SANAT YÜKSEKÖĞRETİMİNDE GÜZEL SANAT VE ÇAĞDAŞ SANAT İKİLEMİ

Author:

Year-Number: 2016-7
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Görsel Sanatlar
Number of pages: 37-49
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanat yapıtlarını kavramak için en önemli araçlar merak, açık fikirlilik ve ikili konuşmalardır. Ancak çağdaş sanat ve onun konularını öğretmek ya da kavratmak söz konusu olduğunda, eğitim açısından bu tartışma yön değiştirir ve yeni sorunlar belirir. Çünkü Çağdaş sanat yapısı gereği, muhalif, eleştirel ve ikilemlidir. Eğitimle sanatı bir araya getirmek ne denli güç ise, çağdaş sanatın konu, kavram, anlayış ve yönergelerini, güzel sanatlar eğitim anlayışı ile yapılanmış bir programda uygulamak daha da güçleşir ve çetrefilli bir hal alabilir. Çalışmanın amacı, çağdaş/güncel sanat uygulamalarının çetrefilli konularını, ülkemizde güzel sanatlar lisans (okul) sistemindeki işleyişi, içeriği ve yapısını ele alarak, çağdaş sanatın eğitim programına uyarlanması söz konusu olduğunda nelere ihtiyaç duyulabileceği ya da böyle bir programın nasıl yapılandırılabileceği gibi bazı temel sorulara yönelik konuları betimsel yolla tartışmaya açmaktır. Bu bağlamda ele alınan tartışmada çağdaş sanatın doğası, gereksinimleri ve onu oluşturan düşüncelerin sanat eğitim yapısıyla ile bazen sırt sırta, bazen de zıt yönde ki ilkeleri ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Keywords

Abstract

The most important tools for understanding a work of art, curiosity, open-mindedness, and binary are the talk. Instead of asking whether a work of art is good or bad practices of Contemporary Art, open-ended methods and inquiry-based approach requires. Comprehension and understanding rather than directly isolated from an assumption about contemporary art, the audience should be encouraged. Research also forms manufactured by way of asking questions to discover the location of the work of art may be provided. In this case, finding a meaning or interpretations of a work of art better than the possibility of finding the correct answers will be considered. However, to teach or Learn when it comes to contemporary art and its subjects, topics of direction changes and new challenges appear. Because how power is to bring together art education, education is even more complicated with the guidelines of contemporary art will become together. Contemporary art, Art Contemporary education may not be covered by Flat as a logical inference here of use to us. Because of modern and postmodern approaches to art theory art even varies. The aim of this study is placed into a systematic structure cannot concepts and practices of contemporary art. Besides, to achieve the goal might be configured or may be needed for some basic questions as to how to open up the discussion of topics. Therefore, in the study of Contemporary Art and the educational structure with the requirements of thinking that created it, sometimes back to back, in support of the principles that will attempt to show, sometimes in the opposite direction.

Keywords