Bu araştırmada, Antalya yöresi Türk halk müziği ezgilerinin müzikal-edebi yönden analizi ve müzik eğitim programlarında kullanım özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel bir nitelik göstermektedir. Araştırma için tarama modelinden yararlanılmış ve belirlenen konunun temellendirilmesi ve yönlendirilmesi için literatür taraması yapılmıştır. Bu bağlamda, TRT repertuvarına kayıtlı 53 eser tespit edilmiş, repertuvara kayıtlı olmayan ancak yörede bilinip icra edilen 33 Antalya yöresi Türk halk müziği ezgisi kaynak-literatür taraması yapılarak çalışmaya dahil edilmiştir. Böylece 86 Antalya yöresi Türk halk müziği ezgisi detaylı bir şekilde incelenmiştir. Bu türkülerin müzikal ve edebi analizi yapılarak müzik eğitiminin hangi kademesinde kullanılabilirliğinin uygun olabileceğine dair bilgilere yer verilmiştir. Araştırmada Antalya ilinin sosyo-kültürel yapısı, halk oyunlarının karakteristiği ve yörede kullanılan çalgıların yanı sıra, ezgilerdeki belirgin unsurlar; ses genişliği, usul, makam, türkülerin edebi yapısı, konusu, uzun hava-kırık hava, sözlü-sözsüz dağılımları hakkında bilgiler verilmiştir. Antalya yöresine ait türkülerin 5-13’lü ses aralığına sahip olduğu, %63 oranında 9 zamanlı usullerden oluştuğu, %37 oranda Hüseyni makamının yaygın görüldüğü, nazım şekli olarak %71 oranında koşma türünün yaygın olduğu ve ezgilerin müzik eğitiminde kullanıma uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This research, it is aimed to investigate the use of the Antalya regional Turkish folk music melodies in musical-literary direction analysis and music education programs. Research is descriptive. A screening model was used for the research and a literature survey was conducted to determine and guide the determined subject. In this context, 53 works recorded in the TRT repertory have been identified and included in the study by searching the literature of the 33 folk songs of Antalya, which are not recorded in the repertoire but are known and performed in the region. Thus, 86 Turkish folk music melodies of Antalya region were examined in detail. There is information about how these songs can be used in musical and literary analysis and music education. In the study, the socio-cultural structure of the province of Antalya, the characteristics of folk dances and the instruments used in the region, as well as the distinctive elements in the melodies; sound width, method, makam, literary structure of turküler, subject, long air-broken air, oral-nonverbal distributions. It has been reached that the musicians belonging to the region of Antalya have a voice range of 5-13, 63% consist of 9 timed procedures, 37% have a widespread presence of Hüseyni, 71% runner style is common, and melodies are suitable for music education.