KADIN TEMSİLİNE ELEŞTİREL BİR YAKLAŞIM: İSTANBUL KADIN MÜZESİ

Author :  

Year-Number: 2018-25
Language : null
Konu : Müzecilik
Number of pages: 441-453
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türkiye’de çağdaş müzecilik ve kadın hareketleri alanına yeni soluklar getiren kadın müzeleri, tüm dünyadaki gelişimine paralel olarak hızla ivme kazandı. Hem yeni müzebilimin hem de feminizmin ögelerini içinde barındıran kadın müzeleri artık geleneksel müzelerdeki tarih yazımına ve obje temelli müzelere alternatif birer muhalefet mekânı olma özelliği taşımaya başladı. Kadın Müzeleri, aynı zamanda kadın hareketlerinin kolektif mücadele platformlarını teşkil ederler. Dünyadaki birçok örneğiyle, kuruluş yapılarıyla, yönetim şekilleriyle ve çalışma konseptlerini ideolojik bir temele dayandırmalarıyla, geleneksel müzecilikten ayrılırlar. Kültürel kimlik oluşturmada durağan olmayan, interaktif yöntemlere başvururlar. Duvarlara meydan okuyan çağdaş müze yaklaşımıyla, müze tanımını yeniden sorgularlar. Türkiye’de ise, biri fiziki mekâna sahip olan İzmir Kadın Müzesi, 3’ü sanal bir ortamda olan İstanbul Kadın Müzesi, Antalya Kadın Müzesi ve Mersin Kadın Müzesi olmak üzere 4 tane kadın müzesi bulunmaktadır. İstanbul Kadın Müzesi, kuruluş yapısı, çalışma kadrosu ve kapsayıcı konseptiyle, tarih, sanat ve müzecilik bağlamlarında değişim ve dönüşüm yaratma talebinde bulunan Türkiye’deki ilk, dünyadaki üçüncü sanal kent kadın müzesidir. İstanbul’un kent kadın tarihini kültürlerarası diyalogda bir araya getirerek kapsayıcı bir kadın belleği yaratma sürecine dahil olan bu müze, Türkiye’deki kadın müzeleri arasında özgün bir modeldir. Bu araştırmada, İstanbul Kadın Müzesi’ni yeni müzebilim, kapsayıcı konsept ve feminizm açısından incelemeye ve bilim dünyasına tanıtmaya çalışacağız.

Keywords

Abstract

Women’s Museums which are bringing new breaths to the women’s movements and new museology in Turkey, speed up in parallel to their improvement in the world. They contain the notion of both museology and feminism, thus, they start to become a place of alternative opposition for writing history and object based in the museums. Women’s Museum are also a collective struggle platform for women's movements. They have differences from traditional museums in many examples in the world such as their structures of establishment, the style of management, the working concepts on an ideological basis. They apply non-static, interactive methods to create cultural identity. They question the definition of the museum with the approach of new museology that challenge the museum’s walls.There are 4 women’s museums in Turkey; one of them, the Women’s Museum İzmir, has its own location and 3 of them, Women’s Museum İstanbul, Antalya and Mersin are working on virtual platform. Women’s Museum İstanbul is the first virtual city women’s museum inTurkey and the third city women’s museum in the world. It aims to change, create a place to honour and inform, in order to keep the history of women up to date and to make a contribution to women's memory. The museum creates an inclusive woman history memory by bringing together women’s history in an intercultural dialog, and it is the unique example among the women’s museums in Turkey. In this research, we will try to analyze the Women's Museum İstanbul with the approach of new museology, inclusiveness and feminism to introduce it to the world of science.

Keywords


  • Akkent, M. (2009) “Dünyadaki Sosyal Değişimin Aynası: Kadın Müzeleri”, 21.Yüzyılın Eşiğin- de Kadınlar: Değişim ve Güçlenme Uluslararası Multidisiplinler Kadın Kongresi Bildiri Kitabı, (ss.229-241), Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir. 13-16 Ekim 2009.

  • Akkent, M. (2013). Neden Kadın Müzesi? Çünkü Gerekli. Nüans Sanat Tarihi Dergisi, sayı: 2, ss.58-61.

  • Akkent, M. (2014). Kadın Müzeleri Hem Birer Muhalefet Stratejisi Hem Alternatif Üretme Fabrikaları: http://www.arkitera.com/soylesi/581/kadin-muzeleri-hem-birer-muhalefetstratejisi-hem-de-alternatif-uretme-fabrikalari (30.05.2018).

  • Akkent, M. (2017).Kültürel Miraslarımızı Karşılıklı Sahiplenmek Kadın Tarihini Yeniden Yazmak. Kadın Müzesi: Toplumsal Bellek Merkezi ve Kapsayıcı Mekan, Uluslararası Kadın Müzeleri Konferansı (ss.151-166), Düzenleyen: İstanbul Kadın Müzesi ve Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi. İstanbul. 20-22 Ekim 2016.

  • Aksoy, S. (2017). Heyecan Verici Bir Gelişme. Kadın Müzesi: Toplumsal Bellek Merkezi ve Kapsayıcı Mekan, Uluslararası Kadın Müzeleri Konferansı. (ss.29-32), Düzenleyen İstanbul Kadın Müzesi ve Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi. İstanbul. 20-22 Ekim 2016.

  • Akkent, M. (2017). Kadın Müzelerinin Tarihine Kısa Bir Bakış. Kadın Müzesi: Toplumsal Bellek Merkezi ve Kapsayıcı Mekan, Uluslararası Kadın Müzeleri Konferansı (ss.3348), Düzenleyen İstanbul Kadın Müzesi ve Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi. İstanbul. 20-22 Ekim 2016.

  • Artun, A. (2014). Sanat Müzeleri 1: Müze ve Modernlik, İstanbul: İletişim Yayıncılık.

  • Atagök, T. (1997). Müzecilik. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2.Cilt. İstanbul: YEM Yayınları, (ss:1320-1325).

  • Duncan, C. (2012). Sanat Müzeleri ve Yurttaşlık Ritüeli. Sanat Müzeleri 2. Müze ve Eleştirel Düşünce (ss: 203-224). İstanbul: İletişim Yayıncılık.

  • Greenhıll, E. H. (2007). Education, Postmodernity and the Museum. Museum Revolutions. (pp: 367-378). London: Routledge.

  • Hein, H. (2010). Looking at Museum From A Feminist Perpective. Gender, Sexuality and Mu- seums (ss.119-158). London:Routledge Reader.

  • Ipsen, M. (2017). Kadın Müzeleri ve Toplumsal Cinsiyet Müzeleri İçin Rehber. Kadın Müzesi: Toplumsal Bellek Merkezi ve Kapsayıcı Mekan, Uluslararası Kadın Müzeleri Konferansı (ss.65-74), Düzenleyen İstanbul Kadın Müzesi ve Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi. İstanbul. 20-22 Ekim 2016.

  • International Association of Women’s Museum : http://iawm.international/about-us/womens- museums/museums-list/inititatives/ .(07.06.2018).

  • International Council of Museums: http://icom.museum . (07.06.2018).

  • İstanbul Kadın Müzesi: http://www.istanbulkadinmuzesi.org. (02.07.2018).

  • Karadeniz, C. (2015), Postmodern Müzede Kadın, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 132-147.

  • Lee, Y. P. (1997). The Museum of Alexandria and the Formation the Formation of Museum in Eighteenth-Century France. The Art Bulletin. LXXIX 3:385-412.

  • Lumley, R. (1988). The Museum Time Machine: Puttin Cultures on Display. London: Routled- ge.

  • MacLeod, R. (2006). İskenderiye Kütüphanesi Antik Dünyanın Öğrenim Merkezi. Çev. Elif Böke. Ankara: Dost Kitapevi.

  • Schönweger, A. (20.10.2016). “Interview with Astrid Schönweger, Coordinator of IAWM”, Kadın Müzelerinde kapsayıcılık konulu, Uluslararası Kadın Müzeleri Konferans Bloğu. https://inklusionvekadinmuzeleri.wordpress.com/2017/03/10/interview-with-astridschonweger/ (07.06.2018).

  • Schönweger, A. (2013). Education, and Art. The Women’s Museums’ Network. The Challenges and Futures of Women’s Museums, Using the Example of the Meran Women’s Museum. Women’s Museum: Curatorial Politics in Feminism. (pp. 181-197). Editors: Elke Krasny ve Frauenmuseum Merano. Published by Vienna Library at the City Holl.

  • Simon, N. (2010). The Participatory Museum. California: Santa Cruz.

  • She Cultute Project : http://she-culture.com/en/outputs/guidelines-english .(03.06.2018).

  • Tekeli, Ş. (2017). Feminizmi Düşünmek. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics