A. S. BYATT, SAHİPLER: POSTMODERN BİR DEDEKTİF ROMANI

Author:

Year-Number: 2016-9
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : İngiliz Dili ve Edebiyatı
Number of pages: 255-261
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

A. S. Byatt, Postmodern İngiliz Edebiyatındaki oldukça çok tartışılan yazarlardan biridir. Edebi kanondaki yeri büyük tartışmalara neden olmuştur. Eserleri diğer postmodern yazarlarınkinden oldukça farklı özellikler taşımasına rağmen postmodern bir yazar olarak değerlendirilmektedir. Yazma biçimini göz önünde bulundurarak bu çalışma, A. S. Byatt’ın edebi kanondaki tartışmalı yerini üzerinde duracak ve onun çeşitli edebi türlerin gelenekleriyle nasıl oynadığını ortaya çıkaracaktır. A. S. Byatt tarafından yazılan Sahipler bir romanstır fakat aynı zamanda bir gizem hikâyesi, bir hiciv, bir detektif hikâyesi, bir peri masalı, hem tarihsel hem de çağdaş bir kurgudur. Hem yapısı hem de temaları açısından oldukça karmaşık, incelikli ve çokkatmanlı bir romadır. Bu bakımdan Sahipler gerçek ve kurgu, arasındaki ilişkiyi, geçmiş ve şimdi arasındaki sınırları irdeleyen, ve postmodern detektif kurgusunda bu tür sınırların nasıl yapılandırıldığını ve nasıl çözüldüğünü inceleyen bir eser olarak analiz edilecektir.

Keywords

Abstract

A. S. Byatt is one of the most controversial writers in the postmodern period of English literature. Her place in the literary canon is an issue of great debate and conflict. She is located as a postmodern writer although her writings bear different characteristics from those of other postmodernist writers. Considering her writing style, this article will problematize’s Byatt’s complicated position in the literary canon and unearth her playing around with the conventions of various genres. Possession: A Romance (1990), by A.S.Byatt, is indeed a romance, but also a mystery, a satire, a detective story and a fairy tale, and both a historical and contemporary work of fiction. It is a truly complex, intricate and multilayered novel both in terms of its structure and themes. In this respect, Possession will be analyzed as a postmodern detective novel which deals with the relation between reality and fictionality, boundaries of the past and the present, and how these bounadaries are constructed and deconstructed in postmodern detective fictional narrative.

Keywords