TÜRK YÖNETİM VE EĞİTİM GELENEĞİNDE AHİ TEŞKİLATI

Author :  

Year-Number: 2019-40
Language : null
Konu : Sosyal Blimler
Number of pages: 621-647
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Ahilik ve Ahi Teşkilatı, kökleri XIII. Yüzyıla kadar uzanan Anadolu Türk-İslam geleneğidir. Ahilik kültürel, ahlaki, eğitsel, sosyal, ekonomik, askeri, siyasi ve yönetsel boyutları olan bir gelenektir. Ahi teşkilatı, yaklaşık 500 yıl boyunca Anadolu’nun ekonomik, ticari ve sosyal yaşamında etkili olmuştur. Bugün içinde yaşadığımız dünyada; insan ilişkileri yaklaşımı, müşteri memnuniyeti, toplam kalite yönetimi, iş ahlakı, sosyal sorumluluk gibi yaklaşımların bir nevi kökeni sayılabilecek bir anlayışa ve kurallara sahip olan Ahi Teşkilatıdır. İyi bir esnaf olmadan evvel, iyi bir insan olmak gerektiği anlayışı esastır. Ahi Teşkilatı, sadece ekonomik ve sosyal bir görev yerine getirmekle kalmamış, aynı zamanda askeri ve siyasi görevleri de yerine getirmişlerdir. Özellikle ülkenin içinde bulunduğu zor dönemlerde, savaş zamanlarında orduya yardım etmişlerdir. Ülkede birlik ve beraberliğin her daim var olması için çaba göstermişlerdir. Bu kadar çok işlevi yerine getirmiş olan Ahi Teşkilatı’nın anlatıldığı bu çalışmada; Ahilik ve Ahi Teşkilatının kökeni, tarihsel gelişimi, Ahi Teşkilatında eğitim sistemi, yetiştirme usulleri, Ahiliğin temel ilkeleri ve Ahi Teşkilatının fonksiyonları hakkında detaylı ve kuramsal bilgilere yer verilecektir. Böylelikle okuyucuların, Ahi Teşkilatının Türk yönetim ve eğitim kültüründeki yerini ve önemini kavramaları amaçlanmaktadır.

Keywords

Abstract

The Ahi and Ahi Organization is the Anatolian Turkish-Islamic tradition that dates back to the 13th century. Ahi is a tradition with cultural, moral, educational, social, economic, military, political and administrative dimensions. The Ahi Organization has been effective in the economic, commercial and social life of Anatolia for nearly 500 years. Ahi Organization has an understanding and rules that can be considered as the origin of approaches such as human relations approach, customer satisfaction, total quality management, business ethics and social responsibility. Before becoming a good tradesman, understanding the need to be a good person is essential. The Ahi Organization not only fulfilled an economic and social duty, but also carried out military and political duties. Especially during the difficult times of the country, during the times of war, they helped the army. They have endeavored for the existence of unity and solidarity in the country at all times. In this study, which describes the Ahi Organization, which has performed so many functions; The origin, historical development of Ahi and Ahi Organization, education system, training methods, basic principles of Ahi and functions of Ahi Organization will be given in detail and theoretical information. It is aimed for the readers to understand the importance and place of Ahi Organization in Turkish administration and education culture.

Keywords


  • Akçakaya, M. (2018). Türk-İslam Tarihinde Yönetim Uygulamaları, İlksan Matbaası, Ankara.

  • Anadol, C. (1991). Türk-İslam Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları, Ankara.

  • Arslanoğlu, İ.(1997). Yazarı Belli Olmayan Bir Fütüvvetname, Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.

  • Bıyıklı, Y.(2003). Ahilik, Eser Ofset, Trabzon.

  • Çağatay, N.(1997). Bir Türk Kurumu Olarak Ahilik, TTK Yayınları, Ankara.

  • Çağatay, N.(1990). Ahilik Nedir?, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.

  • Çağatay, N.(1981). Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.

  • Çakmak, M. (2014). “Ahiliğin Tasavvufi Temelleri ve Ahilik-Fütüvvet İlişkisi”, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(13):143-158.

  • Demir, G. (2000). Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu ve Ahilik, Sade Ofset Matbaası, İstanbul.

  • Demirpolat, A. & AKÇA, G. (2004). “Ahilik ve Türk Sosyo-Kültürel Hayatına Katkıları”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırma Dergisi, 15(1): 355-376.

  • Durak, İ. &YÜCEL, A. (2010). "Ahiliğin Sosyo-Ekonomik Etkileri ve Günümüze Yansımaları", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2):151168.

  • Ekinci, Y. (2008). Ahilik, Özgün Matbaacılık, Ankara.

  • Ekinci, Y.(1989). Ahilik ve Meslek Eğitimi, M.E.B. Yayınları, Ankara.

  • Erarıcı, F.(1999). “Ahilik ve Ahilik Kültürünün İktisadi Hayatımızdaki Anlam ve Önemi”, II. Uluslar Arası Ahilik Kültürü Sempozyumu Bildirileri, Kırşehir.

  • Erken, V. (2008). Bir Sivil Örgütlenme Modeli: Ahilik, Berikan Yayınevi, Ankara.

  • Güllülü, S.(1977). Ahi Birlikleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.

  • Gündüz, A. Y.; Kaya, M. & Aydemir, C.(2012). “Ahilik Teşkilatında ve Günümüzde Tüketicinin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14(2):37-54.

  • İvgin, H. (1996). Ahilerde Ahlaki Değerler ve Bunların Ticarette Uygulanması, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara.

  • Kazıcı, Z.(1978). “Esnaf Teşkilatı (AHİLİK)”, Diyanet Dergisi, 17(3):250-255.

  • Kazıcı, Z. (1988). “Ahilik Maddesi”, İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.

  • Kart, M. (2017). “Değerler Eğitiminde Bir Model Olarak Ahilik”, Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.

  • Köksal, M. (2007). Ahilik Kültürünün Dünü ve Bugünü, Kırşehir Belediyesi Kültür-Tarih Yayınları Serisi 5, Ankara.

  • Nasır, N. (2002). “Anadolu Ahiliği’nin Sosyo-Ekonomik Yönleri”, Hacı Bektaş Veli Dergisi, 1(24):6-9.

  • Önder, M. (1990). “Tarihimizde Esnaf ve Sanatkârlar”, Ahi Dost, Sayı 2, Ankara.

  • Önge, M. Y. (1988). “Ahi Evran Zaviyesi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (I):530.

  • Özerkmen, N. (2004). “Ahiliğin Tarihsel-Toplumsal Temelleri ve Temel Toplumsal Fonksiyonları-Sosyolojik Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi Dil Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 44(2):57-78.

  • Öztürk, N. (2002). "Ahilik Teşkilatı ve Günümüz Ekonomisi, Çalışma Hayatı ve İş Ahlakı Açısından Değerlendirilmesi", Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(7):112.

  • Soykut, R. (1971). Ortayol Ahilik, Güneş Matbaacılık, Ankara.

  • Soysal, A. (2013). “İşletmelerin Başarısında Ahilik İlke ve Uygulamalarının Önemi: Bir Değerlendirme”, Çimento Endüstrisi İşverenleri Sendikası, 27(2):6-19.

  • Şeker, M. (1993). İbn-i Batuta'ya Göre Anadolu'nun Sosyal, Kültürel ve İktisadi Hayatı ile Ahilik, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics