DUYGU, DÜŞÜNCE VE FİZYOLOJİ KAVRAMLARI BAĞLAMINDA SAHNE KAYGISI YÖNETİMİ

Author:

Year-Number: 2019-35
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sahne Sanatları, Opera
Number of pages: 499-512
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sahne kaygısı yaşayan icracının yalnız yaptığı çalışmalardan, sahneye çıkmadan önce, sahne üzerinde performans esnasında ve sonrasında yaşadığı süreçler boyunca bu kaygıdan nasıl etkilendiği birçok disiplinin ortak çalışma alanı olmuştur. Davranışı ortaya çıkaran duygu, düşünce ilişkisi ve fizyolojik etkileşimleri bağlamında kaygının kaynağı, nedenleri ve kaygıyı yönetme yöntemleri ortaya konduğunda icracı performansını olumsuz anlamda etkileyen sahne kaygısını aşmada daha hızlı ve etkili şekilde yol alacaktır. İcracı, kendini ifade etme sürecinde,içsel dünyasından dışarıya seslenirken, yaşadığı heyecanı kaygı seviyesine çıkmadan fark etmeli ve yönetebilmelidir. Aksi takdirde, insanlar arasındaki en üst düzey, en güzel ve en anlamlı paylaşımlardan biri sayılabilecek sanat aktarımı ve bu paylaşımdan alınacak haz ne yazık ki karşılıklı dayanılmaz bir ilişkiden üretilen olumsuz duygulara sebep olacaktır. Hatta icracı için yıkıcı boyutlara ulaşabilecektir. İcracı algı, davranış ve yöneliminde etkili olan kaygı yönetme tekniklerine hakim olmalı, kendisi için hangi yöntemin daha sağlıklı olduğunu çalışmalıdır. Daha da önemlisi sanatını icra ederken benlik değerini ve varoluşunu da sorgulayarak sürecin kendisi için ne ifade ettiğini tartışmalıdır.

Keywords

Abstract

The performer having the stage anxiety, how he/she was influenced by this during the rehersals alone, on the stage during the performance and after the performance; became the working area of many disciplines.In the context of the emotion, cognition and physiological interactions that create the behavior; recognition of the source of the anxiety, the causes and the methods of its management will lead to a faster and more effective way to overcome the stage anxiety that negatively affects the performance of the performer.In the process of self-expression, the performer must be able to recognize and manage his/her excitement without reaching the level of anxiety while opening his/her inner world. Otherwise, the sharing of art, which can be considered as one of the most beautiful and the most meaningful sharing among people, and the pleasure that is felt will unfortunately cause negative feelings produced from an unbearable relationship for both. It may even be destructive for the performer. He/she should be able to master the techniques of anxiety management which are effective in perception, behavior and orientation, and should study which method is healthier for him/her. More importantly, he/she should discuss his own self-worth and existence while performing his art and what it means to him/her.

Keywords