ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİN MÜZİK DERSİNE YÖNELİK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Author :  

Year-Number: 2021-50
Yayımlanma Tarihi: 2021-01-30 00:21:46.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik Eğitimi
Number of pages: 572-591
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Araştırmanın amacı ortaokul 6. Sınıf öğrencilerin müzik dersine yönelik deneyimlerinin incelenip müzik dersine yönelik görüşlerini ve müzik dersinde yaşamış oldukları güçlükleri belirlemektir. Araştırma fenomenoloji şeklinde tasarlanmıştır. Araştırma grubunu 2019- 2020 eğitim öğretim yılında Mersin/ Akdeniz ilçesi devlet ortaokulunda okuyan 25 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veriler toplanmış; veri toplama araçları olarak kişisel bilgiler formu, açık uçlu sorular formu, metaforik algı formu, odak grup görüşme formu kullanılmıştır. Analiz aşamasında içerik analizi ve betimsel analiz gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda ortaokul 6. Sınıf öğrencileri, müzik dersinde şarkılar ve türküler söylediği; müzik dersinde özgüvenlerini geliştirdikleri; müzik dersine önem verdikleri; müzik defterine şarkı ve türkülerin notalarının yazıldığı; ders kitabında yer alan şarkılar ve türkülerin herkesin ilgisini çekmediği; şarkı söylerken ve nota yazarken zorlandıkları; müzik ders saat süresinin arttırılıp farklı şarkı türlerinin müzik ders kitabında yer alması ve öğretmenin öğrencilerle bireysel olarak ilgilenmesi gerektiği, görüşlerini belirtmişlerdir. Ayrıca ortaokul 6.sınıf öğrencileri müzik dersine yönelik en çok deniz metaforunu yüklemişlerdir.

Keywords

Abstract

The aim of the research is to examine the experiences of middle school 6th grade students towards the music lesson and to determine their opinions about the music lesson and the difficulties they experienced in the music lesson. The research is designed of phenomenology. The research group consists of 25 students studying in Mersin / Akdeniz public secondary school in the 2019-2020 academic year. Qualitative data were collected in the research. Personal information form, open-ended questions form, metaphoric perception form, focus group interview form were used as data collection tools. Content analysis and descriptive analysis were carried out during the analysis phase. As a result of the analyzes, middle school 6th grade students sang songs and folk songs in the music lesson; they developed their self-confidence in the music lesson; they attach importance to music lessons; notes of songs and songs are written in the music book; that the songs and folk songs in the textbook do not attract everyone's attention; they have difficulty in singing and writing notes; they stated their opinions that the duration of music lessons should be increased, different types of songs should be included in the music textbook and the teacher should take care of the students individually. In addition, middle school 6th grade students loaded the sea metaphor for music lessons the most.

Keywords


  • Acay, S., Uşaklıgil, I. ve Tercanlı, C. (2006). Cd’li Çocuk Ezgileri, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.

  • Akan, N. (2012). Platon'da Müzik. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.

  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.

  • Cavanaugh, L. K. (2005). The Sudy Of The Effects Of Music On Middle School Students Math Test Scores. Unpublished Phd Thesis. Ba University.

  • Connelly, Lynne M. (2010). What is phenomenology. Medsurg Nursing, 19(2), 127-8.

  • Corbin, J. M., & Strauss, A. C. (2007). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publication

  • Çapan, B. E. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik metaforik algıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 140-154.

  • Çuhadar, H. C. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.

  • Dinçer, M. (1988). Birinci Müzik Kongresi. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Ankara: Evren Ofset.

  • Elo, S., Kaariainen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., & Kyngas, H. (2014). Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Open https://doi.org/10.1177/2158244014522633

  • Ekici, G., Gökmen, A. ve Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD), 34(3), 359-405.

  • Erol, A. (2009). Müzik üzerine düşünmek. Bağlam Yayıncılık.

  • Fridley, M. D. (1993). A Comparasion of The Effect of Two Learning Sequenceson The Music Reading Skills For The Guitar: Traditional Versus Kodaly Based. Dissertation, Pasific University.

  • Gill, Michael, J. (2014). The Possibilities of Phenomenology for Organizational Research. Organizational Research Methods, 17(2), 118-137.

  • Gülle, A. (2019). Kodaly Yönteminin Ortaokul Öğrencilerinin Blok Flüt Ücra Performansı Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.

  • Gülsoy, Y. ve Bulut, D. (2016). Ortaokul müzik dersine yönelik veli görüşleri (Niğde ili örneği). Journal of Human Sciences, 13(3) 4945- 4958.

  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 39-55.

  • Kocabaş, A. ve Selçioğlu, E. (2006). İlköğretim okulları 4. ve 5. sınıflarında müzik dersinin gerçekleşme düzeyi ve öğrencilerin beklentilerine ilişkin görüşleri . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 19(19) , 59-69.

  • Kocabaş, A. ve Uysal, G. (2006). İlköğretimde İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretiminde Sınıf Atmosferi ve Şarkı Söyleme Becerileri Üzerindeki Etkisi. Denizli, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu.

  • Mann, R. G. (1991). The Use of Kodaly Instruction to Develop the Sight-Reading Skills of Undergraduate Flute Students. Arizona State University.

  • MEB, (2018). Müzik Dersi (İlkokul ve Ortaokul; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı,http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-18%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123 .pdf

  • Miles, M. B. & M. Huberman (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. Beverly Hills, CA: Sage Publications.

  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.

  • Özmenteş, G. (2005). Dalcrose Eurhythmics Öğretiminin Müziksel Beceriler, Müzik Dersine İlişkin Tutumlar ve Müzik Yeteneğine İlişkin Özgüven Ölçeği Üzerindeki Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.

  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods, 3d Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

  • Polit, D. F., Beck, C. T. (2012). Nursing Research: Principles and Methods. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.

  • Saban, A. ve Koçbeker, B. N. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461–522.

  • Saban, A. (2008) Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.

  • Swanwick, K. (1988). Music, Mind, and Education. London and New York: Routledge.

  • Tez, İ. ve Uygun, A. M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 415453.

  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde sahne korkusu, sahne korkusunun nedenleri ve sahne korkusuyla baş etmede kullanılabilecek stratejiler. Fine Arts, 8(1), 43- 55.

  • Tufan, S. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Dalcroze- Kodaly ve Orff Yaklaşımlarıyla İlgili Görüşleri ile Bu Yaklaşımların Adayların Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Tutumlarına Olan Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

  • Türkmen, E., F (2016). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.(8. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.

  • Yıldırım, K. (1995). Kodaly Yöntemi ile Müzik Eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics