DIŞAVURUMDAN YAPISALCILIĞA MERZ YAPISI

Author:

Year-Number: 2016-6
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Resim
Number of pages: 185-195
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

16. yüzyılda dini konuları tasvir eden ve sanattan çok zanaat olarak kabul edilen resim, daha sonraki dönemlerde konu yelpazesini değiştirerek daha özgün ve özgür resimler olarak hayat bulmaya başlamıştır. Böylelikle özgürlüğü elde etmiş olmanın dışında, büyük bir kazanç olarak zanaat statüsünden kurtulup, düşünce ve aktarımlarında özgür sanat eserleri ve sanatçılar ortaya çıkmıştır. Resim zamanla boyut kazanarak nesneye dönmeye başlamış, sanatçılar artık kübizm kolajını kullanma yolunda büyük bir adım atmıştır. Picasso’nun ve Braque’nin kağıt kolajları, sanata yeni bir soluk getirmiş ve farklı yaklaşımlara yol açmıştır. 19. yüzyıl dışavurumu ile birlikte “Sanatçı” toplumsal açıdan önemli bir kimlik haline gelmeye başlamıştır. Sanatla insanların gündelik hayatları arasında, duygular üzerinden bağ kurmaya başlamıştır. Sanatın duygusal yaklaşımı, insanların duygu aktarımı üzerinde etkili olmaya başlamıştır. Bu noktada sanatçı çalışmalarını alışılagelmiş kalıplara sokmak zorunluluğundan kurtulmuştur. Artık ne resim ne de heykel olarak adlandırılamayacak olan; sanatçının toplumun ve izleyicinin duygularını ifade eden, bazen kağıt parçaları bazen de cam kırıkları ya da kumaş parçaları gibi materyallerle oluşturulan, tuval yüzeyi dışında hayat bulan eserler oluşmaya başlamıştır. Dışavurumdan, yapısalcı (konstrüktif) bir yaklaşıma doğru yol alırken dikkati çeken özel çalışmalardan biri, Kurt Schwitters’in Hannover’de yapımına başladığı, Norveç ve İngiltere’de daha küçük örneklerini oluşturduğu Merz yapısıdır. Bu çalışmada, Merz yapısı ele alınarak, inşa edilen bu sanat eserinin malzeme kullanımı, sanatçının dışavurum gücü ve sosyo-psikolojik boyutu; oluşmuş olan sanat eserinin bir sonraki kuşakta yaratmış olduğu olumlu tutum hakkında bir inceleme yapılmıştır.

Keywords

Abstract

Painting, which described religious issues and was considered as a craft more than art in sixteenth century, started to revive with more authentic and freer paintings by changing range of subject in the following periods. Thus, apart from having this freedom, it got rid of being just a craft and then artworks and artists, which had freedom in thinking and transfer, emerged. Painting started to go towards to the object by gaining a dimension and artists took a big step forward to using cubism collage. Paper collages of Picasso and Braque brought a fresh breathe to the art and led to different trends. With the expressing of nineteenth century “artist” started to be an important identity in terms of society. It started to bring connections with people’s ordinary lives through feelings. This emotional approach of art started to be effective on emotion transfer of people. At this point artists discharged of stereotyping their works to ordinary moulds. After this, artworks, which were called neither painting nor sculpture and express emotions of the artist, the society and the audience and were sometimes applied on materials like piece of sheet, pieces of glass or piece of cloth, started to be created. One of the most important special artworks while proceeding from expression to constructivism is Kurt Schwitters’s merz design which he started in Hannover and created its smaller examples in Norway and England. In this study, material application of the artwork, expression power and socio-psychologic dimension of the artist and positive attitude which composed artwork have on the next generation was studied by discussing merz design.

Keywords