Çok inançlı ve çok kültürlü Türkiye coğrafyasında birbirleriyle organik ilişkiler içinde bulunan İslâm topluluklarının güncel gözlemlere dayanarak tanıtılması önem arz etmektedir. Siyasetin önünü açmak için bu toplulukların evrensel değişme ve gelişmeleri yakalayacak anlayışlarını öğrenmek bir zorunluluktur. Toplumsal etkileşim ve değişimin hızlı olduğu bu modern çağda onların din anlayışlarını kamuoyu ile anlaşılır bir biçimde paylaşmayı tarih bizden istemektedir. Araştırmamızın konusu sözlü geleneğe göre Sivas Alevî-Bektaşî toplumunun İslâm anlayışı ve pratiğidir. Onların inanç ve ibadet pratiklerinin ortaya konması Türk toplumsal ve siyasal yaşamı açısından son derece önemlidir. Sivas Alevî-Bektaşîler’in akide ve uygulamalarının doğru anlaşılması din-siyaset ilişkilerine olumlu katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Araştırmada doğru olacağını düşündüğümüz iki yöntem izledik. İlk olarak Alevî-Bektaşî kanaat önderleriyle derinlemesine mülakat yaptık. İkinci aşamada saha araştırması yaptık. Onların geleneksel yapılanmalarının birçok özel kavramlarla ifade edildiğini gördük. Görsel bir bakışla yaptığımız çalışmamızda bu kavramları irdelemeye yönelik çözüm analizlerine girmedik. Mümkün mertebe sahada gördüklerimizi ve mülakat yöntemiyle elde ettiğimiz bilgileri yazdık. Sivas Alevî-Bektaşîler’in din anlayışlarını akademik bir disiplin ve teorik bir derinlikle anlatmayı amaçladık.
It is important to introduce the Islamic communities, which have organic relations with each other in the multi-faith and multi-cultural geography of Turkey, based on current observations. In order to pave the way for politics, it is imperative to learn the understandings of these communities that will capture universal changes and developments. In this modern age where social interaction and change are rapid, history demands from us to share their understanding of religion with the public in an understandable way. The subject of our research is the understanding and practice of Islam of the Sivas Alawi-Baktashi society according to the oral tradition. It is extremely important for Turkish social and political life to reveal their belief and worship practices. We think that a correct understanding of the creed and practices of Sivas Alawi-Baktashis will contribute positively to religion-politics relations. We followed two methods that we thought would be correct in the research. First, we conducted in-depth interviews with Alawi-Baktashi opinion leaders. In the second stage, we conducted field research. We have seen that their tranditional structuring is expressed in may special concepts. In our study, which we conducted with a visual perspective, we did not enter into solution analyzes to examine these concepts. We wrote down what we saw in the field as much as possible and the information we obtained through the interview method. We aimed to explain the religious understanding of Sivas Alawi-Baktashis with an academic discipline and theoretical depth.