Türk Halk Müziği Fonetik Notasyon Sistemi/THMFNS ulusal/uluslararası platformlardaki dilbilimsel/müzikbilimsel uygulamalara paralel bir uygulama başlatabilmek amacıyla ses bilgisi/şekil bilgisi/söz varlığı ölçütleri ekseninde yerel/evrensel ilintilerle birlikte Standart Türkiye Türkçesi/STT (bir toplulukta bölgeler üstü anlaşma aracı olarak tanınıp benimsenen, konuşulan lehçeler/ağızlar içerisinde yaygınlaşarak hâkim duruma geçen, dil türleri/kullanıldığı saha içerisinde en geniş işleve sahip olan yerel/sosyal tabakalara has izler taşımayan, ağızlar üstü/norm oluşturucu/varyasyon azaltıcı standart/prestij varyant/standart dil), Türk Dil Kurumu Çeviriyazı İşaretleri/TDKÇYİ (Anadolu diyalektolojisi üzerine yapılan kapsamlı derleme çalışmaları aracılığıyla derlenen yöresel ağız metinlerinin kuramsal/icrasal altyapısında ses bilgisi/şekil bilgisi/söz varlığı ölçütleri ekseninde varlığını sürdüren yöresel ağız özelliklerini transkript edebilmek amacıyla kullanılan transkripsiyon işaretleri)-Uluslararası Fonetik Alfabe/IPA (ses değerlerini uluslararası standartta yazıya dökebilme, tüm dillerdeki konuşma seslerini örnek bir biçimde kodlayabilme, dillerin doğru telaffuz edilmesini sağlayarak çok sayıda transkripsiyon sisteminin doğurduğu karışıklıkları önleyebilme, her bir ses için ayrı bir sembol geliştirebilme amacı ile işaret ve simgelerden oluşturulmuş standart alfabe türü) sesleri üzerinde yapılanan notasyon sistemi örneğidir. Fonoloji (sesbilim) alanında yapılan araştırmalar sonucu fono (sesdilsel varyant/değişke/çeşitlenme) terimine dikkat çeken fonologlarca fonolojik yasalara bağlı olarak varlığını sürdüren fonolinguistik özelliklerin (fonodilbilimsel performans: fonembirim taklidi), fizyoloji (bedenbilim) alanında yapılan araştırmalar sonucu mimi (bedendilsel varyant/değişke/çeşitlenme) terimine dikkat çeken fizyologlarca fizyolojik yasalara bağlı olarak varlığını sürdüren fizyolinguistik özelliklerin (fizyodilbilimsel performans: bedenbirim taklidi), müzikoloji (müzikbilim) alanında yapılan araştırmalar sonucu fono (müzikodilsel varyant/değişke/çeşitlenme) terimine dikkat çeken müzikologlarca müzikolojik yasalara bağlı olarak varlığını sürdüren müzikolinguistik özelliklerin (müzikodilbilimsel performans: müzikosesbirim taklidi), halkbilim analiz modellerinden performans teori (icragösterimsel performans: performatifedim taklidi) ve etnomüzikolojide dilbilimsel yaklaşımlar (dilbilimsel performans: dilseledim taklidi) ekseninde sözel/sanatsal bir performans türü olarak tanımlanan Türk halk müziği edebi/müzikal metinlerinin kuramsal/icrasal altyapısında yerel/evrensel ilintilerle birlikte sesbilgisi/şekilbilgisi/sözvarlığı ölçütleri düzeyinde varlığını sürdürdüğü vurgulanmıştır. Türk Halk Müziği Fonetik Notasyon Sistemi Fonomimi Özellikleri/THMFNS FÖ’nin Türk Halk Müziği Fonetik Notasyon Sistemi İşitme Engelli Kullanıcı Profili/THMFNS İEKP’ne aktarım/adaptasyon süreçleri Urfa Yöresi örneklemi üzerinden gerçekleştirilecektir.
Turkish Folk Music Phonetic Notation System/TFMPNS is a notation system example which aims to initiate a parallel application to the national/international linguistic/musicological application foundations of which is configured in phonetics/morphology/vocabulary axis of together with traditional/international attachments based on Standard Turkey Turkish/STT (the standard language/standard variant which is recognized and adopted in a community as a means of agreements among the regions, gains dominant position by becoming widespread spoken dialects and has a large function among language types and usage areas is in a position of means of communication among speakers of different dialects)-Turkish Linguistic Institution Transcription Signs/TLITS (transcription marks used to transcribe local oral features existing on the axis of phonetics/morphology/lexicon criteria and theoretical/performance infrastructure of local oral texts, which is collected through the comprehensive compilation work on Anatolian dialectology)-International Phonetic Alphabet/IPA (standard alphabet type consisting of signs and symbols which is developed with the aim of redacting sound values in international standards, encoding speech sounds of all languages in an exemplary manner, preventing confusion engendered with numerous transcription system by providing correct pronunciation of languages and developing a separate symbol for each sound) sounds. It was emphasized that, as the results of the studies conducted in phonology (sound science) field by the phonologists who drew attention to the term, phono (phonolinguistic variant/variable/variation), the phonolingustic features (phonolinguistic performance: phonounit imitation) that subsisted on phonologic codes; as the results of the studies conducted in physiology (physio science) field by the physiologists who drew attention to the term, mimi (body language variant/variable/variation), the psycholinguistic (psycholinguistic performance: bodyunit imitation) features that subsisted on physiologic codes; as the results of the studies conducted in musicology (music science) field by the musicologists who drew attention to the term, phono (musicolinguistic variant/variable/variation), the musicolinguistic features (musicolinguistic performance: musicosoundunit imitation) that subsisted on musicological codes maintained their existences on phonetic/morphology/vocabulary levels in the theoretical/performative substructure of Turkish folk music literary/musical texts which are defined as a literary/artistic performance in the axis of performance theory (executiondeictic performance: performativeact imitation) one of the ethnographic analysis models and linguistical approaches in ethnomusicology (linguistical performance: lingualact imitation) together with the local/universal additions. The transfer/adaptation processes of Turkish Folk Music Phonetic Notation System Features of Dactylology/TFMPNS FD to the Turkish Folk Music Phonetic Notation System Auditorily Impaired User Profile/TFMPNS AIUP will be implemented in the axis of Urfa Region Sample.