GELENEKSEL TÜRK MİMARİSİNDE REVZEN KULLANIMI VE MEKANSAL ÖĞE OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ

Author:

Year-Number: 2019-35
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar, Cam
Number of pages: 479-486
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Mekan ışıkla varolur. Işık yapıda sınırlanan mekanın ayrılmaz bir parçasıdır. Duvarla sınırlanan mekan parçasının cephesinde, ışık ve hava almak için boşluklar oluşturulmuştur. Bu boşluklar pencere olarak cepheye katılırlar. Pencere açıklıklarını örten camın yapının bir parçası olduğu, onu tamamladığı düşünülür. Halbuki camın hem mekanın bir öğesi olduğu hem de mekanı kapsadığı durumlar vardır. Bunlara en güzel örnek Gotik kiliselerin vitrayları, camilerin tepe pencereleri ve eski Anadolu evlerinin kafa pencereleridir. Geleneksel Türk Mimarisi’nde camilerin tepe pencereleri ve sivil mimaride kullanılan kafa pencereleri, alçı aracılığıyla bir desen oluşturacak şekilde birbirine bağlanmış cam parçalarından oluşan revzenlerle örtülmüştür. Alttaki pencereler dış mekanı görmeye, iç mekanı aydınlatmaya iç-dış ilişkisini kurgulamaya yarayan birer öğe durumundayken, tepe pencereleri mekan içinde mekandırlar; hem mekanın bir parçasıdırlar hem de mekanı tasvir ederler.

Keywords

Abstract

Space appears with light. Light is an inseparable part of space behind the boundaries of a structure. Openings were formed to receive light and air on the façade of the space which is restricted behind the walls. These gaps are integrated into the facade as windows. Glass that covers the window openings is considered as a piece of the structure, which is rather complementary. However, there are certain circumstances where glass is both an element of the space and the enclosure of the space. Stained glasses of Gothic Cathedrals, top windows of mosques and the head windows of old Anatolian houses are among its best examples. In the traditional Turkish Architecture, the top windows of mosques and the head windows in the civil architecture are covered with revzens which consist of glass pieces that are connected to each other with plaster so as to create a design. The lower windows are the elements of the building that help to see exteriors, illuminate interiors and building exterior/interior relation, while the top windows are a space within the space; they are both a piece of the space and they also depict the space.

Keywords