TEPEDELENLİZADE HÜSEYİN KÂMİL VE SANTİMANTAL, GOTİK, MANZUM SOLİLOĞU: BİR MÜTEVERRİMENİN HİSSİYATI

Author :  

Year-Number: 2017-17
Language : null
Konu : Yeni Türk Edebiyatı
Number of pages: 114-151
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Dönemi içerisinde üstat kabul edilen, çoğu edebiyatçının ilgi ve iltifatına mazhar olan Abdülhak Hâmid’in, Paris dönemlerinde iken kaleme aldığı Kahpe (Bir Sefilenin Hasbıhâli) adlı eseri, Türk edebiyatı içerisinde romantik edebiyat ve santimantal çizginin bir örneği olmakla birlikte, feminist edebiyat için de önemli veriler sunar. 1864-1921 yılları arasında yaşamış olan Ara Nesil sanatçısı Tepedelenlizade Hüseyin Kâmil de Hâmid’i üstat kabul ederek, Kahpe’nin taklidi olduğunu övünçle vurguladığı Bir Müteverrime’nin Hissiyâtı isimli eserini kaleme alır. Gotik edebiyat çizgisinde işlenebilecek olan bu eserinde Hüseyin Kâmil, romantik, santimantal etkiler vasıtasıyla okuyucuda katartik bir etki uyandırmayı da başarır. Türü bakımından manzum bir solilog olarak kabul edilebilecek olan bu eserin, trajik yapısı da dikkate değerdir. Makalede, önce Ara Nesil edebî devresi hakkında kısa bir bilgi verilerek, Hüseyin Kâmil’in devri içerisindeki yerine değinilecektir. Sonra romantik, gotik, santimantal bir manzum solilog olan eserin, anılan başlıklar içerisindeki konumunu belirleyen bir incelemesi yapılarak, metnin günümüz Türkçesine aktarımı gerçekleştirilecektir.

Keywords

Abstract

Abdülhak Hâmid Tarhan is an artist who has been recognized as a master in his period and is the source of the interest and compliment of most writers. His work called Kahpe (Bir Sefilenin Hasbıhâli), which he received while he was in Paris, is an important example of feminist literature as well as being an example of romantic literature and a sentimentalism in Turkish literature. Tepedelenlizade Hüseyin Kâmil, an Inter Generation artist who lived between 1864 and 1921, accepted de Hâmid as the master and received the work of Bir Müteverrimenin Hissiyâtı, which he emphasized as the imitation of Kahpe. In this art which can be processed in the Gothic literature line, Hüseyin Kâmil succeeds in provoking a cathartic effect on the reader through romantic, sentimentalist influences. The tragic structure of this work, which can be regarded as a kind of soliloquy in terms of its kind, is also remarkable. In this article, first a brief information about the literary period of Inter Generation will be referred to the place of Hüseyin Kamil in his turn. Then the text will be transferred to contemporary Turkic by making a study that determines the position of the work, which is a romantic, gothic, sentimentalist, poetic soliloquy, in the mentioned titles.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics