“İBRAHİMÎ DİNLER” KAVRAMSALLAŞTIRMASININ MEŞRUİYETİNE DAİR İLERİ SÜRÜLEN FENOMENOLOJİK TEMELLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Author:

Year-Number: 2018-29
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : İLAHİYAT-DİNLER TARİHİ
Number of pages: 263-271
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

“İbrahimî dinler” kavramsallaştırması hakkında, onun meşruiyetini ve doğruluğunu savunanlarca fenomenolojik temelli birtakım iddialar ortaya atılmaktadır. Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâm arasında, Hz. İbrahim’den kaynaklandığına inanılan “teolojik benzerlikler” fenonemolojik temel iddiasının ilkini oluşturmaktadır. İkinci benzerlik iddiası ise Hz. İbrahim’le ilgili üç dinde mevcut tarihsel hikâyeden yola çıkarak ileri sürülen “ortak hikâye” ve “ortak ata” söylemleridir. Teolojik benzerlik iddiasının merkezini, üç dinin de aynı Tanrı’ya inandığı savı oluşturmaktadır. Tanrı konusunda iddia edilen bu benzerliğin, üç dini “İbrahim”le ilişkilendirmek ve “İbrahimî” olarak nitelendirmek için bir gerekçe temin ettiği anlaşılmaktadır. Fenomenolojik kıstaslar açısından değerlendirildiğinde “İbrahimî dinler” kavramsallaştırması ve bu kavramsallaştırmanın akademik çerçevede kullanılması son derece problemlidir.

Keywords

Abstract

Some phenomenological-based claims about the conceptualization of "Abrahamic religions" are being put forward by those who advocate its legitimacy and authenticity. The "theological similarities" between Judaism, Christianity and Islam, believed to have originated from Abraham, constitute the first of the phenonemic basic claims. The second allegation of similarity is the “common story” and “common ancestor”, which is claimed based on the present historical story of Abraham in three religions. The center of the claim of theological similarity is constitute to the claim that three religions believe in the same God. It is understood that this alleged similarity to God provides a justification for associating the three religions with “Abraham”and describing as “Abrahamic”. When evaluated from the standpoint of phenomenological criteria, the conceptualization of "Abrahamic religions" and the use of this conceptualization in the academic framework are extremely problematic.

Keywords