MÜZELERDE AYDINLATMA KRİTERLERİNİN SERGİDEKİ MALZEMELERİN KORUNMASINA ETKİSİ: ÇENGEL HAN RAHMİ KOÇ MÜZESİ

Author:

Year-Number: 2017-12
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sosyal Bilimler
Number of pages: 526-542
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Tarihi ve kültürel birikimin kavranması ve yansıtılması bakımından geçmişle bugün arasında sağlam bir bellek oluşturma mekânı olarak insana, doğaya, canlı ve cansız nesnelere ait bilim, sanat ve zanaat yoluyla ortaya konmuş eserlerin korunduğu ve sergilendiği, kuşaklar ve kültürler arası etkileşimin sürekliliğini sağlayan müzelerin başarılı ve amacına yönelik doğru hizmet eden bir yapı olarak değerlendirilmesinde aydınlatmanın vazgeçilmez bir unsur olduğu kabul edilir. Dünyada birçok gelişmiş ülkenin müze ve galerilerinde eserlerin sergilenmesinde eserin malzeme türüne yönelik standartlar geliştirilmiştir. Ülkemizde müze aydınlatmasına yönelik çalışmalar bulunmasına rağmen uygulamada sorunlar görülmektedir. Bu bildiride müzelerde sergilenen eserlerin aydınlatılması açısından dikkat edilmesi gereken temel unsurlar üzerinde durulmaktadır. Bu konu ile ilgili olarak Ankara'da sanayi müzesi olarak hizmet veren Çengel Han Rahmi M. Koç Müzesi uygulama alanı olarak seçilmiştir. Sergilenen eserlerin ışığa duyarlılıklarına bağlı olarak malzeme nitelikleri için uygun görülen aydınlık düzeyleri, müzelerde eser koruma bağlamında kullanılan aydınlatma çeşitleri ve bunların uygulama kriterleri incelenmiştir.

Keywords

Abstract

Museums are places to create a solid memory between past and present in terms of comprehension and reflection of historical and cultural accumulation. Lighting is an indispensable factor for museums. In most museums and galleries of developed countries, lighting standarts have been developed according to the materials of artefact. Despite the fact that there are studies on museum lighting in Turkey, there are problems in practice. This research focuses on the basic elements to be considered in terms of lighting the artworks exhibited in the museums. Çengel Han Rahmi M. Koç Museum, which serves as an industrial museum in Ankara, was chosen as the execution area. The illumination levels of the exhibited works are considered appropriate for their material qualities, the types of lighting used in the protection context of the lighting in the museums and their application criteria are examined.

Keywords