AYDINLATMADAN GİRİŞİMCİLİĞE: TÜRK SI·NEMASI IS¸IGˆINDA ÜNİVERSİTELERİN DEĞİŞEN TOPLUMSAL ROLÜ

Author :  

Year-Number: 2019-39
Language : null
Konu : Yönetim ve Örgütlenme
Number of pages: 99-114
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sinema gerc¸ekligˆi yeniden okuyabilme ve u¨retebilme kapasitesi sundugˆundan sosyal yaşama ilişkin birçok kavramın daha derinlemesine okunmasını ve aktarılmasını mu¨mku¨n kılmaktadır. Sinemanın toplumsal hayatla kurulan bu sıkı bağı doğrultusunda modern toplumun en önemli kurumlarından biri haline gelen üniversitelerin Türk sinemasına yansıma biçimleri tarihsel dönem koşulları göz önünde tutulmak suretiyle incelenmiştir. Zira genelde yo¨netim ve örgu¨t c¸alıs¸maları özelde ise üniversite, üniversitelerin toplumsal rolleri, yönetim ve örgütlenme biçimleri alanında tartıs¸ılan kavramlar daha soyut nitelikler tas¸ıdıklarından go¨zlemleme ve o¨gˆrenmeyi kolaylas¸tırma su¨recinde yeni yaklas¸ımlara, yo¨ntemlere ve kaynaklara ihtiyac¸ duyulmaktadır. İnceleme, filmlerin tematik analizinin katkısıyla gerçekleştirilmiştir. Film analizleri doğrultusunda üniversitenin küresel etkilerle uğradığı değişikliklerin toplumsal hafızada da yer ettiği ve bu hafızayı hem biçimlendiren hem de yansıtan sinema eserlerinde de bir karşılık bulduğu tespit edilmiştir.

Keywords

Abstract

Cinema facilitates a deeper reading and transfer of a variety of concepts in social science as it provides a capacity of rereading and reproduction of the reality. In line with the close connection of cinema with the social reality, the reflections of university on Turkish cinema, as an important institution, is analyzed by taking historical context conditions into account since there is an emerging necessity for new approaches, methods and resources to ease the process of observing and learning about management and organizations generally and universities, their social roles, managerial and organizational forms specifically, as they have abstract qualities in nature. The films are thematically analyzed. As a result of the film analyses, it is found out that the change in university system due to global factors has had great impact on social memory and has been reflected in Turkish cinema.

Keywords


  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix Yayınları.

  • Altan, M.Z., 2016. Öğretmenliğe dair: filmler ve öğretmenler. Pegem Atıf İndeksi, pp.001-170.

  • Altbach, P. G., Reisberg, L., & Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution.

  • Arslan, E. (2010). Sinemada dağıtım: Tanıtım ve promosyon çalışmaları çerçevesinde dağıtım sürecinin Türk sineması örneğinde incelenmesi Ege Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Doktora Tezi.

  • Balan, (2004).1990-2000 yılları arasında Türk filmlerinde İstanbul temsilleri / Representation of İstanbul in Turkish films between 1990-2000, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.

  • Baskan, G. A. (2001). Türkiye de yükseköğretimin gelişimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).

  • Bayram, S. (2019). “Gurbet Kuşları” Adlı Eserde Göç Kuramlarının İzini Sürmek. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 113-122.

  • Bazin, A (1995). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Çev. Nijat Özön. Ankara: Bilgi Yayınevi.

  • Billsberry, J., & Edwards, G. (2008). Toxic celluloid: Representations of bad leadership on film and implications for leadership development. Organisations & People, 15(3), 104-110.

  • Black, J.S.; Porter, L.W. (2000): Management: Meeting New Challenges,Prentice-Hall, New Jersey.

  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. New York: David McKay.

  • Brawer, R.A. (1998). Fictions of Business: Insights on Management from Great Literature, John Wiley, New York, NY.

  • Briggs, J., ve Peat, F. D. (1989): Turbulent Mirror. New York: Harper & Row.

  • Buchanan, D., & Huczynski, A. (2004). Images of influence: 12 angry men and thirteen days. Journal of Management Inquiry, 13(4), 312-323.

  • Casti, J. L. (1994): Complextfication. New York: HarperCollins.

  • Champoux, J. E. (2001). Using Film to Visualize Principles and Practices. Cincinnati: South- Western.

  • Clemens John K. (2007). “Büyük Filmlerden Liderlik Dersleri”, Mediacat Yayıncılık /Yayınevi Genel Dizisi.

  • Değirmenci, M. ve Ş. Utku (2000): Yönetim ve Örgüt Yapısına Kuantum Mekaniği Açısından Bir Bakış, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt No 1, Sayı 2. ss.76-83.

  • Dönmez-Colin, G. (2008). Turkish cinema: identity, distance and belonging. Reaktion Books.

  • Edwards, G., Schedlitzki, D., Ward, J., & Wood, M. (2015). Exploring critical perspectives of toxic and bad leadership through film. Advances in Developing Human Resources, 17(3), 363-375.

  • Erdoğan, İ., 2004, Yeni Bin Yıla Doğru Türk Eğitim Sistemi, Sistem Yayıncılık,İstanbul.

  • Esen, Ş. (2000). 1980'ler Türkiyesi'nde Sinema, İstanbul: Beta Yayınları.

  • Etzkowitz, H. (2004). “The evolution of the entrepreneurial university”. International Journal of

  • Foreman, J., & Thatchenkery, T. J. (1996). Filmic representations for organizational analysis: The characterization of a transplant organization in the film Rising Sun. Journal of Organizational Change Management, 9(3), 44-61.

  • French J.R.P., & Raven B. (1959). The Bases of Social Power, içinde D. Cartwright (ed.), Studies in Social Power: 150-167. Ann Arbor: University of Michigan.

  • Güneş, S. S., & Baylan, D. Y. (2016). Değişen Toplumsal Yapının Film İçeriklerine Yansıması: Kibar Feyzo ve Recep İvedik Filmlerinin Greimas’ ın Eyleyenler Örnekçesine Göre Çözümlenmesi. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(12): 322-354.

  • Gürüz, K. (2001). Dünya’da ve Türkiye’de Yükseköğretim. ÖSYM Yayınları, Ankara.

  • Hall J. A. (2002). Management and the Movies: Using Films as Case Studies in Management Classes, Journal of Management Research, 3: 12-15.

  • Hatipoğlu, M.T. (2000). Türkiye Üniversite Tarihi. Ankara: Selvi Yayınları

  • Himsel, D. (2004). Leadership Sopranos Style: How to Become a More Effective Boss. Chicago: Dearborn Trade Publishing.

  • Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik Danışman Eğitiminde Cinsel Yönelim Olgusunun İrdelenmesi: Benim Çocuğum Filmi. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 5 (44).

  • Kellert, S. H. (1993): In the Wake of Chaos. Chicago: University of Chicago Press.

  • Kırel, S. (2010). Ertem Eğilmez’in Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak. Kurgu Online International Journal of CommunicationStudies, 2, 1-25.

  • Kwiek, M. (2002). The social functions of the university in the context of the changing state/market relations. The global, European Union and accession countries‟ perspectives. Issue paper for the European Commission, Research Directorates General, High Level Expert Group, STRATA Project,‘‘Developing foresight for higher education/research relations developing in the perspective the European Research Area (ERA).

  • Kyrö, P., & Mattila, J. (2012). Towards future university by integrating Entrepreneurial and the 3rd Generation University concepts. In 17th Nordic Conference on Small Business Research. Helsinki, Finland (pp. 236-274). http://pyk2.aalto.fi/ncsb2012/Kyro.pdf, Erişim Tarihi: 13.06.2019.

  • Maesa, K., Debackereb, K. ve Dunb, P. v., 2011. Universities, Research and the “Innovation Union”. Procedia Social and Behavioral Sciences, Cilt 13, pp. 101-116.

  • Maktav, H. (2013). Türkiye Sinemasında Tarih ve Siyaset, İstanbul: Agora Kitaplığı.

  • Marshall, G. (2012). Applying film to public administration. Administrative Theory & Praxis, 34(1), 133-142.

  • Miles, A. D. (2011). Bridging the gap between theory and application: Using the Harvard case study method to develop higher order thinking skills with college students. Teaching and Learning Journal, 1(1), 1-22.

  • Monaco, J. (2000). How to read a film: The world of movies, media and multimedia: Language, history and theory (3rd ed.). New York: Oxford University Press

  • Önder ve Üstdiken (2015). “Örgütsel Ekoloji: Örgüt Toplulukları ve Çevresel Ayıklama”, (der.) A.S.Sargut ve Ş. Özen, Örgüt Kuramları, İmge Yayınları, Ankara içinde, ss. 133-192.

  • Poyraz, E., & Özalp, H. (2017). Kültür Endüstrisi Ve Tüketim Bağlamında “Örnek Aile” Filminin Bir Analizi. Intermedia International e-Journal ISSN: 2149-3669, 3(5), 371386.

  • Pösteki, N. (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması (1990-2011), Kocaeli: Umuttepe Yayınları

  • Roberts, W., & Ross, B. (1995). Make it so: Leadership lessons from Star Trek the next generation New York: Pocket Books

  • Sargın, S. (2007). “Türkiye’de Üniversitelerin Gelişim Süreci Ve Bölgesel Dağılımı”. Süleyman Demirel üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, (5), 133-150.

  • Scognamillo, G. (2005). Türk Sinemasında Şener Şen. İstanbul: Kabalcı Yayınları.

  • Suner, A. (2006) Hayalet ev: yeni Türk sinemasında aidiyet, kimlik ve bellek, İstanbul: Metis Yayınları.

  • Şenyapili, T. (2004), Barakadan Gecekonduya: Ankara’da Kentsel Mekanin Donusumu: 1923- 1960. Đstanbul: Đletişim Yayınları

  • Şimşek, G. (2012). Sinemada korku ve din: 2000 sonrası Amerikan ve Türk filmlerinde cin unsurunun çözümlenmesi (Eleştirel kuram ve göstergebilimsel metodoloji çerçevesinde), Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı / Radyo Televizyon Bilim Dalı, Doktora Tezi.

  • Şentürk B.(2016). “ Köylü, İşçi, Tehlikeli: Türk Sinemasında Gecekondu ve Kentsel Mekandaki Dönüşüm”. Toplum Bilim.137:47

  • Tekeli, İ. (2012). “Yükseköğretim‟de yeniden düzenleme arayışlarının nasıl temellendirilebileceği üzerine”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 6-10.

  • Tuğcu, M. S. (2015): 11 Eylül saldırıları ardından Hollywood filmlerinde 'Doğu'nun temsili: Kara Şahin Düştü, Ölümcül Tuzak ve Operasyon Argo filmlerinin analizi, Akdeniz Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.

  • Tümlü, G , Acar, N. (2014). “Issız Adam” Filminin Gerçeklik Terapisine Dayalı İncelenmesi. İnsan Ve İnsan Bilim Kültür Sanat Ve Düşünce Dergisi, 1 (2), 0-0. DOI: 10.29224/İnsanveinsan.279983.

  • UĞUR, U. (2016). Gurbet Kuşları” Filmi Örneğinde İç Göç Olgusunun Sosyolojik Açıdan İncelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 6(3), 917926.

  • Waldo, D. (1968). Public administration in a time of revolutions. Public Administration Review, 28(4): 362-368.

  • Wallace, R.C., JR., (1985). The superintendent of education: Databased instructional leadership (ReportNo. LROC-1985-7). Pitsburgh University, Learning Research and Development Center. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 256060).

  • Whitney, J.O. & Packer, T. (2000). Power Plays: Shakespeare’s Lessons in Leadership and Management, Simon and Schuster, New York, NY.

  • Wissema, J.G. (2009). Towards the Third Generation University: Managing the University in Transition. Edward Elgar Publisher.

  • Yıldız, A., Ünlü, D., Alica, Z., & Sarpkaya, D. (2013). Remembering Mahmut Hoca in a Neoliberal Age" I am not a trader but a teacher!". Journal for Critical Education Policy Studies (JCEPS), 11(3).

  • YÖK (2015): Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması Ve İhtisaslaşması Projesi Kapsamında Pilot Yükseköğretim Kurumları Belirlendi, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/bolgesel-kalkinma-odakli-misyonfarklilasmasi-ve-ihtisaslasma-kurumlari-belirlendi.aspx, Erişim Tarihi: 13.06.2019.

  • Yurdigül, A. (2014). Eğitim Olgusunun Sinematografik Anlatıdaki Yeri Üzerine Bir Yaklaşım Denemesi (“Bal” Filmi Örneği). Ekev Akadem i Dergisi, 60(60), 487-502.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics