EQUUS: ALAN'IN MODERN TANRISI

Author:

Year-Number: 2017-14
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : İNGİLİZ EDEBİYATI
Number of pages: 64-72
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Peter Shaffer (1926-2016) Equus, Amadeus, The Royal Hunt of the Sun, The Private Ear, The Public Eye ve The Salt Land adlı eserlerin ödüllü İngiliz oyun yazarıdır. Okuyucularına mesajlarını iletmek için birçok biçim denemiştir. Equus ve The Royal Hunt of the Sun oyunlarında özellikle, Bertolt Brecht ve Antonin Artaud’un sahne tekniklerini kullanmıştır. Sahnede dramatik etkiyi arttırmak ve izleyiciyi saran ayinsel bir etki adına belirli sahne tekniklerini kullanmıştır: sesler, dönem kostümleri, maskeler, ışıklandırma, mim/pantomim, koro, jestler ve beden dili. Shaffer’ın kariyerindeki ayinsel tiyatro bağlamında büyük bir dönüş olan, Equus (1973), Shaffer’a 1975 En İyi Oyun ödülünü kazandırmıştır. Equus oyunu, altı atı kör eden genç çocuk, Alan ve psikiyatristi (Dysart) arasındaki ilişkiyi konu alır. Ayinsel bir sahnelemede, Shaffer, sadece geleneksel Viktorya kurallarından, gelişen modern topluma geçiş sürecinde İngiliz halkının yaşadığı ikilemleri sorulamamıştır; ayrıca insan çelişkileri, tapınma, özgürlük, tutku ve normallik konularını yansıtır. Bu çalışma, seyircilerinin objektif değerlendirmeleri için mesajlarını yenilikçi bir platformda eşsiz sahne teknikleri ile sergileyen Shaffer’ın, Equus adlı oyununun tematik analizini içermektedir.

Keywords

Abstract

Peter Shaffer (1926-2016 ) is an English playwright and award winning plays namely as Equus, Amadeus, The Royal Hunt of the Sun, The Private Ear, The Public Eye and The Salt Land. He experimented with various forms to convey his messages to his readers. Shaffer borrowed many stage techniques from Bertolt Brecht and Antonin Artaud, particularly in his plays Equus and The Royal Hunt of the Sun. He used certain stage techniques to increase the dramatic effect on stage: sounds, period costumes, masks, lightning, mime, chorus, gesture and physical language to create a ritualistic experience which could surround the audience. Equus (1973), a major return of Shaffer’s ritualistic drama in his career, won Shaffer the 1975 Tony Award for Best Play. The story of Equus is based on the relationship between a young boy, Alan Strang, who has blinded six horses and his psychiatrist, Dysart. Within a ritualistic staging, Shaffer not only questions the dilemmas of the British people caused during the transition from the traditional Victorian norms to the advanced modern society but also presents the themes of human dilemma, worship, freedom, passion and normality. This study involves the thematic analysis of the striking play Equus by Shaffer, who brings his messages on an innovative platform with unique stage techniques for his audience’s objective evaluation.

Keywords