Klasik edebiyatımızın devamı sayılabilecek olan 19. yüzyılın ilk yarısı ile -yenileşme hareketlerinin kazandığı ivme karşısında yeterli etkiyi gösteremese de- klasik şiirimizi güçlendirme çalışmalarının görüldüğü ikinci yarısı adeta dîvân edebiyatının yorgun çırpınışları gibidir. Bir taraftan yenileşme hareketleri güçlü bir akıntı oluştururken diğer taraftan klasik şiirin unsurları bu dönemde kendi yerini bulamamıştır. Zârî folklorik unsurların, hikemî kaygıların, dîvân şiirinin biçimsel öğelerinin cılız seslerinin yükseldiği bu ortamda yetişmiştir. Yapılan çalışmalar neticesinde edebiyatımızda Zârî mahlasını kullanarak şiir yazmış sekiz adet şair olduğu bilinmektedir. Makaleye konu olan Zârî 19. yüzyılda yaşamış, tezkirelerde ve bibliyografik kaynaklarda adı geçmeyen bir şairimizdir. Çalışmada şairin Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kütüphanesi'nde 1269377 demirbaş numarasıyla kayıtlı olan eseri incelenmiş ve şiirlerinden yola çıkılarak kendisi hakkında tespitler yapılmaya çalışılmıştır. Edebî açıdan güçlü bir kalem olduğunu söylenemeyen Zârî, şiirlerinde hece ve aruz veznini kullanmış olmakla birlikte aruz vezniyle kaleme aldığı şiirlerinde başarılı olduğu söylenemez. Ayrıca şiirlerinin tamamı dinî muhtevaya sahiptir.
The first half of the 19th century, which can be regarded as the continuation of our classical literature, and the second half, in which efforts to strengthen our classical poetry, although it did not show sufficient effect against the momentum gained by the innovation movements, are almost like the tired convulsions of divan literature. On the one hand, the innovation movements created a strong current, on the other hand, element of classical poetry could not find its place. Zârî was brought up in this environment where the weak sounds of folkloric elements, hikemi concerns, and formal elements of divan poetry rose. As a result of the studies, it is known that there are eight poets who wrote poetry using the pseudonym Zârî in our literature. Zârî, who is the subject of the article, is a poet who lived in the 19th century and is not mentioned in biographies and bibliographic sources. In the study, the poet's divan, which was registered in the Ankara University Faculty of Theology Library with the fixture number 1269377, was examined and determinations were made about himself based on his poems. Zârî, who cannot be said to be a strong poet in terms of literature, used syllable and aruz rhythm in his poems, but it cannot be said that he was successful in his poems that he wrote with aruz rhythm. In addition, all of his poems have a religious content.