ONTOLOJİK/VAROLUŞSAL YALNIZLIK, BİRLİKTE VAROLUŞ VE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME ÜSTÜNE

Author :  

Year-Number: 2021-54
Yayımlanma Tarihi: 2021-10-15 13:14:24.0
Language : Türkçe
Konu : Felsefe
Number of pages: 43-76
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İnsani varoluşun temel karakteristiklerinden birinin ontolojik/ varoluşsal yalnızlık diğerinin birliktelik olduğu söylenebilir. Yalnızlık genellikle  sosyal veya duygusal izolasyon hisleriyle ilişkilendirilir. Varoluşsal yalnızlık, yalnızlığın temel bir biçimi olarak nitelendirilir. O, sosyal ve duygusal yalnızlıktan farklıdır. Varoluşsal yalnızlık, insan varoluşunun doğasındadır. Varoluşsal yalnızlık, varoluşun doğası ile ilgili daha geniş bir ayrımın ve özellikle yaşamdaki anlam eksikliğinin bir sonucudur. Sosyal ve duygusal yalnızlık, ilişkiler ağının niteliğini geliştirerek aşılabilir. Varoluşsal yalnızlığın  ise  varoluşsal ve fenomenolojik bir yaklaşıma göre kalıcı bir çözümü yoktur. Ontolojik/varoluşsal yalnızlık,  varlığınızdaki “bütünlük eksikliği” ya da “eksik hissetme” olarak tanımlanabilir. Bu konudaki temel yorum, ontolojik/varoluşsal yalnızlığın kişinin içsel mücadele anlarında,  güç seçimler yapmak zorunda kaldığında,   sınır durumlara yaklaşırken ve sınır durumlarındayken  ve ötekinin kaybını yaşadığında ortaya çıktığı biçimindedir. İzolasyon hissi, boşluk, anlamsızlık, terk edilmişlik ve yabancılaşma  varoluşsal yalnızlığın görünümleridir. Varoluşsal yalnızlık hem negatif açıdan hem de pozitif açıdan değerlendirilebilir. Varoluşsal yalnızlık, yaratıcı bir güç olarak yorumlanabilir.

Bu çalışmada varoluşsal yalnızlık, “otantik” bir tarzda davranmaya yol açabilecek yaratıcı bir güç olarak değerlendirilmektedir.

Keywords

Abstract

It can be said that one of the basic characteristics of human existence is ontological/existential loneliness and the other is togetherness. Loneliness,  is generally associated with feelings of social or emotional isolation. Existential loneliness is characterised as a basic form of loneliness. It differs from social and emotional loneliness.  Existential loneliness is inherent in human existence. It is the result of  a broader seperation  related to the nature of existence and, in particular, a lack of meaning in life. Social and emotional loneliness can be overcome by improving the quality of the network of relationships.  Existential loneliness, on the other hand, has no permanent remedy according to the existential and phenomenological approach. Ontological/existential loneliness is defined as a lack of integrity or feeling lacking in your being. The basic interpretation is that ontological/existential loneliness emerges when one is in moments of inner struggle, when one is forced to make difficult  choices, when one is approaching and is in limit situations, and when one is experiencing the  endless loss of the other.  Feeling of  isolation, emptiness, meaningless, abandonment and alienation are aspects of existential loneliness. Existential loneliness can be evaluated  both negatively and positively. Existential loneliness can be  interpreted as a creative force.

In this study, existential loneliness is valued as a creative force that may lead to act in an authentic manner.

Keywords


  • Akarsu, B., (1994). Çağdaş Felsefe, İstanbul: İnkılâp Yayınevi.

  • Bauman, Z., (2000). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri, (çev. N. Demirdöven), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Bezirci, A., (1985). Önsöz, içinde Sartre, J.P.,Varoluşçuluk, İstanbul: Say Yayınları.

  • Biemel, W., (1984). Sartre, İstanbul: Alan Yayıncılık.

  • Blackham, H. J., (2005). Altı Varoluşçu Düşünür, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

  • Bochenski, J. M., (1997). Çağdaş Avrupa Felsefesi,(çev. S. R. Kırkoğlu), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

  • Bozkurt, N., (1995). 20.Yüzyıl Düşünce Akımları, İstanbul: Sarmal Yayınevi.

  • Cain, S., (1963). Gabriel Marcel, New York, Hillary House Publishers.

  • Cevizci, A., (2009). Felsefe Tarihi Thales’ten Baudrillard’a, İstanbul: Say Yayınları.

  • Çüçen, K.,(1997). Heidegger'de Varlık ve Zaman, Bursa: Asa Kitabevi.

  • Ettema, E. J.&Derksen, L. D.&Leeuwen, E. (2010). “Existential Loneliness and End-of-Life Care: A Systematic Review”, Theoretical Medicine and Bioethics, 31(2):141-169

  • Evans, C.S., (2006). Kierkegaard on Faith and The Self, Collected Essays,Texas: Baylor University.

  • Foulquie, P., (1998). Varoluşçunun Varoluşu, (çev. G. Negiş), İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.

  • Gürsoy, K., (1987). J.P.Sartre Ateizminin Doğurduğu Problemler,Ankara: KTB Yayınları.

  • Jaspers, K., (1971). Felsefeye Giriş,(çev.M. Akalın), İstanbul: Hareket Yayınları

  • Jaspers, K., (1986). Felsefe Nedir? , (çev. İ. Z. Eyüboğlu), İstanbul: Say Yayınları

  • Jaspers, K., (2001). Felsefi İnanç, (çev. A. Kanat) ,İzmir: İlya Yayınevi.

  • Kierkegaard, S., (1997). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk (çev. M. M. Yakupoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Kierkegaard, S., (2005). Günlükler ve Makalelerden Seçmeler (çev. İ. Kapaklıkaya), İstanbul: Anka.

  • Kierkegaard, S., (2009). İroni Kavramı, Sokrates’e Yoğun Göndermelerle, (çev. S. Okur), Ankara: İmge Yayınevi. Kierkegaard, S., (2011). Korku ve Titreme, (çev. İ. Kapaklıkaya), İstanbul: Ağaç

  • Kierkegaard, S., (2015). Kaygı Kavramı, (çev. T. Armaner), İstanbul: Türkiye İş Bankası

  • Lloyd, G., (1996). Erkek Akıl, Batı Felsefesinde “Erkek” ve “Kadın”, (Çev.M.Özcan), İstanbul: Lynch, S. M., (1997). Dostluk Üzerine , (çev. F. Lekesizalın), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Marcel, G., (1952). Metaphysical Journal,(Tr. B. Wall). Chicago: Henry Regnery Co.

  • Marcel, G., (1962). Homo Viator,(Tr. E. Craufurd), New York: Harper and Brothers.

  • Marcel, G., (1964). Creative Fidelity, (Tr.R.Rosthal), New York: Farrar, Straus and Company.

  • Marcel, G. (1967b). Presence and Immortality (Tr. M. A. Machado), Pittsburgh: Duquesne University Press.

  • Marcel, G., (1997). Being and Having, (Tr. K. Farrer), Westminster: Dacre Press.

  • Marcel, G., (2001).The Mystery of Being I-II (Tr. G. S. Fraser), Indiana: St. Augustine’s Press.

  • Macquarrie, J., (1972). Existentialism, New York: World Publishing Co.

  • May, T., (2019). Ölüm, (çev. E. Keser), İstanbul: Say Yayınları.

  • McGraw, J. G., (1995). “Loneliness, its Nature and Forms: An Existential Perspective”, Man and World , 28:43-64.

  • Mounier, E., (1986). Varoluş Felsefelerine Giriş, (çev. S. R. Kırkoğlu), İstanbul: Alan Yayıncılık.

  • Muşta, C., (1998). G. Marcel’in Varoluşçuluğu, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

  • Ortega y Gasset, J., (2007). İnsan ve Herkes, (çev. N. G. Işık), İstanbul: Metis Yayınları.

  • Özlem, D., (2009). Anlamdan Geleneğe Kimlikten Özgürlüğe, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

  • Sartre J. P., (1966). Being and Nothingness, (Tr. H. E. Barnes), New York: Washington Square Press Inc.

  • Sartre, J. P., (1983). Bulantı, (çev. S. Tiryakioğlu), İstanbul: Varlık Yayınları

  • Sartre, J. P., (1985).Varoluşçuluk,(çev. A. Bezirci), İstanbul: Say Yayınları.

  • Sartre J. P., (2009). Varlık ve Hiçlik, (çev. T. Ilgaz; G. Ç. Eksen), İstanbul: İthaki Yayınları

  • Solomon, R. C., (1988) Continental Philosophy since 1750, Oxford: Oxford University

  • Svendsen, L. (2018). Yalnızlığın Felsefesi (çev. M. Erşen), İstanbul: Redingot.

  • Tilburg, T.G., (2020). “Social, Emotional and Existential Loneliness: A Test of the Multidimensional Concept.” The Gerontologist, Vol. XX,1-10.

  • Yakut, S., (2019). Yalnızlık (Psiko Sosyal Bir Bakış), Ankara: İksad Yayınevi.

  • Yalom,, I. D., (2002). Bağışlanan Terapi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

  • West, D., (1998). Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, (çev. A. Cevizci), İstanbul: Paradigma

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics