ANKARA ZİNCİRLİ CAMİİ YAZI VE SÜSLEME ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Author:

Year-Number: 2019-38
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar
Number of pages: 193-201
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İslam dininin ibadet mekânı olarak camiler, kültürel hayatın önemli unsurlarından biridir. Kelime anlamı olarak “cem olunan, toplanılan yer” anlamında cami mekânı; fiziksel olarak insanların toplanıp bir araya gelerek başta ibadet olmak üzere, diğer sosyal ihtiyaçlarını giderdikleri bir mekân olmanın yanı sıra, kültürel ve sanatsal olguların halkla buluşturulduğu alanlardır. İslam dininin ilk ibadet mekânı olan Mescid-i Nebevî; inşa edildiği dönem, ekonomik ve kültürel koşullar göz önüne alındığında oldukça sade bir yapıdadır. Buna karşılık, İslam’ın gitgide yayıldığı ve farklı coğrafyalarda farklı kültürlerle kaynaştığı devirlerde camiler, o kültürün sanat ve estetik zevkine göre şekillenerek daha gösterişli, sanatsal yönüyle daha süslü, mimari açıdan daha donanımlı ve sosyo-kültürel açılardan çeşitlilik arz eden yapılar halini almıştır. Tarih boyunca camiler, İslam dininin estetik anlayışına uygun olarak kuşak yazıları, kubbelerine ve ahşap elemanlarına uygulanan kalemişi süslemeleri ile ruha ve göze hitap etmiştir. Bu araştırmada, Ankara’nın Ulus ilçesinde bulunan 1879’da inşa edilen Zincirli Camii’nin yazı ve süsleme özellikleri incelenecektir.

Keywords

Abstract

As a place of worship of Islamic religion, mosques are an important element of cultural life. The meaning of the mosque in terms of the word, “the place where people gathered”. In addition to being a place where people physically meet and meet other social needs, especially by worshiping and gathering together, it is the areas where cultural and artistic events are brought together with the public. Masjid al-Nabawi, the first place of worship of Islam; The period in which it was built is quite simple considering the economic and cultural conditions. On the other hand, in periods when Islam was gradually spreading and blended with different cultures in different geographies, the mosques became more fancy, more ornamental, more architecturally well-equipped and diverse in terms of socio-cultural aspects, shaped according to the art and aesthetic taste of that culture. Throughout history, the mosques appealed to the spirit and the eye with the ornaments applied to the generations, domes, and wooden elements in accordance with the aesthetic understanding of the Islamic religion. This review will examine the writing and decoration features of the Zincirli Mosque, which was built in 1879 in the district of Ulus, Ankara.

Keywords