İstanbul, Osmanlı İmparatorluğuna başkent olduktan bu yana kozmopolit bir yapıya sahip olmuştur. Farklı din ve kültürleri, milletleri bir arada yaşatmış ender şehirlerdendir. Bu kozmopolit yapı içerisinde en çok dikkat çeken topluluk şehirdeki Ermeni cemaatidir. Ermenilerin sosyal hayattaki nüfuzları, Müslüman halk ile ilişkileri, edebi eserlere konu olmuştur. Bu bağlamda İstanbul’a dair yazılan romanlarda ticaret erbabı, sanatkâr ve bürokrat çok sayıda Ermeni karakter yer almaktadır. Olay örgüsünde Rumlara nazaran Ermeniler, daha çok olumlu yönleriyle yansıtılmıştır. Olumlu Ermeni imajında zekilikleri, çalışkanlıkları ve sanatkârlık ön plandadır. Özellikle hikâye ve romanlarda, güzellikleri ve cinsel yönleriyle yer alan Rum kadınlarına karşın Ermeni kadınının üretkenliği, mesleki yönü portresi yaygındır. Aile mefhumu içerisinde sunulan bu kadınlar, zengin Müslüman ailelerin köşk, konak ve yalılarında özel terzilik yaparlar. Bu şekilde, Rum ve Yahudiler başta olmak üzere diğer gayri Müslimlere göre sosyal dokunun içerisinde benimsenmişlerdir. Müslüman Osmanlı toplumu ile daha samimi ilişkiler kurarak Müslüman ailelerin içine nüfuz etmişlerdir. Bu kadınlar, bazen yanında çalıştığı ailenin Batı kültürü ile daha hızlı temas kurmalarını da sağlamışlardır. Bu çalışmada, İstanbullu Ermenilerin, on dokuzuncu yüzyıl edebi eserlerindeki imajları ve sosyal durumları irdelenecektir.
Istanbul has a cosmopolitan structure since it became the capital of the Ottoman Empire. Different religions and cultures are the rare cities that brought nations together. The most remarkable group in this cosmopolitan structure is the Armenian community in the city. The influence of the Armenians in social life, the relations with the Muslim people were been to subject for the literary studies. In this context, there are many Armenian characters in trade novels, artisans and bureaucrats in the novels written about Istanbul. Compared to the Greek Cypriots, Armenians were reflected more positively. Armenian’s intelligance, diligance and craftsmanship are the front plan In the image of a positive Armenian. The Greek women whose beauty and sexual orientation, the Armenian woman's productivity, professional orientation is widespread especially against in storşes and novels. These women, who are presented in the family concept, special tailor in the mansions, mansions and boats of rich Muslim families. In this way, according to other non-Muslims, especially Greeks and Jews, they were adopted within the social touch. Muslims have penetrated into Muslim families by establishing more intimate relations with the Ottoman society. These women have also been able to make contact with Western culture more quickly, sometimes with the family they work with. This study will be examine the images and social situations of the Armenian of Istanbul in the nineteenth century with literary works.