MATEMATİK DERSİNDE AKIL OYUNLARI ETKİNLİĞİNİN MESLEK LİSESİ ÖRNEĞİNDE ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Author :  

Year-Number: 2022-60
Yayımlanma Tarihi: 2022-10-26 15:23:04.0
Language : Türkçe
Konu : Eğitim Bilimleri
Number of pages: 447-467
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Okullarda öğrencilerin çoğunun fiziksel veya çevresel nedenlerle başarı oranı düşüktür. Özellikle matematik dersi öğrencilerin zorlandıkları derslerden biridir. Öğrenci başarısını artırmak için, geleneksel öğretim yöntemler dışında farklı yöntemlerin kullanılması öğretimde zorunluluk oluşturmaktadır. Düşünen bireyler yetiştirmek eğitimin temel hedefidir.

Bu makalenin amacı zeka oyunlarının tarihçesini ve oynanış şekillerini açıkladıktan sonra öğretmenlerin zeka oyunlarına bakış açılarını ortaya koymak ve zeka oyunlarının lise öğrencilerine uygulanarak üniversite sınavında daha başarılı olacakları konusunda ortak bir görüş ortaya koymaktır. Bu araştırmada seçilen pilot okulda 9 Öğretmen ile birebir görüşmeler yapılmıştır.  10 Adet soru yöneltilen öğretmenler soruları derinlemesine görüşme yöntemi ile cevaplamıştır. Cevaplar sonucunda toplanan verilerin betimlemesi yapılmış ve deşifre edilmiştir. Kodlama tekniği ile belirli temalar ve alt temalar oluşturularak elde edilen bilgiler ayrıştırılmıştır. Bu ayrıştırma ile derinlemesine görüşme neticesinde sağlanan verilerin ortak noktaları ve/veya farklılıkları belirlenmiştir.

Öğretmenlerin genel görüşü akıl oyunlarının matematik derslerine uyarlanmasının öğrencilerin akıl yürütme becerisini ve sınav başarılarını artıracağı yönündedir. Yine katılımcı öğretmenler okullarda seçmeli ders olarak akıl oyunlarının öğretilmesinin problem çizme, analitik zeka, akıl yürütme, özgün düşünme konularında etkili olacağını belirtmişlerdir. Okullarda akıl oyunlarıyla ilgili alanların oluşturulmasının disiplin olaylarının oluşmasını önleyeceği, zararlı alışkanlıklara eğilimi azaltacağı ve sosyal ilişkileri artıracağı görüşündedirler.

Keywords

Abstract

Most of the students in schools have a low success rate for physical or environmental reasons. Mathematics is one of the lessons that students have difficulty with. In order to increase student success, the use of different methods other than traditional teaching methods is a necessity in teaching. Raising thinking individuals is the main goal of education.

The purpose of this article, after explaining the history of mind games and how they are played, is to reveal the perspectives of teachers on mind games and to put forward a common opinion that they will be more successful in the university exam by applying mind games to high school students. In this study, one-on-one interviews were conducted with 9 teachers at the selected pilot school. The teachers who were asked 10 questions answered the questions with in-depth interview method. As a result of the answers, the data collected were described and deciphered. The information obtained by creating certain themes and sub-themes with the coding technique was separated. With this decomposition, the common points and/or differences of the data provided as a result of in-depth interviews were determined.

The general view of teachers is that adapting mind games to mathematics lessons will increase students' reasoning skills and exam success. Nevertheles, the participating teachers stated that teaching mind games as an elective course in schools would be effective in drawing problems, analytical intelligence, reasoning, and original thinking. They are of the opinion that creating areas related to mind games in schools will prevent the occurrence of disciplinary incidents, reduce the tendency to harmful habits and increase social relations.

Keywords


  • Adunola, O. (2011),“The Impact of Teachers’ Teaching Methods on the Academic Performance of Primary School Pupils in Ijebu-Ode Local cut Area of Ogun State,” Ego Booster Books, Ogun State, Nigeria https://www.semanticscholar.org/paper/THE-IMPACT-OFTEACHERS%E2%80%99-TEACHING-METHODS-ON-THE-OF-AdunolaEd/40b7f0866a3fc65a151a5f13b797c96cf01506f1 Erişim Tarihi: 9 Temmuz 2022

  • Akbaraly TN, Portet F, Fustinoni S, Dartigues JF, Artero S, Rouaud O,Allery, L. (2014). Eğitici Oyunlardan Nasıl Yararlanılır. Birinci Basamak Eğitimi. Cilt 25: 65– 6. Http://content.ebscohost.com/ContentServer.asp?T=P&P=AN&K=93455035&S=R& D=ehh&EbscoContent=dGJyMNHX8kSeprY4yOvsOLCmr1Gep7JSr664Sa6WxWXS&Cont entCv44A'dan alındı.

  • Akbaraly TN, Portet F, Fustinoni S.(2009). Leisure activities and the risk of dementia inthe elderly: results from the three-city study. Neurology. 2009;73:854–61.3.

  • Anadolu Ajansı. 2020. 13 Temmuz 2022 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/kultur- sanat/tarihi-zeka-ve-strateji-oyunu-mangala-unesco-listesinde/2082878 adresinden erişildi.

  • Auerbach, S. (2008). Anne babalar için çocuk yetiştirmede oyunun önemi (Importance of games for parents in child growing). 1st Edition, İstanbul: Yakamoz Yayıncılık. Aug 29;3(8):e00299

  • Ayeni, A.J. (2011), “Teachers professional development and quality assurance in Nigerian Secondary Schools,” World Journal of Education, 1(2):143-149.

  • Bacanlı, H. (2012). Dört katlı düşünme modeli Bilim ve Akıl Işığında Eğitim (146), 29-36.

  • Bottino, R. M., & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum. Learnıng Medıa And Technology, 31(4), 359.

  • Bottino, R. M., Ferlino, L., Ott, M., & Tavella, M. (2007). Developing strategic and reasoning abilities with computer games at primary school level. [Article]. Computers & Education, 49(4), 1272-1286. doi: 10.1016/j.compedu.2006.02.003

  • Bottino, R. M., Ott, M., & Tavella, M. (2013). Children’s performance with digital mind games and evidence for learning behaviour Information Systems, E-learning, and Knowledge Management Research (pp. 235- 243): Springer

  • C. Leisure activities and the risk of dementia in Treher, EN (2011). The elderly: results from the three-city study. Neurology. 2009;73:854–61. Touchon J, Ritchie K, Berr Masa Oyunları ile Öğrenme: Performans için Oyna – Öğrenme ve Akılda Tutma Araçları. The Learning Key, Inc. https://www.thelearningkey.com/pdf/Board_Games_TLKWhitePaper_May16_201 1.pdf adresinden adresinden erişildi.

  • Chappin, E.J.L., X. Bijvoet and A. Oei. (2017). Teaching sustainability to a broad audience through an entertainment game – The effect of Catan: Oil Springs. Journal of Cleaner Production. Vol. 156: 556-568. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652617307874

  • Dorn, D. (1989). Simulation Games: One More Tool on the Pedagogical Shelf. Teaching Sociology. Vol. 17, No. 1 (Jan. 1989). 1–18. Retrieved from https://www-jstororg.prescottcollege.idm.oclc.org/stable/pdf/1317920.pdf?refreqid=excelsior%3A389a0 eca23e6c3fc25a0323b3af5bcce

  • Chong, CS (2019). 13 Temmuz 2022 tarihinde ELT sınıfı için tahta oyunları türleri – Bölüm 2. İngilizce Öğretimi Uzmanı. Pavilion Publishing and Media Ltd. https://www.etprofessional.com/types-of-board-games-for-the-elt-classroom-part2# adresinden erişildi.

  • Dahlin, J.-E., R. Fenner ve H. Cruickshank. (2015). Sürdürülebilirlik Üzerine Öğrenci Perspektiflerini Genişletme Araçları Olarak Simülasyonların ve Oyunların Eleştirel Değerlendirilmesi. Konferans: EESD15 Sürdürülebilir Kalkınma için Mühendislik Eğitimi Konferansı. Vancouver, M.Ö. 7. Cilt . 10 Temmuz 2022 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/278447261_Critical_evaluation_ of_simulations_and_games_as_tools_for_expanding_student_perspectives_on_sustai nability adresinden erişildi.

  • Dartigues JF, Foubert-Samier (2013). A, Playing board games, cognitive declineand dementia: a French population-based cohort study. BMJ Open. 2013Aug 29;3(8):e002998 Dartigues JF, Foubert-Samier A, Le Goff M, Viltard M, Amieva H, Orgogozo

  • Demirel, T & Karakuş Yılmaz, T. (2021). Akıl oyunlarının matematik ve Türkçe derslerinde kullanılması geliştirme süreci ve öğretmen-öğrenci görüşleri XVIII, Akademik Bilişim Konferansı, Aydın, Türkiye, https://ab.org.tr/ab16/

  • Devecioğlu, Y., &Karadağ, Z. (2014). Amaç, beklenti ve öneriler bağlamında zeka oyunları dersinin değerlendirilmesi, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9(1), 42-61.

  • Doğrul, 2002. GO Nedir? – Türkiye Go Oyuncuları Derneği. [online] Tgod.org.tr. Available at: [Accessed 14 July 2022].

  • ERDAL, K., 2022. Kaybolan Kültür, Kaybolan Oyun: Kibrit Oyunu. 14 Temmuz 2022 tarihinde http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7686 adresinden erişildi.

  • Fabrega, M. (nd). 8 Temmuz 2022 tarihinde. Düşünme Yeteneklerini ve Yaşam Becerilerini Geliştirmek için 12 Masa Oyunu. Tamamen Yaşamaya Cesaret Etmek: Hayatınızın Uzunluğunu ve Genişliğini Yaşayın. https://daringtolivefully.com/board-games-and-lifeskills adresinden erişildi.

  • Fabricatore, C . & Lopez, X. (2012). Sustainability Learning through Gaming: An Exploratory Study Electronic Journal of e-Learning, v10 n2 p.209-222: https://eric.ed.gov/?id=EJ985423 Erişim Tarihi: 15 Temmuz 2022

  • Gobet F and Campetelli G. 2006. Educational benefits of chess instruction: A critical review. In T Redman (Ed): Chess and education: Selected essays from the Koltanowski conference (pp. 124-143). Dallas, TX: Chess Program at the University of Texas at Dallas.

  • Gookulu 2012. 11 Temmuz 2022 tarihinde https://www.gookulu.com/nereden-cikti-bu-go/ adresinden erişildi.

  • Gookulu, 2018. 13 Temmuz 2022 tarihinde https://www.gookulu.com/nereden-cikti-bu-go/

  • GüneyTürkistan, 2007. 11 Temmuz 2022 tarihinde https://guneyturkistan.wordpress.com/2007/08/07/4000-yillik-turk-oyunu-9-kumalak9-tas/ adresinden erişilmiştir.

  • Hurriyet 2020. Su doku nedir Sudoku nasıl oynanır14 Temmuz 2022 tarihinde https://www.hurriyet.com.tr/gundem/sudoku-nedir-sudoku-nasil-oynanir-ve-cozulur

  • Hyatt, K.J (2007). Brain Gym(R): building stronger brain or wishful thinking ?. Remedial and Special Education. 28(2),117-124 doi: 10,1117/07419325070280020201

  • JM, Barberger-Gateau P, Helmer C. Playing (2013). board games, cognitive decline and dementia: a French population-based cohort study. BMJ Open. 2013

  • Küçükyıldız, A., 2022. Satranç’ın Atası Olan Türk Zekâ Oyunu; Mangala - Arslan KÜÇÜKYILDIZ. Turkyurdu.com.tr. 14 Temmuz 2022 tarihinde https://www.turkyurdu.com.tr/yazaryazi.php?id=1797 adresinden erişildi.

  • Kyppo J. (2018). Board games: throughout the history and multidimensional spaces.NJ, U.S: World Scientific Publishing Co Inc; 2018

  • MacKenty, B. (2006). All Play and No Work. School Library Journal, 52, 46-48.

  • Mazur-Stommen, S. and K. Farley. (2016). 12 Temmuz 2022 tarihinde Games for Grownups: The Role of Gamification in Climate Change and Sustainability. Indicia Consulting. Retrieved from http://indiciaconsulting.com/downloads/Games-for-GrownupsClimate-Change-Edition.pdf adresinden erişildi.

  • McGonigal, J. (2010). Gaming can make a better world. TED2010. 11 Temmuz 2022 tarihinde https://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_ world?language=en adresinden erişildi.

  • MEB (2026). Düşünme ve eğitim dersi 7. ve 8. Sınıflar öğretim programı Ankara Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.

  • METU (2013). Tangram https://blog.metu.edu.tr/e166560/2013/03/16/tangram/ Erişim Tarihi: 9 Temmuz 2022

  • Mevzuat.gov, 2012. 10 Temmuz 2022 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1609.pdf

  • oynanir-6440841 Erişim Tarihi: 9 Temmuz 2022

  • Milliyet. 2020. 9 taş nasıl oynanır 10 Temmuz 2022 tarihinde https://www.milliyet.com.tr/oyun/9-tas-nasil-oynanir-oyun-kurallari-ve-taktikleri

  • Nicholson, Scott. 2010. Everyone Plays at the Library: Creating Great Gaming Experiences for All Ages. Medford, NJ: Information Today.

  • NJ, U.S: World Scientific Publishing Co Inc; 2018

  • Ott, M., & Pozzi, F. (2012). Digital games as creativity enablers for children. Behaviour & Information Technology, 31(10), 1011- 1019.

  • Özdemir N. (2006), Türk Çocuk Oyunları, İstanbul, Akçağ Yayınları, Cilt 1, s21

  • Şıvkın,S. Aksoy, VC.& Erdoğan, D.G. (2020). LGS de sorulan pisa tarzı matematik sorularını doğru çevaplama ile okuduğunu anlama arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20(2), 148-159. https://dergipark.org.tr/tr/qu/bamaefribbue/57931/K22257 adresinden edinilmiştir.

  • Turkcem.org. 2019. 14 temmuz 2022 tarihinde http://www.turkcem.org/belgeler/Mangala.pdf

  • Türk Zeka Vakfı. 2018 10 Temmuz 2022 tarihinde https://www.tzv.org.tr/#/haber/2338 adresinden erişilmiştir.

  • Türkiye Satranç Federasyonu. En. 13 Temmuz 2022 tarihinde https://www.tsf.org.tr/federasyon/tarihce adresinden erişildi.

  • Yüksel, A., & Yüksel, F. (2004). Turizmde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Turhan Kitabevi. S.152

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics