle ve rüyalarla olan ilişkisinin irdelendiği Gerçeküstücülük sanat anlayışı, birçok sanatçı tarafından benimsenmiştir. Bu anlayışın öne çıkan temsilcilerinden biri olan Rene Magritte, ürettiği sıradışı eserleri aracılığıyla süregelen gerçeklik algısının ayarlarıyla oynamış ve kendinden sonrasına ilham kaynağı olmuştur. Bu doğrultuda araştırma kapsamında gerçek, gerçeklik, algı, yanılsama gibi kavramlar ele alınacak, gerçeküstücülük sanat anlayışı üzerinde durulacak, Rene Magritte’in kim olduğuna değinilecek ve sanatının adı geçen kavramlarla ilişkisi ve temsil biçimleri, ele alınan örnek eserler doğrultusunda incelenecektir.

Keywords

Abstract

The individual who discovered the ability to leave a trace has made artistic representations of what is seen, thought, felt, events, possibilities and their relationship with reality throughout history. Art, which is essentially blended with reality, has problematized this relationship with reality at different turning points in art history. This problematization is closely related to the effect of the time lived in, the social situation, the unique perspective of the artist and the unique nature of reality. Therefore, the artist is in a position to be influenced by the spirit of the time he/she lives in, his/her understanding of art, his/her own life experiences and other colleagues who deal with this problematic in his/her relationship with reality. Surrealism, in which the nature of reality is questioned and its relationship with reality itself, its representation and dreams are examined, has been adopted by many artists. Rene Magritte, one of the prominent representatives of this understanding, played with the settings of the ongoing perception of reality through his extraordinary works and became a source of inspiration for his future. In this direction, concepts such as truth, reality, perception and illusion will be discussed within the scope of the research, the understanding of surrealism will be emphasized, the identity of Rene Magritte will be mentioned, and the relationship of his art with the mentioned concepts and the forms of representation will be examined in line with the sample works discussed.

Keywords


  • Akarsu, Bedia . 1984. Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Savaş Yayınları.

  • Akarsu, Bedia . 1984. Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Savaş Yayınları.

  • Cevizci Ahmet. 2005. Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.

  • Dinler, G, D. 2020. René Magrıtte Üzerinden Gelişen Sanat Eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi.

  • Friedman, Norman. 2004. İmge. Kitaplık Sayı:74 (Temmuz Ağustos) Sa.80. Foucault, Michel. 2010. Bu Bir Pipo Değildir. İstanbul: Yky Yayınları.

  • Gombrich, E.H. 2015. İmge Ve Göz. Çev. Kemal Atakay. Çin: Yapı Kredi Yayınları

  • Gültekin, Ahmet Cüneyt. 2017. “Michel Foucault’nun Magritte Yorumu Ve Sözcük Nesne Kopukluğu” Dört Öğe Dergisi Cilt, Sayı 12, 49 – 63.

  • Hançerlioğlu, Orhan. 1997. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • Uçar, Tevfik Fikret. 2019. Görsel İletişim Ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi

  • Passeron, Rene. 1982. Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi. Çev. Sezer Tansuğ. 2. Baskı. İstanvul: Remzi Kitabevi.

  • Platon. 1995. Devlet. Çev: Eyüboğlu Sabahattin Ve Cimcoz M. Ali . İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • Tutar, H. 1988. Simetrik Ve Asimetrik İletişim Bağlamanda Örgütsel Algılama Yönetimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

  • Türk, Mehmet Sezai.2014. “ Medyanın Gerçeklik İnşası Ve Gerçeklik Algısı” DüşünceDünyasında Türkiz Siyaset Ve Kültür Dergisi Yıl:5 / Sayı: 28 / Temmuz - Ağustos 2014 Sa. 9- 33.

  • Türker, Halil İbrahim. Benan Çokokumuş. 2014. “Gerçeküstücülük, Rene Magritte’den Jerrry Uelsmann’a” Sanat Tasarım Dergisi, Cilt 1, Sayı 13, 121 – 140.

  • Yurdayüksel, Münire. 2006. Sürrealist Rene Magritte, İstanbul: Rh + Sanart, Sayı 30, Haziran. İnternet Kaynakları

  • https://www.rene-magritte.com/golconde/ Erişim Tarihi: 06.07.2022.

  • https://www.renemagritte.org/not-to-be-reproduced.jsp Erişim Tarihi: 06.07.2022. Görsel Kaynaklar

  • Resim 1: https://www.magrittegallery.com/product-page/golconde-golconda Erişim Tarihi: 10.07.2022

  • Resim 2: https://www.renemagritte.org/not-to-be-reproduced.jsp Erişim Tarihi: 10.07.2022 Resim 3: https://www.renemagritte.org/personal-values.jsp Erişim Tarihi:10.07.2022

  • Resim 4: https://www.renemagritte.org/the-treachery-of-images.jsp, Erişim Tarihi: Resim 5: https://www.renemagritte.org/time-transfixed.jsp Erişim Tarihi: 10.07.2022

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics