MODA TASARIMINDA KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR

Author :  

Year-Number: 2022-61
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-06 12:18:52.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 305-312
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

1960 sonrasında yaygınlaşan Kavramsal Sanat, yetenek yerine sınırsız yaratıcılık düşüncesini savunmuş, sanatın doğasını, geleneklerini, kurallarını ve bağlamlarını sorgulamaya başlamıştır. Kavram ve süreç odaklı gelişen yeni sanat düşüncesi, moda tasarımı alanında kavramsal yaratımın güçlenmesinde etkili olmuştur. Bu etkileşimin bir sonucu olarak “kavramsal moda tasarımı” sanatçı/tasarımcının kendini özgür ve özgün biçimde ifade edebilmesine olanak tanıyan bir alan oluşturmuştur. Kavramsal sanatçıların yaklaşımlarında olduğu gibi, moda tasarımcıları da modanın estetik niteliklerini, malzemesini, yapısını, anlamını ve teşhir gibi yönlerini sorgulamaya başlamışlardır. Geleneksel modanın yapısında bulunan temel formlar, tekstil ve beden etkileşimini vurgulayan giysi formları Kavramsal moda ile birlikte değişime uğramış, estetik ve işlevsel form anlayışı, yerini düşünceyi ön planda tutan kavramsal yaklaşıma bırakmıştır.  Bu çalışmada Kavramsal moda ve Kavramsal sanatın kesiştiği noktalara dikkat çekilerek aralarında var olan bağlantılar ortaya koyulmaya çalışılmıştır.  Bu amaç doğrultusunda Kavramsal modanın önemli temsilcilerinden Martin Margiela, Rei Kawakubo ve Yohji Yamamoto’nun kavramsal sanatı yenilikçi çağdaş moda tasarım pratiklerine yansıtma biçimleri aktarılmıştır.

Keywords

Abstract

Concept and process-oriented new art thought has been effective in strengthening conceptual creation in the field of fashion design. As a result of this interaction, “conceptual fashion design” has created an area that allows the artist/designer to express himself freely and authentically. Like conceptual artists, fashion designers have begun to question the aesthetic qualities, material, structure, meaning and display of fashion. Basic forms in the structure of traditional fashion, clothing forms emphasizing the interaction of textile and body have changed with Conceptual fashion. The understanding of aesthetic and functional form has left its place to the conceptual approach that prioritizes thought.  In this study, it has been tried to reveal the connections between Conceptual fashion and Conceptual art by drawing attention to the intersection points.  For this purpose, it has been explained how the important representatives of conceptual fashion, Martin Margiela, Rei Kawakubo and Yohji Yamamoto, reflect conceptual art to innovative contemporary fashion design practices.

Keywords


  • Antmen, A. (2019). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul.

  • Artan Oksay, B. (2018). “1960 Sonrası Kavramsal Sanatın Günümüz Resim Sanatına Etkileri” İdil Sanat Dergisi, Cilt 7, Sayı 47. S. 803-809. https://docplayer.biz.tr/1125334901960-sonrasi-kavramsal-sanatinin-gunumuz-resim-sanatina-etkileri-the-conceptual-artafter-1960-the-effects-of-the-contemporary-art.html

  • Tok Dereci, V. (2017). “Giysi Tasarım Alanında Moda Eğilim Öngörülerini Anlama Üzerine” Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (59), s. 73-89. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/32981/366650

  • Gwilt, A. (2006). Exhibition review, “The Cutting Edge: Fashion from Japan”, 27 September 2005 to 29 January 2006, Powerhouse Museum, Sydney, Australia.

  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji: Moda Çalışmalarına Giriş, (Çev: Ş. Özüdoğru), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

  • Kipöz, Ş., Atalay, D. (2015). “Etik Modanın Temsiliyeti Bağlamında Vaatleri Ve Çelişkileri: ‘Etik Moda’ Ne Kadar Etik Sunuluyor?” Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (14), s. 101–115.

  • Kipöz, Ş. Deniz Güner, (2011). “Conceptual Resistance of Hussein Chalayan within the Ephemeral World of Fashion”. Fashion Forward, s. 329–341. https://doi.org/10.1163/9781848880016_028

  • Kurtuldu D, E., Meriç, D. (2019). “Moda Tasarımında Radikal Bir Devrim- Yeni Estetik Anlayış: 'Comme des Garçons' / A Radical Revolution- New Aesthetic Understanding in Fashion Design: ‘Comme des Garçons’”. 3. Uluslararası Sanat Sempozyumu, s. 245256.

  • Özüdoğru, Ş. (2013). “Bir Sanat Biçimi Olarak Moda Moda Sergileri ve Galeri Estetiği”, I. Uluslararası Sanat, Tasarım ve Manipülasyon Sempozyumu, s. 41-46.

  • Özüdoğru, Ş. (2013). “Modern Sanat Akımları ve Moda” İdil Sanat ve Dil Dergisi”, 2. 6. 211- 238.

  • Pektaş, H. (2006). “Moda ve Postmodernizm” Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Resim İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Konya.

  • Romano, A. (2011). “Yohji Yamamoto and the Museum: a Contemporary Fashion Narrative,” in Yohji Yamamoto, edited by Ligaya Salazar (London: Victoria and Albert Museum, 2011, 102-127.

  • Samborska, M. (2017). Fashion As the Other of Art. The Position of Clothing Design in the Avant-garde Art and in The Contemporary Era. Art Inquiry. 19. 141-151. 10.26485/AI/2017/19/12.

  • Sarup, M. (2019). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, Çeviren: Abdülbaki Güçlü, ISBN 978- 605-84614-1-3, 5. Basım, Pharmakon Yayınevi, Ankara.

  • Skivko, M. (2020). Deconstruction in Fashion as a Path Toward New Beauty Standards: The Maison Margiela Case. ZoneModa Journal, 10(1), 39–49. https://doi.org/10.6092/issn.2611-0563/11086 ). s. 39-49.

  • Swale, Simon. (2018). Conceptual Fashion: Towards Fashion in the Expanded Field. https://www.researchgate.net/publication/329044737_Conceptual_Fashion_towards_fas hion_in_the_expanded_field s. 176.

  • Torres, L.M. (2017). Fashion in the Expanded Field: Strategies for Critical Fashion Practices. Journal of Asia-Pacific Pop Culture, 2, 167 - 183. https://www.semanticscholar.org/paper/Fashion-in-the-Expanded-Field%3A-Strategiesfor-Torres/23c82d41498931ed28d861bd19349af0f2213a4e#related-papers

  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi, Ankara.

  • Wollen, P. Fiona Bradley, (1998). Addressing the Century 100 Years of Art&Fashion, Hayward Gallery Publishing, London.

  • URL 1: https://www.dezeen.com/2019/05/09/rei-kawakubo-comme-des-garcons-interview/ Erişim Tarihi: 09/10/2022

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics