PİYANODA EZBER VE MÜZİK BELLEK TÜRLERİ

Author :  

Year-Number: 2022-58
Yayımlanma Tarihi: 2022-06-28 11:00:15.0
Language : Türkçe
Konu : Güzel Sanatlar Eğitimi
Number of pages: 393-409
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Piyanoda gerçekleştirilen müziksel performans; bilişsel, duyuşsal ve motor/kinestetik becerilerin tümüne dayanan oldukça karmaşık bir etkinliktir. Bir piyanistin müzikal performansı en doğru şekilde sergilemesi için gerekli hazırlıkların dikkatli olarak yapılması gerekmektedir. Ezber çalmak da bu hazırlıkların bir parçasıdır. Ezber, ya da notalara bakmadan çalmak tüm seviyelerdeki piyanistler için hem eğitim hayatında hem de müziğin sergilendiği ortam ve konser performanslarında oldukça önemlidir. Ancak doğru ezberin nasıl yapılması gerektiğini bilmemek öğrencilerin hem çalışma hem de icra sırasında kaygılı hissetmelerine ve dolayısıyla performansın bozulmasına neden olabilmektedir. Bu araştırmada kaynak tarama yöntemi ile literatür taranmış, bellek, müzik bellek türleri, piyano eğitiminde müzikal eseri ezberleme sürecinin nasıl gerçekleştiği, piyano öğrencisinin hem eğitim hem de müzikal icra hayatı boyunca karşılaştığı ezberleme sorunlarından bahsedilmiş, bu sorunların çözümüne dair önerilerde bulunulmuş ve araştırma sonuçlarına ulaşılmıştır.

Keywords

Abstract

Musical performance on the piano is a highly complex activity that relies on all cognitive, affective and kinesthetic skills. In order for a pianist to perform his/her musical performance in the most correct way, the necessary preparations must be made carefully. Playing by memory is one part of those preparations. Memorizing or playing without looking at the notes is very important for pianists of all levels, both in education, environment and the concert performances where the music is performed. However, pure knowledge about memorizing methods in music is often causing anxiety during practice and public performance or exams. In this study, the literature review on the process and methods of memorizing the musical work in piano education took place. 

Keywords


  • Bastien, J. W. & Nagode, E. G. (1988). How to teach piano successfully. NA Kjos Music Company.

  • Bekan, T. (2019). Okul öncesi dönemde piyano eğitiminde karşılaşılan problemler ile ilgili öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.

  • Brugués, A. O. (2019). Music Performance Anxiety: A Comprehensive Update of the Literature. Cambridge Scholars Publishing.

  • Chaffin, R., Logan, T. R., & Begosh, K. T., ( 2008). Performing From Memory. Oxford Handbook of Music Psychology. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199298457.013.0033

  • Chen, R. (2016). Memorization of Piano Music: A Challenge for Chinese Piano Students. Asian Social Science. 12(3), 112-118. doi:10.5539/ass.v12n3p112

  • Chou, H. T. S. (2017). Memorization of Piano Music and Performing From Memory (A Doctoral Document). https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/21804/Chou,%20HsiaoTung%20Susan%20(DM%20Piano).pdf?sequence=1 sayfasından erişilmiştir.

  • Chua, W. L. (2015). Memory and the Pianist: Practical Strategies for Improving Memorization and Performance Recall (A Doctoral Document). https://ttuir.tdl.org/bitstream/handle/2346/66124/CHUA-PROJECTPAPER--DMA2015.pdf?sequence=1 sayfasından erişilmiştir.

  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve Davranısı. İstanbul: Remzi Kitapevi.

  • Derin, U. Y. (2007). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgı seçim yönetimi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

  • Dubé, F. ( 2003). Pianists ’Four Kinds of Memory. La Scena Musicale. 9(3). http://www.scena.org/lsm/sm9-3/pianiste-en.htm sayfasından erişilmiştir.

  • Feridunoğlu, L. (2004) Müziğe Giden Yol: Genç Müzisyenin El kitabı (s. 247). İstanbul: İnkılâp Kitapevi.

  • Garaulet, O. A. ( 2019). Piano and Memory Strategies to memorize piano music. Master in performance, Classical Music Institution. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1381619/FULLTEXT03.pdf sayfasından edinilmiştir.

  • Guseynova, O. (2019). Bireysel öğrenme modeli olarak üç ezberleme tekniğinin amatör yetişkin piyano sınıfındaki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anabilirim Dalı, Antayla.

  • Hallam, S. (1997). The development of memorisation strategies in musicians: implications for education. British Journal of Music Education, 14(1), 87-97. DOI: DOI: 10.1017/S0265051700003466

  • Kanizi, G. (1999) Piyano Çalmada Ezber. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Kutadgobilig, S. ( 2019). Klasik Batı Müziği İcrasında Literatür Açısından Ezber Olgusu. Konservatoryum - Conservatorium. 6(1), 91-103.

  • Linhan, Y. (2019). How to evercome stage fright in playing piyano. 6th Asia - Pacific Conference on Social Sciences, Humanities Konferansı’nda sunulmuş bildiri. School of Arts, Wenshan University, Wenshan, Yunnan.

  • Mishra, J. (2014). Performing from memory: historical roots. College Music Society Fifty- Sixth National Conference Konferansı’nda sunulmuş bildiri. University of Missouri, St. Louis. https://www.researchgate.net/publication/274072211_Performing_from_Memory_Histo rical_Roots sayfasından erişilmiştir.

  • Mitchell, J. E. (2010). Teaching memory at the piano: a pre-college student workbook based on research in psychology and piano pedagogy. Master’s Thesis. Florida State University.

  • Molly, G.(2018). Performing from Memory Doesn’t Have to be Terrifying: How Understanding the Science of Memory Can Help. Journal of the American Viola Society. 34(2), 39-45.

  • Mundy, D. C. (2021). The Benefits of Offering Classroom Piano Lessons As Part of The Curriculum İn Public Elementary School. Master’s Thesis. Liberty University.

  • Özer, B. (2020) Piyano Eğitiminde Zihinsel Çalışma ve Ezberlemenin Önemi. Doç. Dr. Harun Şahin (Ed.), Eğitim Bilimleri, Teori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler (s.23-43). Cetinje-Karadağ: Ivpe.

  • Özkan, E. & Orhan, Ş., Y. (2017). Sebastian Lee OP.113 Etüt Kitabı 1. Etüdün Teknik ve Biçimsel Analizi. Fine Arts, 12(2), 83-91. DOI:10.12739/NWSA.2017.12.2.D0191

  • Parasız, G. (2010). Eğitim müziği eksenli keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eselerinin tespitine yönelik bir çalışma. Sanat Dergisi, 0(15), 19-24.

  • Sabzehzar Kıraç, D. (2020). Sahne Kaygısı Yöntem ve Stratejilerinin Müzik Performans Kaygısı için Kullanılabilirliği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dersisi, 6(2), 158164. https://doi.org/10.22252/ijca.827672

  • Sandor, G. (1981). On piano playing motion, sound and expression. USA: Schirmer Books.

  • Say, A. (1992). Müzik Ansiklopedisi. Başkent Yayınevi, Ankara.

  • Topoğlu, O. (2013). Müzisyenlerde Sahne Korkusu, Sahne Korkusunun Nedenleri ve Sahne Korkusuyla Baş Etmede Kullanılabilecek Stratejiler. New World Sciences Academy, 8(1), 43-55. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/186507 sayfasından erişilmiştir.

  • Uzunoğlu, B. (2006). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda ezber çalmanı-söylemenin öğrenci başarısına etkisinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.

  • Wilson, E. L., Simajuntak S. E. & Apalat, A. J. S., Beratio, N. R., De Garcia, K. R. F., De Dios, S. A. B., Solidum, J. B. (2022). Perceptinons and memorization strategies of piano students toward piano performance: a phenomenological study. Philippines: Adventist University of Philippines.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics