‘Wordless novel’ ve ‘woodcut novel’ olarak literatürde yer alan ‘yazısız roman’; bir öyküyü sözcüklere yer vermeden sadece illüstrasyonlar ile anlatır. İlk yazısız romanlar Avrupa’da ortaya çıkar ve anlatılan öyküler, yetişkinlere yönelik sosyal içerikli, dramatik kurgulardır. Üretim tekniği olarak ağaç baskı tekniği kullanılmıştır. Bunun nedeni Alman dışavurumcu sanatta, sosyal içerikli konuları ifade etme aracı olarak ağaç baskı tekniğinin kullanılması sonucu, o dönem için, bu tekniğe bir tür sosyolojik, politik bir imge yüklenmesidir. Dolayısı ile yazısız roman, toplumsal sorunların en yoğun olduğu dönemlerden biri olan I. Dünya Savaşı’nın sonunda ortaya çıkmıştır. Sessiz film döneminden etkilendiği düşünülen yazısız roman, anlatı yöntemi ve özgünlüğü bakımından grafik romanın öncülü olarak kabul edilir. Bu çalışmada, yazısız roman sanatı ile ağaç baskı tekniğinde yazısız roman yapmış olan ilk kadın sanatçı Helena Bochoráková-Dittrichová araştırılmıştır.
Based on as a “wordless novels” and ‘woodcut novels’ in the literature, they tell a story only illustrations without any words. First wordless novels arise in Europe and the narrated narratives which contain social content oriented for adults are dramatic fiction. Woodcut technique is used as the production technique. The reason is that, people ascribe sociological and political image result of using printing technique as a tool to express social content subjects for that period in German expressionism. Thereby, wordless novel emerges at the end of the first World War, which is thought to be influenced by the silent film period, is regarded as the precedent of graphic novel in terms of narrative method and originality. In this paper, woodcut-wordless novel and the first woman artist Helena Bochorakova-Dittirichova who make wordless novel with woodcut technique are investigated.