1940-1960’LI YILLARDA BARTIN’DA GÜZEL İŞ TERZİHANESİNDE DESTUR GELENEĞİYLE TERZİ YETİŞTİRİLMESİ

Author :  

Year-Number: 2022-61
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-16 09:56:40.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 238-250
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Terzilik mesleğinin eski dönemlerde usta-çırak usulüyle devam ettiği bilinmektedir. Çırak yetiştirilmesinde destur geleneği esas olup, Türklerde çıraklık eğitiminin temelleri 12. yüzyılın sonlarında gelişen Ahilik Teşkilatı’na dayanmaktadır. Usta terziler çıraklık ve kalfalık evreleri boyunca hem mesleğin teknik yönünü hem de esnaflık geleneklerini öğrenmektedir. Ustalarından desturunu alan kalfalar, ustasının yanında veya bir başka ustayla çalışabilir ya da dükkan açabilmektedir. 1940’lı yılların başlarında terzilik mesleğine başlayıp 1978 yılında vefatına kadar çalışmasını aralıksız sürdürmüş olan Saffet Ofluoğlu’nun Bartın’daki usta terzilerden biri olduğu bilinmektedir. Saffet Ofluoğlu Güzel İş Terzihanesinde çalışırken çırak ve kalfalarına mesleki bilgilerini aktardığı, çok sayıda terzi yetiştirdiği anlaşılmaktadır. Bartın’da destur geleneğiyle terzi yetiştirilmesi ve mesleğin o günlerdeki durumu hakkında Güzel İş Terzihanesi iyi bir örnek teşkil etmektedir.  Bu makalede Saffet Ofluoğlu’nun Bartın’da 1941-1967 yılları arasındaki mesleki eğitim ve terzilik çalışmalarını gösteren fotoğraflara yer verilerek, terzihanesinde destur geleneğiyle yetiştirdiği ve çalıştırdığı hayatta olan terziler hakkında fotoğraflar ve açıklayıcı bilgiler sunulmaktadır.

Keywords

Abstract

It is known that the tailoring profession continued with the master-apprentice method in ancient times. The tradition of destur is essential in educating apprentices, and the foundations of apprenticeship training in Turks are based on the Ahilik Organization, which developed at the end of the 12th century. Master tailors learn both the technical side of the profession and the traditions of tradesmen during the apprenticeship and journeyman phases. Journeymen who receive their master's approval can work with their master or with another master or open a shop. It is known that Saffet Ofluoğlu, who started his tailoring profession in the early 1940s and continued to work uninterruptedly until his death in 1978, is one of the master tailors in Bartın. It is understood that Saffet Ofluoğlu while working at Güzel İş Tailor Shop, he conveyed his professional knowledge to his apprentices and journeymen and trained many tailors. Güzel İş Tailor Shop is a good example of training tailors with the tradition of destur in Bartın and the situation of the profession in those days. In this article, photographs showing Saffet Ofluoğlu's vocational training and tailoring work in Bartın between 1941-1967 are included, and photographs and explanatory information about the living tailors he trained and employed with the tradition of destur in his tailor shop are presented.

Keywords


  • Asma, Ç. (2006 a). Çırak Yetiştirme ve Destur Adeti. Geçmişten Günümüze. Bartın Halk 11 Temmuz 2006. 1 (46). 2

  • Asma, Ç. (2006 b). Çırak Yetiştirme ve Destur Adeti 2. Geçmişten Günümüze. Bartın Halk 18 Temmuz 2006. 1 (47). 2

  • Asma, Ç. (2006 c). Çırak Yetiştirme ve Destur Adeti 3. Geçmişten Günümüze. Bartın Halk 25

  • Begiç, H. N. ve Öz, C. (2018) Tire’de Terzilik ve Yahudi Ustalar. Biçki Dikiş. E.Gürsoy Naskali (Hazırlayan) (Birinci Basım) içinde (335-368). İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık

  • Bostancıoğlu, Z. ve Dinler, M. (2017). Türkiye’de Çıraklık Eğitiminin Dünü Bugünü Geleceği. Çıraklık Dünü, Bugünü, Yarını Arama Konferansı. E. Kuzulu Kanaslan (Ed.) (Birinci Baskı) içinde (3-27). Sakarya:Sakarya Yayıncılık

  • Doğan, K. C. (2015). Ahilik Teşkilatı, Ombudsman ve Etik İlişkisi , Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 4(7), 28-36. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/84121 Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2020

  • Gemici, N. (2010). Ahilikten Günümüze Meslek Eğitiminde Model Arayışları ve Sonuçları Değerler Eğitimi Dergisi, 8, (19), 71-105. http://static.dergipark.org.tr/articledownload/db07/ff2a/9e5d/imp-JA99NE63BV-0.pdf? Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2020

  • Gürsoy, Ü.(2009). 1872 -1900 Yılları Arası Türk Edebiyatına Terzilik Mesleğinin Yansımaları. Türk Kültüründe Terzilik. E. G. Naskali, H. O. Altun (Ed.). Acta Turcica / Çevrimiçi Tematik TürkolojiDergisi, 1, 2/2, 168-183. https://actaturcica.files.wordpress.com/2019/12/168_183.pdf Erişim Tarihi: 14 Mayıs

  • İnce, E. (1974). Çıraklık, Mess Yayınları, Yayın No:39.

  • İslamoğlu, E. ve Alp, E. (2017). Türkiye İşgücü Piyasasında Çıraklık. Çıraklık Dünü, Bugünü, Yarını Arama Konferansı. E. Kuzulu Kanaslan (Ed.) (Birinci Baskı) içinde (2956).Sakarya:Sakarya Yayıncılık

  • Karakışla, Y. S. (2014). Osmanlı Hanımları ve Kadın Terzileri (1869-1923). İstanbul: Akıl Fikir Yayınları

  • Komsuoğlu , Ş. , İmer (Mengi) , A. , Seçkinöz , M. , Alpaslan (Aker) , S. , Etike (Köse) , S. (1986). Resim II Moda Resmi ve Giyim Tarihi. Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları.

  • Meydan Larousse Büyük Lugat ve Ansiklopedi, (1992). Kılıçlıoğlu, S., Araz, N., Devrim, H.(Yayımlayanlar). Acaroğlu, T. ve diğerleri(Yazarlar ve mütercimler). Dikiş. 5, 319321. İstanbul: Sabah Gazetesi Yayınları

  • Odabaş, S. (2017). Usta Erkek Terzilerin Sesi: Mersin Örneği. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 3(1), 120-143.DOI Number: http://dx.doi.org/10.18560/cukurova.1069 http://www.cukar.org/DergiTamDetay.aspx?ID=1069 Erişim Tarihi: 11 Mayıs 2020

  • Olgaç, P. (2007). Moda Resmi. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. Tic. A.Ş.

  • Öztürk, N.(2018).Osmanlı Kroniklerinde Terziliğe Dair İlk Kayıtlar (Kuruluştan 1502’ye kadar).Biçki Dikiş. E.Gürsoy Naskali (Hazırlayan) (Birinci Basım)içinde (15-22). İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık

  • Pekşen, F. (2018). İğne, İplik, Makas. Biçki Dikiş. E.Gürsoy Naskali (Hazırlayan) (Birinci Basım) içinde (421-442). İstanbul: Libra Kitapçılık ve Yayıncılık

  • Sağduyu, G. B. (2017). Osmanlı’da Erkek Giyiminin Modernleşme Süreci. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (17), 39-49. http://static.dergipark.org.tr/articledownload/d295/6a92/b853/588aee966ae7c.pdf? Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2020

  • Sağduyu, G. B. (2014). Modernleşme Sürecinde Osmanlı’da Terzilik ve Terzilik Eğitimine Yönelik İlk Hareketler. XIII. Uluslararası İzmir Tekstil ve Hazır Giyim Sempozyumu 25 Nisan 2014,176-179. http://textotex.com/application/static/data/file/G%C3%BCrdal%20Bike%20SAGDUYU .pdf Erişim Tarihi:14 Mayıs 2020

  • Şahinkesen, A. (1991). Çıraklık Eğitiminin “Osmanlı Dönemi” Durumu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(2), 387-403. http://static.dergipark.org.tr/articledownload/57f5/b831/73fb/5d4d0d4830cf1.pdf? Erişim Tarihi: 13 Mayıs 2020

  • Türkiye Gazetesi Rehber Ansiklopedisi (1984). Apak, İ.(Genel Yayın Müdürü)., Miroğlu, İ. , Özer, O. ,Özfatura, N. , Yalvaç, A.F. , Sevim, E. , Esen, F.(Tertip Heyeti). Terzi ve Terzilik. 16, 238. İstanbul:Türkiye Gazetesi Yayınları.

  • Ustakara, F . (2019). Türklerde Sosyal Sorumluluğun Temelleri: Halkla İlişkiler Açısından Ahilik Teşkilatı Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim , 12 (2) , 1169-1181. http://static.dergipark.org.tr/article-download/c133/cab4/428f/5d386493ca9d7.pdf? Erişim Tarihi: 16 Mayıs 2020

  • Metin Ülker-Bartın Terziler Esnaf ve Sanatkarlar Odası Eski Başkanı (Saffet Ofluoğlu’nun terzihanesinde çalıştırdığı usta terzilerden) 12.08.2022

  • İsmail Atukeren (Saffet Ofluoğlu’nun damadı) 30.04.2022

  • Vedat Sönmezyıldız (Saffet Ofluoğlu’nun son yetiştirdiği usta terzilerden) 22.08.2020

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics