MELEK TAVUS’UN HALKI EZİDİLER’İN İNANCI

Author :  

Year-Number: 2019-40
Language : null
Konu : ARKEOLOJİ
Number of pages: 561-569
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Senkretist (Bağdaştırmacı) bir din olarak görülen Ezidiliğin kelime kökeni, “Allah yolunda gidenlerin inancı” anlamına gelen “Ezidiyati”dir. Sabiilik, Zerdüştlük, Mithraizm, Maniheizm gibi eski inançların üzerine inşa edilen ve onların ardılı olduğu düşünülen bir topluluktur. Ezidiler, Melek Tavus’un seçilmiş halkı olduğunu kabul eder, bu yüzden Ezidiliğe girmek söz konusu değildir. Ezidi dini her ne kadar 12. yüzyılda yaşamış olan Şeyh Adi ile başlatılırsa da bu inancın kökeni daha da gerilere uzanmaktadır. Ezidiler evreni, melekleri ve Adem’i yaratan, fakat sonrasında pasif kalmayı tercih eden bir tanrı anlayışını benimsemiştir. Bununla beraber Ezidiler, tanrı tarafından kendisine dünyanın kontrolü verilen, itibarı yükseltilmiş ve tanrısal özelliklerle donatılmış Melek Tavus’a da iman ederek ibadetlerini ona yaparlar.

Keywords

Abstract

Ezidi origins of the word is “ezidi” meaning of those who belief in God way seen as a Senkretist religion. They are thought as a community built on the old beliefs such as Mazdaism, Mithraizm Zoroastrianism, Manihaizm and to be successor of them. Although Ezidi religion stars with Sheikh Adi who lived 12 century, the origin of this belief reaches back to further.Ezidis have adopted a concept God who created universe, the angels and Adam but then preferred to remain passive. However Ezidis make worship and their faith to Melek Tavus, given him control over the world, reputation is equipped upgraded features by God. Ezidi accept themselves as the people's elected Melek Tavus, and therefore is not subject to enter the Ezidi belief. Ezidi religious and rules are described of in the two holy books Kitab el- Cilwe and Mushaf-a Reş. Ezidi religion transferred orally and there is not collective worship place.

Keywords


  • Bulut, F., (2002), Ortadoğu’nun Solan Renkleri, Berfin Yayınları, İstanbul.

  • Çakar, M. S., (2007), Yezidilik, Tarih ve Metinler, Kürtçe ve Arapça Nüshalar, Ankara.

  • Ersoy, N., (2000), Semboller ve Yorumları, Yorum Sanat ve Yayıncılık, İstanbul.

  • Guest, J. S., (2007), Yezidilerin Tarihi Melek Tavus ve Mushaf-ı Reş’in İzinde, (Çev. İ. Bingöl), İstanbul.

  • Herodotos, (2004), Herodot Tarihi, (Çev. M. Ökmen), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

  • Omerxali, H., (2007), Eziditiyati. (Çev. E. Opengin), Avesta Yayınları, İstanbul.

  • Layard, A.H., (2000), Ninova ve Kalıntıları. (Çev. Z. Avşar) Avesta Yayınları, İstanbul.

  • Öztemir, M., (1988), Yezidiler ve Süryaniler, Ekin Yayınları, İstanbul.

  • Taraporewala, I. J. I., (2009), Zerdüşt’ün Gathaları üç Unutulmuş Din: Mitraizm, Maniheizm, (Çev. N.

  • Turgut, A., Çağrıcı. M., Dönmez. İ. K., Gümüş, S., (2009), Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali), TDV Yayınları, Ankara.

  • Uslu, L., (2010), Yezidiler Üzerine Sosyo-Arkeolojik İnceleme. “Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler

  • Yalkut, S. B., (2002), Tavus’un Halkı: Yezidiler, Metis Yayınları, İstanbul.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics