21. YY HAT ESERLERDE GÜNCEL TASARIMLAR

Author :  

Year-Number: 2024-73
Yayımlanma Tarihi: 2024-12-20 12:23:34.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 395-414
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Geleneksel Türk sanatlarında önemli bir yere sahip olan hat sanatının gelişimi boyunca çok kıymetli eserler verilmiştir. Türk hat sanatı, geleneksel öğelerini korurken, günümüzde de canlı ve dinamik bir sanat formu olarak varlığını sürdürmektedir. Günümüz hattatları, geleneksel teknikleri modern temalar ve malzemelerle birleştirerek yenilikçi çalışmalar üretmektedirler. Ayrıca dijital medya ve çağdaş sergi platformları Türk hat sanatının daha da geniş bir izleyici kitlesine ulaşmasına katkı sağlamaktadır. Araştırmada günümüz Türk hattatlarının yapmış olduğu özgün eserlerin yazı çeşidi, renk, içerik ve istif özellikleri ile tasarım eleman ve ilkeleri açısından incelenerek değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Türk hat sanatının günümüze kadar geçirdiği evre kısaca incelenmiş, örnek eserler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırmaya ilişkin veriler sergi katalogları ve hattatların özel koleksiyonlarından oluşmutur. Araştırma sonucunda incelenen hatların ağırlıklı olarak ma'kıli hat üzere olduğu, özgün yazı üslûplarıyla tasarlanmış eserlerin de olduğu görülmüştür. İçerik olarak hatlarda en çok Allah (C.C.) lafzının, daha sonra Muhammed (S.A.V) ve Bismillah (Besmele) yazılı olduğu anlaşılmıştır. Eserler çoğunlukla merkezi dengeye göre düzenlenmiştir. Ritim, zıtlık, vurgu, denge, hareketlilik ve çeşitlilik gibi tasarım ilkelerinin eserlerde uygulandığı görülmüştür.

Keywords

Abstract

Throughout the development of the art of calligraphy, which is of significant place in Triditional Turkish Art, very valuable masterpieces have been produced. Turkish calligraphy art keeps its tridational elements while existing as a live and dynamic form of art currently. Today's calligraphers produce innovative work by combining triditional techniques with modern thems and materials. In addition, digital media and modern exhibtion platforms provide a contribution to reach Turkish art of calligraphy to large masses. In the current study, it was aimed to investigate and evaluate the script type, colour,  content andpiling features of the otiginal works of arts by today's Turkish calligraphers in terms of design elements and principles. The stages which Turkish art of calligraphy passed through up to now was examined briefly and some evalations were made over sample  works. The data regarding the research was reached through exhibition catalogues and pirvite collections of the calligraphers. At the end of the research, it was found that most of the lines investigated were on " ma'kıli " line and that there were some works designed through modern scripting styles. As a content, the word of Allah (J.J.) was used mostly and than came Hazrat Muhammad (SAW) and Basmalah. The works were  arrenged  depending on central balance in generall sense. It was also determined that such design principles as rhythm, contrast, highlights, balance, actions and variety were applied in the works of arts.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics