BEN’DEN BİZ’E: BAHTİYAR VAHAPZADE’NİN ŞİİRLERİNDE MİLLİ KİMLİK İNŞASI

Author:

Year-Number: 2018-31
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : YENİ TÜRK EDEBİYATI
Number of pages: 375-383
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İnsan, aile başta olmak üzere yakın çevreden uzak çevreye doğru yayılan kimlikler bütünü ve kimlikler karmaşası içinde var olur. Kimlik kazanma çabası, bireyin kendi yaşamı ve yaşadığı çevre ile yakından ilintilidir. Her birey, doğumundan itibaren kendini tanımaya başladığı sürece kadar anadili, din, gelenekler, ekonomik durum, coğrafik bölge/ vatan, ırk vb. özelliklerin içerisindedir. Tekil bir varlık olarak kendini sorgulayan ve varlığını bu sorgulamaya ilişkin konumlama içerisinde değerlendiren birey, ben ve ötekiler ayrımının belirlediği bu tanımlama girişimi içerisinde ben’liğini algılar. Soyut kişilerin somut belgeleri olarak da düşünülen bu kimlik kazanımı, bireyselden toplumsala doğru giden süreçtir. Bu durum, ben’in kim olduğu sorusunun tekilden başlayarak çoğul’a yani biz’e doğru gidiş sürecidir. Milli kimlik, bireysel kendi’yi oluşturan unsurlar üzerinden tarihi bir toprak/ülke ya da yurt; ortak mitler ve tarihi bellek; ortak bir kitlesel kamu kültürü; topluluğun bütün fertleri için geçerli ortak yasal hak ve görevler; topluluk fertlerinin ülke üzerinde serbest hareket imkânına sahip oldukları ortak bir ekonomi olmak üzere 5 kategoride sorgulanır: Milletin kan hafızasında, özünde var olan tinsel değerler, kendine dönüş ile mümkün olduğuna ve kendini tanımakla milli bilincin uyanacağı gerçeğine inanan Bahtiyar Vahapzade, odlar diyarının ateşin kimliği ve sesidir. Kavram olarak kimlik, kolektif aidiyetlerden başka, arzularımız, hayallerimiz, kendimizi tasavvur etme, yaşama ilişki kurma-tanınma biçimimiz gibi hayattaki duruş yerimizi bildiren niteliklerin toplamını ifade eder. Bildiride, Bahtiyar Vahapzade’nin anlam dünyası, oluşturmaya çalıştığı milli kimlik inşası, şiirlerinin anlam katmanlarıyla açıklanacaktır.

Keywords

Abstract

Human being exist in the wholeness and complexity of identities which spread from close environment to distant environment particularly as family. The effort of gaining an identity is related to individual’s own life and the environment s/he lives. From birth to the period that s/he starts to know itself, every individual is in the features like native language, religion, traditions, economic situation, geographical region/land, race and so on. The individual that questions himself as a singular being and evaluates his being in the position related to this questioning perceive his “individualism” in the attempt of this defining which the discrimination of me and others designates. This gaining an identity which is also thought as concrete documents of abstract individuals is a process that goes toward to social from individual. This situation is the going process of the who “I” am question starting from singular to “plural”, namely “us”. National identity is examined over the aspects of forming “individual self” in 5 categories which are the historical land or country; mutual mits and historical memory; a mutual massive community culture; notable mutual legal rights and duties for every person of community and a mutual economy that the people of community have the opportunity of free motion in the country. Bahtiyar Vahapzade, believing that the spiritual values existing in society’s blood memory, in self are possible with turning itself and that national awareness will wake up by knowing yourself, is the identity and voice of fire of the fireland. Apart from collective belongings, as a concept of identity means totality of qualities that shows our position in life like our wishes, dreams, identifying ourselves and our way of getting-defining contact with life. In notification, the semantic world of Bahtiyar Vahapzade, the construction of national identity that he tries to comprise will be explained with meaning stages of his poems.

Keywords