KEMAN EĞİTİMİNDE KONUMDA KALARAK VE KONUM GEÇİŞLİ ÇALMA BECERİSİNİN ÖĞRETİLMESİNDE TÜRK MÜZİĞİ KAYNAKLI EZGİLERİN KULLANILABİLİRLİK DURUMUNUN İNCELENMESİ

Author :  

Year-Number: 2021-50
Yayımlanma Tarihi: 2021-02-08 14:28:51.0
Language :
Konu : Güzel Sanatlar Eğitimi
Number of pages: 323-338
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmanın amacı, konumda kalarak ve konum geçişli keman çalma becerisinin öğretiminde Türk müziği kaynaklı ezgilerin kullanılabilirlik durumunun incelenmesidir. Tek grup ön test - son test deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programında öğrenim gören ve bireysel çalgı keman dersi alan sekiz  öğrenci (n=8) oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş, I. II. ve III. konumları kapsayan “Konumda Kalarak ve Konum Geçişli Çalma Performans Gözlem Formu” kullanılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan katılımcı sayısı 30’un altında (N=8) olduğundan verilerin analizinde,  non-parametrik testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Katılımcıların kemanda III. Konumda kalarak, I-III. konum geçişli, II. Konumda kalarak, I ve II. Konum geçişli, II ve III. Konum geçişli, I-II-III. Konum geçişli çalabilme becerilerine yönelik ön test ve son test verileri karşılaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre katılımcıların deney öncesi ve deney sonrası Türk müziği kaynaklı ezgilerin kullanılarak kemanda konumda kalarak ve konum geçişli çalma becerisi puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır

Keywords

Abstract

The aim of this study is, to examine the availability of melodies originating from Turkish music by playing position and teaching shifting position violin playing skills. Single group preliminary test – final test, the study group of the research using the last test experimental pattern is eight students (n=8) who studied in the Music Teaching Program of the Department of Fine Arts Education of Inonu University Faculty of Education in the 2020-2021 academic year and took individual instrument violin courses. To collect the data, obtaining expert opinions  "Position-Based and Position-Shifting  Playing Performance Observation Form" covering positions I II and III was used. Since the number of participants who made up the study group was below 30 (N=8), Wilcoxon marked sequences test was used from non-parametric tests in the analysis of the data. Participants playing in Position III on the violin, allowing them to perform I-III. position shifting,  remaining in position II, I, and II. Position shifting, II and III. Position shifting, I-II-III. Pre-test and final test data for position-shifting playing skills were compared. According to the results obtained in the study, there is a significant difference between the participants' position on the violin using tunes from Turkish music before and after the experiment and the points of position-shifting playing skills.

Keywords


  • Akpınar, M., (2001). Türkiye Deki Üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarındaki Keman Öğretiminde Makamsal Ezgilerin Kullanılma Durumları. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 326-339..

  • Akpınar, M. (2014). Kemanda Martele Yay Tekniğinin Öğretilmesinde Türk Halk Ezgilerinin Kullanılması. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken/Journal Of World Of Turks, 6(3), 91-98.

  • Akpınar, M. (2017) Keman İçin Türküler. Gece Kitaplığı S.9

  • Albuz, A.(2001). Viyola Öğretiminde Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemine Ilişkin Dizilen Kulanımı ve Bu Sistem Kaynaklı Çokseslilik Yaklaşımları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Ankara

  • Alpagut U. (2001). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında Türk Halk Ezgilerinin Kemana Uyarlanmasının Keman Eğitimi Yoluyla Müzik Öğretmenliği Eğitimine Yansıyabilirliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Aytekin,N.(2012) "Keman Eğitiminin İlk Üç Yılında Uygulanabilecek Pedagojik Yaklaşımlar Ve Kullanılacak Yöntemler" Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Bulut, M. H. (2001). Sivas ve Yöresi Halaylarının Kültürel Çeşitlilik Açısından İncelenerek Keman Eğitiminde Kullanılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi. Ankara:Pegem Akademi.

  • Büyükyıldız, H.Z. (2015). Türk Halk Müziği: Ulusal Türk Müziği (1.Baskı). İstanbul: Arı Sanat.

  • Çoban, S . (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Dönem Sonu Sınavları İle İlgili Düşünceleri . Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi , (31) , 115-127 .

  • Daşer, O.(2007). Klası̇k Gı̇tar Eğı̇tı̇mı̇nde Makamsal Türk Halk Ezgı̇lerı̇nı̇n Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara

  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel Eğitiminde Geleneksel Türk Müziğine Yönelik Bir Çalışma Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-1), 117-129.

  • Duranoğlu, N. (2016). Çalgı Eğitiminde Görülen Kas ve İskelet Rahatsızlıkları ve Performansa Etkileri Üzerine Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2).

  • Duru, E. G. (2016). Keman Eğitiminde Sol El Tekniği. Asos Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(35), 262-268.

  • Efe, M. (2007). Geleneksel Türk Sanat Müziği Kemani Bestekârlarının Eserlerindeki Batı Müziğine Ait Müzikal Unsurlar ve Keman Eğitiminde Kullanılabilirliği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Erol, M. (2007). Nı̇havent Ezgı̇lerı̇n İ̇statı̇stı̇ksel Metodlara Dayali Olarak Kemana Uygunluğunun Belı̇rlenmesı̇. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri

  • Feridunoğlu, L.(2004). Müziğe Giden Yol Genç Müzisyenin El Kitabı. İstanbul: İnkılap Yayıncılık,

  • Gülüm, O. (2019). Keman Eğitiminde Zeybek Müziğinin Kullanımı Üzerine Bir Araştırma Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Gülüm, O., & Albuz, A. (2019). Keman Eğitiminde Türk Halk Müziği Eserlerinin Kullanılma Durumuna Yönelik Öğretim Elemanı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (42), 1-11.

  • Günay, A. & Uçan, A. (1980). Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1(1.Baskı). Ankara: Önder.

  • İmik, Ü.(2020). Sosyal, Kültürel, Tarihi ve Coğrafik İçerikleriyle Türkülerimiz. Akademisyen Kitabevi: Ankara

  • Kaygısız, M. (2000). Türklerde Müzik. (1.Baskı). İstanbul: Kaynak Yayınları .

  • Kaygisiz,M.(2004). Müzik Tarihi Başlangicindan Günümüze Müziğin Evrimi, Analiz Basım Yayın Galatasaray:İstanbul

  • Kurtaslan, Z. (2010). Müzı̇k Öğretmenı̇ Yetı̇ştı̇ren Kurumlardakı̇ Keman Eğı̇tı̇mı̇nde Çağdaş Türk Keman Eserlerı̇nı̇n Kullanilma Durumuna İlı̇şkı̇n Öğretı̇m Elemani Görüşleri, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

  • Memedalı̇yev, R. (2010). Keman Öğretiminde Sol El Tekniğinin Bazı Meseleleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi,0(10), Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/Tr/Pub/Ataunigsed/İssue/2572/33125

  • Müezzinoğlu, A., & Gürgan Öztürk, F., (2016). Kemana Uyarlanmış Halk Ezgilerinin Keman Eğitiminde Kullanılması, İdil Sanat Ve Dil Dergisi , Vol.5, 691-706.

  • Müezzinoğlu, A. (2012). Kemana Uyarlanmış Halk Ezgilerinin Keman Eğitiminde Kullanılması, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara

  • Ömür, Ö. (2011). Mantıksal Düzeyler İle Çalgı Eğitimi Arasındaki İlişki, Journal Of Faculty Of Educational Sciences, 44(2).

  • Özmentes, S. (2008). Çalgı Eğitiminde Özdüzenlemeli Öğrenme Taktikleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 157-175.

  • Parasız, G. (2009). Keman Öğretiminde Kullanılmakta Olan Çağdaş Türk Müziği Eserlerinin Seslendirilmesine Yönelik Olarak Oluşturulan Hazırlayıcı Alıştırmaların İşgörüsellik ve Etkililik Yönünden İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.

  • Parasız, G. (2009). Eğitim Müziği Eksenli Keman Öğretiminde Kullanılmakta Olan Çağdaş Türk Müziği Eserlerinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma, Sanat Dergisi, (15), 19-24.

  • Salih, B. M.A. (2018). Keman Eğı̇tı̇mı̇nde Kemana Uyarlanmış Türk Eğı̇tı̇m Ezgı̇lerı̇nı̇n I. ve III. Pozı̇syonlara Uygun Olarak Kullanımı (Duhok Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü Örneğı̇). Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Van.

  • Say, A. (2009). Müzik Sözlüğü, (3.Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi

  • Sever, G. (2014). Bireysel Çalgı Keman Derslerinde Çevrilmiş Öğrenme Modelinin Uygulanması, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi” 2(2), 27-42.

  • Şendurur, Y., & Barış, D. A. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1).

  • Taşdemir, T , Uludağ, A . (2019). Antonio Vivaldi Op.3 6. Keman Konçertosu’nun Çalınmasına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşlerine Dayalı Çalışma Stratejileri, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi , (43) , 77-94 . Doı: 10.32547/Ataunigsed.554379

  • Uçan, A. (2005). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum, Ankara: Evrensel Müzik Evi.

  • Uluman, Ş., & İnanıcı, M.K. (2020) Kars Yöresine Ait Sözsüz Eserlerin Müzikal Analizi ve Çalgı Eğitiminde Kullanılabilirliği, E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 458472.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics