BEYOĞLU’NDA ART NOUVEAU AKIMI VE MARKİZ PASTANESİ İÇ MEKÂNI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Author :  

Year-Number: 2020-45
Language : Türkçe
Konu : İç Mimarlık
Number of pages: 461-481
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Tarihsel süreç içerisinde sanat akımları sanat ve mimari dünyasında önemli bir temel oluşturmuştur. Bu akımlardan bir tanesi de Art Nouveau akımıdır. Art Nouveau’nun da her akım gibi kendine özgün bir yapısı bulunmaktadır. Akım İngiltere’de başlayıp Fransa, Belçika, Almanya, Avusturya ve İspanya’da yayılmıştır. Sanayi devrimi sonrası İngiltere’de sanatçılar el sanatlarında görülen gerileme sonucunda makinelerle üretilip ucuza alınan süslemelerden rahatsız olmuşlardır. Böylelikle ucuz malların yerini el işçiliği almıştır. Akımın ilham kaynağı doğadır. Akım, disiplinler arası birçok alanda etkili olup, en iyi mimarlık alanında gözlemlenmektedir. Akımın önemli mimari temsilcileri arasında Victor Horta, Henry Van De Velde, Gaudi, Otto Wagner ve Raimondo D’Aronco yer alır. Akım, malzemeye ilgi duymuş, süsleme, desen ve renk gibi konularda yenilik getirmiştir. Malzeme olarak demir ve cam tercih edilmiştir. İstanbul’da Art Nouveau, Beyoğlu’ndan giriş yapıp, batılı sanatçılar tarafından tasarlanan mekanlarda uygulanmıştır. Bu çalışmada Art Nouveau Akımı ve Beyoğlu’ndaki eserler ele alınıp Markiz Pastanesi üzerinden değerlendirme yapılmıştır.

Keywords

Abstract

Art movements formed an important basis in the world of art and architecture in the historical process. One of these movements is the Art Nouveau style. Art Nouveau has a unique structure like every art style. It started in England and spread in France, Belgium, Germany, Austria and Spain. Artists in England were disturbed by the decorations that were produced with machines and bought as a result of the decline in handicrafts after the industrial revolution. Thus, cheap goods were replaced by hand workmanship. The inspiration for the style is nature. It is effective in many interdisciplinary fields and is best observed in the field of architecture. Among the major architectural representatives of the movement are Victor Horta, Henry Van De Velde, Gaudi, Otto Wagner and Raimondo D’Aronco. This style attracted attention to the material and brought innovation in subjects such as ornament, pattern and color. Iron and glass were preferred as materials. Art Nouveau in Istanbul has been applied in venues designed by western artists by entering from Beyoğlu district. The Art Nouveau Movement and the works in Beyoğlu were handled and evaluated over the Markiz Patisserie in this study.

Keywords


  • Aldaş, C. (2019). ‘’ Galata Ve Pera’nın Sosyo-Kültürel Değişimi Bağlamında Şark Aynalı Pasajı Ve Markiz Pastanesi’nin İç Mimari Analizi’, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

  • Aslanoğlu, İ. (1982) ‘’Sanat ve Mimarlıkta Art Nouveau Akım’’, Yeni Boyut Plastik Sanatlar Dergisi, s.20-23, Ankara: Torunoğlu Ofset Tic. Ltd. Şti.

  • Başoğlu, S. (2011). ‘’ Art Nouveau Ve Gustav Klımt'in Sanatı’, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

  • Batur, A. (2005) ‘’Art Nouveau Mimarlığı ve İstanbul, Avrupa’dan İstanbul’a Yeni Sanat: 1890-1930’’, s. 155-156, Mimarlar Odası.

  • Demirarslan, D . (2007). “Osmanlı’da Modernleşme/ Batılılaşma Sürecinin İç Mekân Donanımına Etkileri”. Erdem Dergisi, 15 (45-46-47) , 35-66 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erdem/issue/43901/540502.

  • Demirarslan, D. (2007). “Batılılaşma Sürecinde Türk Barınma Kültüründeki Değişim ve Konuttaki Yansımaları”, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi,10-15 Eylül: Ankara., s.209-220.

  • Demirarslan, D. (2018). “ Jugendstil İç Mekanlar”, Yapı Dergisi, Sayı:438, s.37-42.

  • Fırıncı, M. & Zencirci, D. E. (2006). ‘’Gustav Klimt Ve “Beethoven Friz” S 20 s 137-144, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi

  • Kınay, C. (1993), ‘’Sanat Tarihi’’, Ankara: Kültür Bakanlığı Sanat Tarihi Dizisi/25,s 223 Gaye Filmcilik Matbaacılık.

  • Köseliören, H. (2018). ‘’Art Nouveau’da Gaudi Örneklemesi’, İstanbul: Kültür Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

  • Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, Yem Yayınları, İstanbul.

  • Ölekli, D. (2015). ‘’Art Nouveau’nun Osmanlı’daki Yansıması: Raımondo D’aronco’nun Şeyh Zafir Külliyesi Örneği’, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

  • Saçaklı, P.A. (2004). “Dekoratif Amaçlı Demir Malzeme Kullanımının İstanbul Art Nouveau'suna Yansımaları.”, Mimar.ist Cilt.4 , Sayı.14 Sayfa.25 - 28

  • Sönmez, Z. ( 2006), Türk-İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkileri, s. 53, Bağlam Yayınları, İstanbul

  • Yenigün, S. ( 2011), ‘’ İstanbul’da Art Nouveau Stilinde İnşa Edilmiş Yapıların Ortak İç Mekânlarının İncelenmesi: Beyoğlu Örneği’, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

  • URL-1:https://en.wikipedia.org/wiki/Horta_Museum#/media/File:Hortamuseum.tif Erişim Tarihi: 10.03.2020

  • Erişim Tarihi: 10.03.2020

  • Erişim Tarihi: 09.03.2020

  • URL-4:https://assets.yellowtrace.com.au/wp-content/uploads/2018/04/Antoni-Gaudi Casa- Vicens-in-Barcelona-Restored-by-Martinez-Lapena%E2%80%93Torres Arquitectesand-Daw-Office-Yellowtrace-09.jpg

  • URL-7: http://dekorasyonbilgileri.blogspot.com.tr/2008/03/aksesuarlar.html

  • URL-9:https://lapetitemelancolie.net/2015/08/31/gustav-klimt-the-girlfriends-die- freundinnen-1916/

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics