İFADE OLARAK SANAT’IN DİLİ VE DE STİJL HAREKETİN TİPOGRAFİ YANSIMALARI

Author :  

Year-Number: 2019-40
Language : null
Konu : Art
Number of pages: 143-152
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Günlük yaşantıda ve görsel sanatlarda resim ve yazı düşünce ve duyguları ifade etmede kullanılır. Sanatçı içinde yaşadığı çağın özelliklerinden istifade ederek, bireysel çıkarsamalarını yeteneklerini yaratıcı biçimde ortaya koyar. Sanatçı zihni ve sezgisel olarak dünyayı algılar yeteneği ile özgünlük taşıyan biçimlerle yapıtlarına soyut kavramlar düzeyinde biçimlendirerek ifadeye ulaşır. Bilimde ve sanatta soyut düşünce sanatçıyı kavramsal ve soyut dil kullanmaya zorunlu kıldı. Sanatta Kübizm ile başlayan bu dil De Stijl gibi soyut sanat akımları sanatçıların düşünme ve ifade biçimlerinde kökten değişimlere yol açtı. De Stijl sanatçılarının tipografiye kazandırdığı boyut kendilerinden sonraki ve günümüz sanatçılarına özgün ifade ve biçem kazandırmada ilham vermekte. Sanatçılar Tipografiyle biçim içerik bağlamında bildirişim semantiği, kavram ve kodlarına boyut kazandırma çabası içindedir. Tipografi sanatı günümüz görsel iletişimi dijital bağlamda intermediyer sanatın oluşmasına yol açıyor. Estetik bir toplum olma yolunda topluma değer katacak, beğeni düzeylerini yükseltecek ürünler verme yolunda (Schillerin, estetik birey, estetik toplum, estetik devlet olma yolunda) sanatçıya ve herkese büyük sorumluluk düşer.

Keywords

Abstract

In daily life and visual arts, painting and writing are used to express thoughts and emotions. Taking advantage of the characteristics of the era in which he lives, the artist creatively demonstrates his individual inferences. The artist reaches his expression by shaping his works at the level of abstract concepts with his mind and intuitive ability to perceive the world and forms with originality. Abstract thought in science and art forced the artist to use conceptual and abstract language. Abstract language movements such as De Stijl, which began with Cubism in art, led to fundamental changes in the way artists think and express. The dimension that De Stijl artists give to typography inspires artists who are after them and today to provide original expression and style. Artists try to give dimension to communication semantics, concepts and codes in the context of form content with typography. The art of typographical art leads to the formation of intermedyer art in the digital context of today's visual communication. Great responsibility falls to the artist and everyone in the way of giving products that will add value to society and increase the level of appreciation (Schiller, aesthetic individual, aesthetic society, aesthetic state).

Keywords


  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

  • Read, H. (1971). Historie de la Peinture Moderne, Le Livre de Poche, Paris

  • (Akt. İsmail Tunalı: 2005), Estetik, Remzi Kitapevi, İst.

  • Eco, U. (1977). Das offene Kuınstwerk, Frankfurt a/M. (Akt. İsmail Tunalı: 2005), (9. Basım) Estetik, Remzi Kitabevi.

  • Eco, U. (2001). Açık yapıt, (Çev: Pınar Savaş), Can Yayınları, İstanbul.

  • Moran, B. (2003). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.

  • Soykan, Ö. N. (1995), Kuram-Eylem Birliği Olarak Sanat Schellin Felsefesinde Bir Araştırma,

  • Tunalı, İ. (2003). Felsefenin Işığında Modern Resim. Rh+sanat (6. Basım).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics