AFİŞ TASARIMLARINDA İLLÜSTRASYON VE TİPOGRAFİ İLİŞKİSİ: İHAP HULUSİ GÖREY ESER İNCELEMESİ

Author :  

Year-Number: 2017-13
Language : null
Konu : Grafik Tasarımı
Number of pages: 562-578
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Herhangi bir bilgiyi, haberi, duyuruyu kitlelere ulaştırmak, bilgi vermek, tanıtmak yada mesaj vermek amacıyla kullanılan iletişim araçlarından biri afiş tasarımlarıdır. Mesajın etkin biçimde iletilmesini sağlayan yaratıcı uygulamaların büyük kısmını illüstrasyonlar oluşturmaktadır. Afişte illüstrasyon oldukça etkin bir rol oynar. Tasarımcıya güçlü bir anlatım dili, mesajını etkili biçimde ifade etme yolu sunar. Afiş tasarımında tipografi kullanımı ise en az illüstrasyon kadar önemlidir. Mesajı ve bilgiyi iletmede okunabilirliği, anlaşılabilirliği estetik bir yolla seyirciye sunmada yardımcı olur ve illüstrasyonla uyum içerisinde olur. Giriş bölümünde amaç ve önem tanımlanırken, gelişme bölümünde grafik tasarım ve ilkeleri tanımlanmakta ve grafik tasarımda illüstrasyon ve tipografinin yeri ve önemi, birbiriyle uyumu araştırılmaktadır. Son bölümde afiş sanatının Türkiyede’ki ilk öncüsü olan İhap Hulusi’nin eser incelemesi yapılmış, bu incelemede illlüstrasyon ve tipografi ilişkisi incelenmiş, sanatçının mesajı nasıl etkili verebildiğinin yorumlaması yapılmıştır.

Keywords

Abstract

Poster designs are one of the communication tools used for conveying information, news and announcements to masses, and for giving information or message or making introduction. The majority of creative applications ensuring conveying of the message effectively are composed of illustrations. Illustrations play a rather effective role in posters. They provide a strong narration language and a means to express a message to designers. Typography is at least as important as illustration in poster designs. Legibility and comprehensiveness assist to convey the message and information to audience with an aesthetic means and they are in harmony with the illustration. Purpose and significance are defined in the introduction section, graphic design and principles are defined in the development section and the place and significance of illustration and typography and their harmony with each other are searched in graphic design. In the final section, the work of Ihap Hulusi, who is the first leader of poster art in Turkey, was reviewed and in this study, the relation between illustration and typography was scrutinized and it was commented how an artist can give his/her message effectively.

Keywords


  • Atalayer, F. (1994). örsel Sanatlarda stetik letişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

  • Becer, E. (1997). _letisim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.


  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım Ankara: Dost Kitabevi.

  • Becer, E. (2009). letişim ve rafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

  • Bigalı, Ş. (1984). Resim Sanatı. Ankara.

  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.

  • Dr. Odabaşı H. (1996). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul.

  • Gürer, L. (1990). Temel Tasarım. İstanbul: Teknik Üniversite Matbaası.

  • Gürer, L.G. (2004). Temel Tasarım. İstanbul: Birsen Yayınevi.

  • Hashimoto, A. (2003). Vısual Desıgn Fundamentals: A Dıgıtal Approach, Hingham, Massachusetts, Charles Rıver Medıa, Inc.

  • İstek, R. (2004). Görsel İletişimde Tipografi ve Sayfa Düzeni. İstanbul: Pusula Yay.

  • Kılıçkan, H. (1999). Resim Bilgisi. İstanbul: Fil Yayınevi.

  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. Ankara: Anka Basım.


  • Kudo, T. (1993). Circumstances Surrounding Typography and Comments on the Contest Results. Applied Typography 3, Graphincsha Pblishing Co, Ltd, Tokyo.

  • Lhote, A. (2000). Sanatta Değişmeyen Plastik Değerler. Çev. Kaya ÖZSEZGİN, Ankara: İmge Kitabevi.

  • Lumgaır, C. (1999). Creative Design with Your Computer. NTC/ Contemporary Publishing Company, Chicago.

  • Mclean, R. (1980). The Thames and Hudson Manual Of Typography. Thames and Hudson Ltd. London.

  • Merter, E. (2008). Cumhuriyeti Afişleyen Adam. İstanbul: Literatür.

  • Parramon, J. M. (1997). Resimde Renk ve Uygulanış. İstanbul: Remzi Kitabevi.

  • Solomon, M. (1986). The Art of Typography An Introduction to Typo.icon.ography. Watson - Guptill Publications, New York.

  • Teker, U. (2002). Grafik Tasarım ve Reklam. 2. Baskı. İzmir: Dokuz Eylül Yayıncılık.

  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar. Ankara: Detay ve Sistem Ofset.

  • Turani, A. (1980). Basım Sanatının erçek Çehresi. Ankara: Toplum Yayınevi.

  • Uçar, Tevfik F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılâp

  • Tunç, A.Z. (2010). Fotoğrafta Resimsel ve Grafiksel Yaklaşımlar. Sanat Tasarım Dergisi. 1, 31- 36.

  • Deliduman C., Çakmak S. (2017). Kültürel Afiş Uygulamalarında İllüstrasyon. İdil Dergisi. 316-317.

  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim-iş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarım Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Bir Ortamda Uygulanması. ayınlanmamış oktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi SBE.

  • Bıçakçı, B. (2013). ergi Kapak Tasarımlarında Tipografik ğelerin nalizi ve örsel lgı lkelerine öre eğerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.

  • Pektaş, H. (1988). Basın İlânlarında Grafik Tasarımın Yeri ve Önemi, Bir Basın İlânı Tasarımı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uygulamalı Sanatlar Ana Sanat Dalı.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics