ORHAN GENCEBAY BESTELERİNDE ÖNE ÇIKAN YÖRESEL BAĞLAMA TAVIRLARI

Author:

Year-Number: 2019-34
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Türk Müziği, Bağlama İcracılığı
Number of pages: 541-555
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Orhan Gencebay, Türkiye müzik kültürü açısından çok önemli bir yere sahiptir. Gencebay bestecilik, ses/saz yorumculuğu ve aranjörlük konusundaki bilgi donanımıyla kendi kulvarındaki diğer sanatçılar arasında öne çıkmaktadır. Gencebay genellikle arabesk olarak adlandırılan müzik türüyle anılmasına rağmen gerek Türk müziği dinamiklerinden kopmaması ve gerekse bestelerinde çalgı müziğine genişçe yer vermesi hasebiyle -kendine has sentez müziksel anlayışıyla - enstrümantal müzik açısından da önemli bir yere sahiptir. Bu araştırma Orhan Gencebay bestelerinde öne çıkan yöresel bağlama tavırlarının incelenmesine odaklanmaktadır. Araştırmada Gencebay bestelerinde ulusal ölçekte yaygın olan üç farklı yöresel bağlama tavrının ustaca kullanıldığı tespit edilmiş ve tespit edilen yöresel bağlama tavırları notaya alınarak THM repertuvarında kayıt altına alınmış -yöresel bağlama tavır içeren- türkülerle karşılaştırılmıştır. Araştırma doğrultusunda Gencebay’ın bestelerinde yer verdiği/icra ettiği yöresel bağlama tavırlarından hareketle bağlamadaki tematik çalım stillerine hâkim olduğu, bestelerinde THM kaynaklarından kapsamlı bir şekilde faydalandığı, bağlama icrasında hem geleneksel hem de kendine has teknikleri harmanlamasından dolayı icracılara yeni çalışma alanları sunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Keywords

Abstract

Orhan Gencebay has a crucial place in the Turkish music culture. Gencebay stands out among other artists in his genre with his knowledge about composing, voice/saz interpretation and arranger. Although Gencebay is usually mentioned with the music genre called as arabesque, he has an important place in terms of instrumental music since he is stick to Turkish music dynamics and he expansively includes instrumental music -with the perception of his original musical synthesis- in his compositions. This research focuses on the examination of prominent regional baglama playing styles in the compositions of Orhan Gencebay. In the research it was determined that three different regional baglama playing styles which are common on a national scale are used masterfully in the compositions of Gencebay and these regional baglama playing styles were recorded in TFM (Turkish Folk Music) repertoire by playing them and compared with other folk songs which include regional baglama playing styles. In accordance with the regional baglama playing styles he includes/performs in his compositions, it was concluded in the research that Gencebay possesses thematic playing styles in baglama, benefits from TFM sources extensively in his compositions, presents new working areas to the performers since he blends both traditional and specific techniques in the performance of baglama.

Keywords