Ölenlerin geride kalanları etkileme gücü insanlık tarihi boyunca farklı cenaze törenlerine hayat vermiştir. Var olmanın birgün bir yerde yok olma ile sonuçlanacağının farkında olan insanoğlunun, bu yok oluş ile barışık olma çabalarıdır cenaze törenleri. Gürcistan'da gerçekleştirilen törenleri de bu düşünce paralelinde değerlendirebiliriz. Bu çalışmada, cenaze merasimlerinin kültür ve günlük hayatın anlamı içindeki yerine değinilecektir. Cenaze ritüellerinin Gürcistan özelindeki sosyal motiflerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bütün evrensel dinlerde olduğu gibi Gürcü kültüründe de ölümden sonra ruhun başka bir alemde varlık göstereceğine inanılmaktadır. Bu inanç peşi sıra birçok sosyo-kültürel ve dini organizasyonlara geçit vermiştir. Bu organizasyon şeması her kültürün kendi sosyal gerçekliğine göre şekillenmektedir. Gürcistan'da bu şema kapsamında, cenaze gelenekleri, matem, sıralı ağlama, mezarlık ritüelleri, yemek, sofra ve şarap kültürü, anma günleri ve ruhla ilgili çeşitli kültürel formlar bulunmaktadır. Bir kültür mirası olarak cenaze törenleri Gürcü halkının birliğine, toplumsal faaliyetlerinin canlılığına ve değerlerinin korunup yaşatılmasına hizmet etmektedir.Gürcistan'da yaşayan Müslüman ve Hristiyan gürcülerin cenaze törenleri benzerlikler göstermektedir. Aradaki fark, törenin kilisede yapılmaması, şarabın içilmemesi ve et yeme yasağının olmamasıdır. Çalışmada etnografik araştırma yöntemi uygulanmış olup, cenaze merasimi boyunca yaptıkları eylemler gözlemlenmiş, ses ve kamera kaydı alınmış ve çeşitli aşamalarda derinlemesine serbest görüşmeler ile çalışma derinleştirilmiştir.
Power of the dead to influence those left behind has given life to various funerals throughout human history. Human beings are aware that their existence will end some day somewhere, and funerals are their efforts to reconcile with this fact. We can assess funerals in Georgia in line with this consideration. In this study, place of funerals within the meaning of culture and everyday life will be discussed. The aim of the study is to reveal social patterns of funeral rituals in Georgia. As in all universal religions, the soul is believed to be present in another realm after death in Georgian culture. This belief has led to many socio-cultural and religious organizations. This organization scheme is shaped according to social reality of i