Köklü bir geçmişe sahip olan çini sanatı, Anadolu’nun hemen her bölgesinde sıklıkla tercih edilmiştir. Dini ve sivil mimari eserlerde çini süslemeler bezeme unsuru olarak kullanılmıştır. Yapıların çeşitli bölgelerini hareketlendirmek ve vurgulamak amacıyla yapılan çinilerde farklı yapım teknikleri görülmektedir. Bu teknikler dönemsel olarak değişikliğe uğramış ve gelişerek devam etmiştir. Yapıların iç ve dış cephelerinde görülen bezemelerde motif, renk ve kompozisyon bakımından bölgesel farklılıklar mevcuttur. Konumuzu oluşturan çini mozaik tekniğinin ne zaman ve nerede ortaya çıktığı kesin olarak bilinmemektedir. Özellikle Anadolu Selçukları döneminde yoğun olarak kullanılmış, Beylikler ve Osmanlı dönemi yapılarında ise çok fazla tercih edilmemiştir. Oldukça ustalık isteyen ve Osmanlı’da çok fazla tercih edilmeyen bu teknik Timur dönemi yapılarında da sıklıkla tercih edilmiştir. Çini mozaik tekniğinin ortaya çıkışı, gelişimi, Osmanlı döneminde tercih edilmeme nedenleri yanı sıra Osmanlı dönemi son örnekleri çalışmamızda ele alınacaktır. Ayrıca çini mozaik tekniği içerisinde yer alan bazı örneklerin çini kakma tekniğiyle yapılmış olduğu ve bu iki tekniğin ayrı olarak değerlendirilmesinin gerekliliği ortaya konulacaktır.
Tile art, which has a long history, is frequently preferred in almost every region of Anatolia. Tile decorations were used as decoration elements in religious and civil architectural works. Different construction techniques are seen in tiles built to animate and emphasize various parts of the buildings. These techniques have been periodically modified and continued to evolve. There are regional differences in decoration, color and composition in the decorations seen on the interior and exterior facades of the buildings. It is not known exactly when and where the tile mosaic technique appears. Especially it was used during the Anatolian Seljuks period extensively and was not preferred much in Beyliks and Ottoman period’s buildings. This technique, which requires a lot of mastery and is not preferred in the Ottoman period, was used extensively in Timur period’s buildings. The emergence and development of tile mosaic technique, reasons for not being preferred in the Ottoman period, as well as the last examples of the Ottoman period will be discussed in our study. In addition, it will be revealed that some examples in the tile mosaic technique have been made with the tile inlaid technique and the necessity of evaluating these two techniques separately.